Volta al Santuari de Cabrera
2 d'agost de 2015: al final, un sol esplèndid

Feia temps que no sortíem amb el Josep i la Mari, els nostres amics des de fa molts, molts anys. El Lluís va buscar aquesta curta però bonica excursió que vam completar amb un dinar "cassolà" al Santuari, arròs i xai amanit amb un vi dels que es recorden. A mi em va fer falta la gasosa.

No les teníem totes amb nosaltres mentre feiem el trajecte des de Barcelona cap a Osona. No només el cel estava molt ennuvolat, sinó que també ens va ploure. I quan vam aparcar el cotxe la vista de la muntanya no era per tirar coets. Però mentre esmorzàvem, la boira va anar marxant a poc a poc. Així que les primeres passes de la pujada, ja les vam fer amb sol. Un sol que no ens va acompanyar durant tot el dia.

La ruta que vam fer fa una pujada bastant directa amb alguns passos equipats -molt, molt fàcils-. Un cop arribats a la carena amb vistes al Puigsacalm (esquerra) i a la Garrotxa (al davant), el camí planeja fins al Santuari. La baixada fins al coll de l'altra banda és molt més directa, tant que majoritàriament són esglaons. La resta és una bona baixada fins al cotxe.

Serra de Cabrera i pla d'Aiats des de Sant Julià de Cabrera

Preparem pals i botes...
Caminant entre falgueres
Ja som als primers penyasegats

Aquesta fita no us la passareu, no...
El camí combina trams de roca amb corriols dins del bosc

Estem situats?
Petits passos equipats

Fageda
Buscant la pau
Cinglera sobre la que es va fer el Santuari

Momento foto, interminable. La cinglera crida

Camí exposat per arribar al pas de l'Osca

Petita desgrimpada fins al Pas de l'Osca
Al cim, amb taula d'orientació
Queda poc, i fàcil

Vessant garrotxina
Vessant osonenca

Puigsacalm des del cim de Cabrera
L'últim tram fins el monestir, una carena de pedra

Arribem al Santuari
Pessebre, la clava

Lluís, Mari i Josep. Darrera el Pla d'Aiats
Fent amics

Part del camí que hem fet
Camí de baixada del Santuari pels 200 esglaons

Cinglera: allà a dalt hi érem fa un moment

Salt de la Foradada, Cantonigròs

Josep i Mari

El Santuari de la Mare de Déu de Cabrera està situat en un cingle a gaire be 1300 metres d'alçada i la seva situació permet tenir unes bones vistes sobre la plana de Vic. El santuari actual és del 1611-1641 i a l'antiga casa dels ermitans hi ha restaurant i allotjament (dies festius podeu trucar al 937447033 i els feiners al 938565055). Tot i que no es pot arribar al restaurant en cotxe (s'ha de deixar com a molt a prop al començament de les esgotadores escales) al restaurant sempre hi ha gent i fareu be de trucar si voleu menjar aquí (amanides, arros i carn a la brasa)

Santuari de Cabrera

Per arribar al punt de sortida, Sant Julià de Cabrera hem d'agafar la C-153, tant si venim des de l'Eix Transversal com si venim de la zona de la Garrotxa. Al pont de les Perxes, entre el km 21 i 22 hem d'agafar una pista -a estones asfaltada- que ens porta a Sant Julià i que va més o menys pararel·la a la riera de Sant Julià. Hi ha un petit pla per aparcar vehicles.

Sant Julià de Cabrera

Sant Julià de Cabrera
----
TOTAL ATURADES:   3 hores'

En comptes de seguir la pista per la que veníem continuem muntanya amunt seguint les fites (algunes de gegants) i les marques vermelles que trobem a roques i arbres, per pujar pel Camí de la Serreta. En alguns trams de recorregut trobarem ferros tipus ferrada tot i que sense corda de vida. No hi ha cap pas difícil peró amb els ferros la progressió és més fàcil i així pot passar tothom.
El camí transcorre gairebé sembre sota el bosc però de tant en tant Osona i els penyasegats de Cabrera es deixen veure.

Després de guanyar un cert desnivell, arrribem a la fageda. Característic el sota bosc, supenet, i els grans faigs que encara conserva. Una mica més amunt sortim al Cap del Pla del Prat i ja veiem el vessant garrotxí de la serra de Cabrera. Ja som a la carena i veiem la majestuosa cinglera sobre la que s'assenta el monestir de Cabrera.

Ens queda poc per al cim però hem de fer una petita desgrimpada (equipada) per passar el Pas de l'Osca. Tornem a pujar per l'altra banda del coll, en 5 minuts serem al cim de Cabrera i en 15 més al monestir. Això si no us encanteu fent fotos.

La baixada la fem per les escales que connecten el Santuari amb el coll de Bram (200). Al coll agafem el camí de l'esquerra i sense deixar-lo arribarem on tenim els cotxes.