Les Montserratines del Solsonès
29 de maig de 2016: passejada solitària entre conglomerats

Entretinguda excursió per les Montserratines del Solsonès, municipi d'Oden. A cada passa que dones, la imatge de les agulles, dels barrancs, de les roques i de les parets, és diferent, com si canviessis de muntanya. Senzillament és la visió que tens en aquells moments. La ruta està més o menys marcada amb fites però s'ha d'estar al cas de seguir-les correctament. Sovint hi ha camins que queden tallats per barrancs i s'ha de recular. Millor fer-ho a temps. Nosaltres hem seguit la ruta d'en Toni Planas

El recorregut comença més o menys pla, pujant només una miqueta. La part central és baixada, planeja i torna a baixar fins als camps de conreu. El tram final (pesadet) és una important pujada per pista fins a la carretera on hem deixat el cotxe.

Acabada l'excursió vam anar a Cambrils. Allà vam dinar, a la fonda-restaurant Casanova (molt menjar, molt bó i a un preu molt raonable) i després vam visitar El Salí de Cambrils, les antigues salines del poble. L'han convertit en zona d'esbarjo amb piscina i lloc per dinar. Está bé la baixada-pujada des d'una punta del poble al costat del riu i les eres assecaven i extreien la sal.

Ribera Salada al Pont del Clop
Monument al Tour, sota el mirador de Serra Seca

Inici de la ruta, hi ha boira
Minibasseta d'aigües clares

Mirant a l'oest des del Turó dels Mals Aires

Avenc situat al camí del Grau
A les Roques Blanques, baixada al Torrent Mal

Vistes cap al SE quan iniciem la baixada al Torrent Mal

Barranc amb parets impressionants
Cova a la paret oest del barranc

Font del Torrent Mal
Roques de les Medes

Les Encantades. A l'esquerra, les Amoroses, com dos caps humans fent-se un petó

Agulles dels Torms
Camí de baixada als Camps de la Móra Comdal

Camps de la Móra Comdal

Santa Magdalena del Sálzer
Agulles durant tot el recorregut

Vola a les Montserratines

Venint de Barcelona fem cap a Solsona i des d'allà, agafem la C-26 cap a Basella. A uns 3 kms agafem la LV-4011 que passant per Cirera, Pont del Clop i per Montpol ens deixa a sota del mirador de Serra Seca (monument al Tour). Aquí deixem el cotxe

Aparcament

Aparcament
TOTAL ATURADES:   30'
DISTÀNCIA TOTAL: 14 kms

Sortim de sota del mirador de Serra Seca (interessants vistes si no es fa l'excursió) seguint la carretera cap a Cambrils. A la primera corba a mà dreta l'abandonem tot enfilant-nos per un llom rocallós a mà esquerra (camí poc definit, cal estar atent als senyals).
Enfilem el Turó dels Mals Aires i el Cap del Roc del Grau. Seguim i després de passar un avenc, el camí gira cap al nordoest. Comencem a veure el que hem fet i part del camí que farem.
Abans d'arribar al coll Fernia girem a l'esquerra pel llom de la muntanya. Aquí hem de vigilar no saltar-nos les fites. Hem de passar per l'esquerra de les Roques Blanques per salvar el desnivell de baixada, vorejar-les i agafar el camí cap al Torrent Mal.
El Torrent ha format un gran barranc amb parets impressionants que vorejarem per les dues bandes. Hem d'anar seguint els corriols i admirant els diferents panorames que ens ofereixen les roques.
A l'arribar al coll de les Artigues (1.095 mts) comença la baixada. Forta, sense treva, però que passa per un bonic bosc i entremig de noves formacions rocoses.
Quan arribem a la vall, girem a l'esquerra i seguim la pista fins a Santa Magdalena (es fa llarg). Després, i abans d'arribar a la collada del Sàlzer, hem de girar a l'esquerra -GR1- per, a través de nous corriols, arribar fins a la carretera.