Matagalls, cara nord amb neu
17 de març de 2013: més fàcil del que pensàvem

Quarta sortida de l'any, sort que aquest mes de març ens hi hem posat una mica... Podia ser a qualsevol lloc però amb dues condicions: que no fos massa lluny i que hi hagués neu. Aquesta última del Pau i la Txell. I així va ser com els NOHIHAQUIENSPARI ens vam enfilar per la cara nord del Matagalls fins al cim. El dia no prometia gaire. Entre Barcelona i Viladrau ens va ploure i el sol només el vam veure uns minutets. Però les ganes eren tantes que ningú no ens va aturar. A l'aparcament del coll de Borderiol -amb una caseta d'informació del Parc Natural del Montseny- vam esmorzar. Feia fred, bastant fred, i tot i que el Matagalls no s'hi veia, havia deixat de ploure.

La ruta que volíem fer estava bastant clara, seguir la pista fins a coll Pregon i allà cap a la dreta fins al Matagalls. Fa una pujada constant però molt suau, just fins a sota de Coll Pregon. Després el pendent és més pronunciat. Hi havia una altra opció que vam descartar. Era seguir una pista que va molt planera (el trencall està indicat) i que puja molt dreta en el seu últim tram. Passa per la Font dels Mosquits i per la Font del Llop. Els dos camins es troben just a sota de coll Pregon.

La neu començava bastant aviat però només en els marges i en alguna zona ombrívola. Més endevant, la neu ocupava tota la pista i anava augmentant el gruix. Cap als 1.400 mts ja n'havia prou com per jugar i tirar-se boles de neu. Coll Pregon és una clariana enmig del bosc amb un monòlit dedicat a Pau Casals. Des d'aquí veiem la cara sud del Montseny. Hem de fer una cura d'urgència. En Pau, que no ha parat de protestar en gairebé tot el camí, té una "pupa" al peu. Superat aquest entrebanc, enfilem la pujada forta-cap a l'oest- fins a la carena. El camí, per la neu, està molt marcat. Dret però sense problemes. Diferent serà quan sortim a la carena, s'acaba la neu però el vent és bestial. S'ha de vigilar perquè se'ns emporta. Uns 10 minuts més tard arribem el cim. El vent ve del sud, darrera la creu encara ens podem amagar. Fem les fotos d'una parella que marxa ràpidament cap avall, no sense preguntar-nos a partir de quina edat es poden portar nens al Matagalls. Li expliquem la experiència de la Marta que encara no tenia 5 quan va pujar per primera vegada. Segur que tornen amb els seus. A nosaltres també ens fa la foto un altre excursionista. Gràcies.

Per baixar hem de tornar a fer la carena, de nou ventadíssima, fins a coll Pregon. Allà dinem. Però no podem estar-nos gaire estona per què xispeja. Després no seria res, però no ens podem arriscar. A la baixada -i queda reflectit en el track- agafem algunes dreceres per guanyar temps. A Viladrau fem un merescut cafè i cap a casa.

Txell i Pau, els que volien veure la neu

Primera aturada, una petita capelleta

Aquí es separen els dos camins. Seguim pel de la cadena
Comencem a trobar neu al camí i als marges

A sobre: cresta de les Agudes fins al Turó de l'Home
Esquerra: arbre majestuós a contrallum

Ara ja tot és neu
Cal posar-se els paraneus

Arriba el moment de jugar amb la neu,
i s'ho passen molt bé

Una mica de pose per a la fotògrafa

Queda poc per a coll Pregon
Enfilem la pujada final

Ja queda poc, però quin vent
Quasi no es pot estar al cim

Tots al cim: Lluís, Edu, Pau, Silvia, Txell i Berta
També molt de vent a la baixada

Anem molt abrigats

MIni descans i hora de dinar
Tots guapíssims

Molt satisfets d'haver-hi pujat

Matagalls, 1694 mts

Anem en cotxe fins al coll de Bordoriol situat a la GIV-5201. Venint de Barcelona agafem la C-17 i a l'alçada de Vic enllacem amb l'Eix Transversal -C-25- sentit Girona fins a la sortida d'Espinelves. Si venim de Girona agafariem l'AP-7 o l'A-2 fins a l'enllaç amb la C-25 sentit Vic fins a la mateixa sortida. Un cop fora de l'Eix agafem la GIV-543 sentit Viladrau i, abans d'arribar al poble girem a l'esquerra per la mencionada GIV-5201.

Coll de Bordoriol

---
TOTAL ATURADES:  1:05 hores
DISTÀNCIA TOTAL:   10 kms

Al coll de Bordoriol agafem la pista que surt darrera la caseta d'informació del parc. Davant tenim el Matagalls i a l'esquerra les Agudes i el Turó de l'Home. Seguim la pista. En uns 15 minuts trobem una petita capella. I una mica més enllà el trencall que ens portaria a la Font dels Mosquits i a la del Llop. El deixem a la nostra dreta i seguim travessant la cadena. La pista puja suaument amb contínues llaçades (en algun moment es pot agafar alguna drecera), unes petites i altres bastant llargues. El camí ens va situant tant sota el Matagalls que deixem de veure'l però intuim que el coll ha d'estar molt a prop. És el moment en què els dos camins abans citats es tornen a ajuntar. La pista segueix a l'esquerra però tirem amunt pel dret i en 10 minuts som a coll Pregon. Aquí hem de seguir les fites cap a l'oest fins arribar a la carena i mes a l'oest fins al cim. La tornada es fa pel mateix camí.