Poblat ibèric de les Saleses
4 de gener de 2014: a Montcada i Reixac

Era aquesta una de les sortides per fer en un matí i a prop de Barcelona, a la sempre oblidada Serra de Marina. El punt de partida és l'església de Sant Pere de Reixac (el nucli que amb Montcada, dóna nom a Montcada i Reixac i que, al meu entendre, és un dels municipis més complicats de tot Catalunya). A l'ermita deixem el cotxe (a la tornada farem una volta però sense poder entrar a dins perquè estava tancada). El camí comença per una pista a la banda de Montcada per anar girant i veure Barcelona, Santa Coloma i Badalona. Als nostres peus trobem una cantera i l'hospital Germans Trias (Can Ruti).

Anem només el Lluís i la Berta i, a mig camí, ens agafa una pluja que ens fa aturar la pujada i estem a punt de deixar-ho córrer. Però el núvol passa i decidim continuar. A dalt, ja comença a sortir el sol. La idea era pujar al turó de les Maleses i ens trobem amb la sorpresa que al cim hi ha un poblat ibèric. Durant alguns anys va ser objecte d'estudi (iniciats ja l'any 1928, com hem sabut després) perquè ni ha plafons informatius, el camínet està condicionat i es nota la reconstrucció parcial dels murs de les cases íberes. Tot i això, sembla que fa anys que no s'hi fa cap intervenció. A dalt, esmorzem i arriben dos petits grupets.

És una sortida apta per a tothom, tot i que en alguns trams el pendent és fort.

Comencem. Primer una pista
La pluja amenaça de veritat
Erosió del camí malgrat tot

Nosaltres, és clar...
Lluís i les restes ibèriques

Restes de cases
Distribució dels habitatges

Visible com ho van restaurar
Del poblat ibèric de les Saleses al Montseny

Del Tibidabo al Montseny

Sant Pere de Reixac

Xumberes amb fruit

Antic carruatge de la masia
La humitat fa feina

Làpides del cementiri de Reixac

Turó de les Saleses

Hem d'arribar fins a l'església de Sant Pere de Reixac. S'hi pot accedir per una pista que surt de la carretera de la Roca (BV-5001) en el quilòmetre 8,9 (està indicat juntament amb el Club de tenis Reixac). Si no hi ha celebracions es pot aparcar sense problemes.

Sant Pere de Reixac

Font dels Avellaners (trencall)
Turó de les Maleses
Esmorzar
Font dels Avellaners
Sant Per de Reixac
---
TOTAL ATURADES:   30'
DISTÀNCIA TOTAL:   5,5 kms

Sortim de l'església de Sant Pere de Reixac desfent l'últim tros de la pista. Es passen un parell de cases del veïnat de Reixac fins a trobar una que surt a la nostra esquerra. En el mateix punt baixa un corriol que fan servir els que fan bici de muntanya. Seguim la pista fins a la font dels Avellaners d'on surt un corriol que ens portarà al cim del Turó de les Maleses on hi ha el poblat ibèric. Ja bastant amunt enfilem la carena: veiem Santa Coloma, Badalona, i una cantera als nostres peus. Hem de vigilar de tirar sempre amunt i no desviar-nos cap a Badalona.
La tornada la fem pel mateix camí amb una petita variant. Quan arribem a la pista (font dels Avellaners) girem a la dreta (hem vingut per l'esquerra) passem per la font dels Caçadors i completem la volta.