Mont-Roig
9-11 setembre 2006: refugi lliure, cim, pluja i accidents

Érem els Moya-González i els Gabarró-Solanas al complert. Si, al complert, la Sandra també va venir a aquesta sortida. I tant ella, com les altres nenes, la Marta, la Gemma i la Rut s'ho van passar molt bé. I què dir dels grans, amb el poc que ens fa falta per riure, viure i reviure la muntanya.

A la galeria de fotos

EL REFUGI BIVAC

Què contents que estavem. Havíem fet el camí en un horari bastant acceptable (3 hores 25 minuts sense comptar les aturades), el lloc era fantàstic, el refugi estava net i estàvem sols. Vam picar una mica, ens vam repartir els llits i a passar la tarda. Que la Sandra tallés el cabell a la Marta a 2.300 mts d'alçada va ser un dels divertiments de les hores que ens quedaven per anar a dormir.

I així estàvem quan va començar a arribar gent: primer un alemany, després un anglès, després un grup de 12 persones del CEC (sort que alguns duien tendes), més tard tres anglesos més i una parella de nois catalans a última hora. Al refugi hi ha 9 llits allargats així que, uns al terra i els altres capiculats, dos en cada llitera.

Més negatiu va ser el que vam trobar a sota del refugi, en el que seria una càmara d'aire per protegir l'habitacle de la humitat i del fred. Entre grans rialles vam obrir la trampeta i vam trobar el forat ple de deixalles i de cucs. La muntanya i els que hi anem no ens ho mereixem.

LA PUJADA AL CIM

Ràpida, dura, divertida, atrevida, aèria. Adjectius contradictoris per definir la pujada al Mont-Roig des del refugi. I un de comú, un paisatge fantàstic. A sota els llacs, a dalt les muntanyes escarpades i les vistes.

Al primer dels cims que vam fer, li vam posar nom ja que als mapes només figurava com a Cota 2.846. A partir d'ara serà el cim PICOTA. Cap dificultat fins al primer cim del Mont-Roig (és bicèfal). Aquí hi havia la possibilitat de tornar pel mateix lloc o fer una circular (com ens agraden...). Havíem llegit que era factible i els del CEC (tots adults) ens van seguir. S'havia de desgrimpar fins al coll on acaba la canal que separa els dos cims. Aèria, si, però la cresta sense més problemes. Això si, s'havia d'anar molt al tanto. Les nenes, cap problema. L'Adela no es trobava bé i s'havia quedat als llacs. Després s'havia de grimpar fins al segon cim. Més fàcil encara, eren gairebé escaletes fetes en un diedre. Fotos i cap avall. El camí per la cresta era bastant evident i en mitja horeta érem al coll de baixada. Més llarg es va fer el camí fins al refugi, i això que era tot de baixada.

ELS ACCIDENTATS

Certament va ser el punt negre de la sortida. Ja a punt d'arribar al refugi el Juanjo es va tórcer el tormell. Anava molt cansat, les botes li anaven una mica grans i les forces no li responien. Es va fer força mal i amb la pot ranca va arribar al refugi. Al refugi i fins als cotxes (amb estona de pluja inclosa). Els metges li han dit que s'ha trencat una membrana que cobreix el tormell i que sempre l'haurà de portar protegit.

Però aquí no es va acabar l'infortuni. Només s'havia de passar un riu a la tornada als cotxes. I allà va caure l'Adela. Espectacular el blau que li va sortir al front, blau, ferida. Tant gran que l'endemà tenia els ulls i la cara blava. El dolor i la inflor de la cara li van durar vàrios dies però no ha estat res més important.

Això si, vam fer un molt bon sopar a l'hotelet on vam dormir, el primer a la dreta que trobes quan des de la muntanya arribes a Tavascan (quan recordi el nom, ja el posaré).

A la galeria de fotos

Mont Roig, 2.864mts

Des d'allà on vingueu, cal arribar fins a Llavorsí (Pallars Sobirà). Deixem la carretera principal i girem cap a les valls d'Àneu i Cardós. A uns 3 quilòmetres, en una rotonda girem a l'esquerra cap a la Vall de Cardós. Hem d'arribar fins al final de la vall, passar Tavascan i seguir les indicacions de Pleta del Prat (refugi guardat i estació d'esquí alpí i de fons). Passat Cuanca, deixem la carretera per agafar una pista a la dreta (indicat Pleta Palomera). És llarga i en no gaire bon estat, però es pot passar amb vehicle normal, i t'estalvies molt desnivell. Els cotxes es deixen en una curva molt pronunciada a la dreta on hi ha indicadors, de nou, de Pleta Palomera i refugi Mont-Roig.

DISSABTE 9: dels cotxes al refugi-bivac del Mont Roig

Aparcament curva de la pista

Pleta Palomera

Refugi Mont Roig
TOTAL ATURADES: 1:05'
TOTAL CAMINANT: 3:25'

Des dels cotxes, agafem el camí quasi pla que porta a Pleta Palomera. Girant a l'esquerra passem el pont sobre el riu Tavascan i continuem cap a l'est. Ara el camí s'enfila més fins arribar a la Pleta del Fangassal on hi ha una cabana en molt bon estat (setembre 2006). Aquí podeu escollir entre el camí principal (seguint cap a l'esquerra del pla i travessant un rierol) o el que vam fer servir nosaltres, que de moment sembla més evident. Per aquest segon segueixes més aviat recte. Va arribar un moment que vam perdre les fites i vam haver de recuperar el camí. Aleshores cal no anar-se massa cap a la dreta, sinó seguir recte per trobar el riu principal que va cap al Clot de l'Escala. El riu va encaixonat entre parets d'1-2 metres. Molt maco i fa diverses cascades i tolls on, si el temps ho permet, et pots banyar. Eel camí va just al costat, fins al dit Clot de l'Escala. De fet és com un circ. Mirant-lo, a l'esquerra veiem una paret dreta amb una cascada. El camí, sense cap problema, va a la dreta de la cascada. El riu-cascada no s'ha de travessar. Arribem a l'estany Llavera i girem a la dreta enfilant cap al refugi. 15-20 minuts més i ja hi som.

DIUMENGE 10: refugi - cim - refugi

-------
TOTAL ATURADES: 1:00
TOTAL CAMINANT: 4:30'

Del refugi baixem a l'estany inferior de la Gallina i el travessem pel desaigüe. Compte amb el pas si està mullat. Voregem el llac en direcció sud fins a l'estany mitjà de la Gallina. Trobem una zona d'aiguamolls. A l'alçada de l'estany mitjà hem de deixar la línia dels estanys per girar a la dreta cap a munt. La pujada (N-NO) és una mica feixuga però s'avança ràpidament. Seguir les fites. Quan arribem a la carena, el primer que trobem és el que els mapes posa Cota 2.846 (a partir d'ara PICOTA). Seguint la carena trobem el Vèrtex i després d'una grimpada, fàcil però aèria, arribem al primer Mont-Roig (sabeu que és un cim doble).
A partir d'aquí podem tornar pel mateix camí o fer l'altre cim i fer una circular. Nosaltres ho vam fer.
Hem de desgrimpar fins a l'inici de la canal que separa els dos cims del Mont-Roig. És una mica més complicat que la pujada. Des de la canal pugem al segon Mont-Roig per una mena d'escales que van al costat d'un diedre, cap dificultat. Des del cim seguim la carena per un camí bastant marcat que, majoritàriament va per la banda francesa. Hi ha fites que indiquen el camí. Quan s'arriba al coll es trenca a la dreta i tot avall fins al refugi. La baixada és molt pronunciada fins que ens trobem davant de la canal.
La pujada al Mont-Roig també es pot fer directament per la canal, dretíssima i bastant descomposada.

DIUMENGE 10: del refugi als cotxes

Descans a la Pleta del Fangassal

Pleta Palomera

Cotxes

TOTAL ATURADES: 10'
TOTAL CAMINANT: 2:30'

L'itinerari està marcat amb punts vermells. Del refugi agafem en direcció est cap a l'estany LLavera. Abans de travessar el desaigüe del llac, per l'esquerra de la cascada que forma el riu, començarem el descens. És força penden i en algun moment ens hem d'ajudar de les mans.
Sota la cascada continuar per l'esquerra del riu seguint les marques vermelles. Just abans d'arribar a la Pleta del Fangassal s'ha de passar un rierol. És un pas una mica complicat si està moll. Deixem la cabana a la nostra esquerra. El camí és molt evident i està marcat. A la Pleta Palomera trobarem un pont que ens permet passar el riu de Tavascan que ve de l'estany de Port. Aleshores girem a la dreta i en 15 minuts estarem a la pista que va cap al poble de Tavascan.