Parets i ponts de Xulilla
9 de desembre de 2016: Senzillament impressionants, i no en sabíem res...

Mai havíem sentit a parlar del poble de Xulilla, a la comarca valenciana dels Serrans. Potser lògic, no som escaladors, per que n'hi ha més de 400 vies. Però quan arrribes allà i veus el poble enmarcat en els paredons del voltant fets pel Túria -Els Calderones-, quan passes els ponts penjats -ara nous- que havien fet els treballadors que feien l'embassament de Loriguilla per estalviar-se una gran volta, et penedeixes de no haver conegut abans el poble. En temps, també havia tingut un balneari a ple funcionament i conserva les restes d'un gran castell fet pels àrabs i ampliats pels cristians.

Aquesta circular que vam fer s'enfila pel barranc de Falgiguera i travessa altres barrancs per acabar passant per una gorja per on no sembla que hi hagi camí. Aquí trobem pels ponts. I per acabar, el congost al costat del poble. De l'alçada que té quasi no es veu l'aigua, amb parets verticals per on també es despengen els escaladors.

La cota mínima és de 243 mts i la màxima de 482, però hi ha bastants pujades i baixades de manera que el desnivell positiu acumulat és de més de 830 metres. Tot i així es fa molt bé.

Els Calderones, des del poble de Xulilla

Parets, camí i canal baixant cap al Túria
Castell des de camí al riu

Caseta de control del canal lateral del Túria
Gaire net no estava l'entrada de l'aigua

Charco Azul: bany a l'estiu i passarel·la fràgil des d'on assegurar vies, tot l'any

Cordes ja muntades
Pel pont travessem el Túria

Xulilla i castell vist des del nord
Cova del Gallisso

Pintures rupestres al barranc de Falfiguera

Embassament de Loriguilla
La gorja que forma el Túria

Les parets, un espectacle maravellós ple d'escaladors

Els ponts ens permeten travessar la gorja còmodament

Segon pont: senzillament impressionant
La gorja, cada cop més estreta

El Charco Azul des del mirador:
Esquerra: abans del pas de l'aigua
Dreta: després del pas de l'aigua

Ruta dels Pantaneros, a Xulilla

Des de Barcelona, per arribar a Xulilla ens hem de situar a la ciutat de València. Allà agafem la C-35 o autovia d'Ademuz, tot i que només és autovia fins a Llíria. Uns 45 quilòmetres després trobem el desviament a Villar del Arzobispo i Xulilla. Agafem la CV-395 fins al nucli de La Ermita, girem a la dreta per anar per la CV-394 fins al poble.

Sortida

Gorja -1r pont-
Mirador Charco Azul
Casa
ATURADES:   25' i fins a 1:15 per parades sense comptar: pintures, embassament, escaladors, miradors, etc.
DISTÀNCIA TOTAL: 15,3 kms

Sortim a peu del mateix poble de Xulilla i ens dirigirm fins al riu per anar a veure el Charco Azul, com una gran piscina natural que tanquen parets verticals. Una passarel·la de fusta -no tota en bon estat- ens permet acostar-nos-hi i veure les cordes tirades de les vies d'escalada.
Desfem el camí, ara per l'altre marge del riu i anem a sortir a l'extrem sud del poble. Aquí comença el PR-CV 77 que seguirem. És que porta a Sot de Chera, a les Pintures Rupestres -que visitarem- i arriba fins a l'embassament de Loriguilla. Es pot pujar a la cova del Tressor i a la cova Gollisno però ho deixem per a un altre dia -de fet, s'intueixen des d'abaix-
A la vora del poble, el camí voreja camps cultivats per després endinsa-se el barranc de Falfiguera i altres fets per rius i torrents. Ens desviem per anar a veure unes pintures rupestres i seguim el camí fins a trobar una pista que ens ve de per l'esquerra i que seguim. El paisatge canvia totalment, amb lomes suaus que acaben en el coll -el punt més alt de la ruta- on ja es veu l'embassament de Loriguilla.
A punt d'arribar a l'embassament, tindrem a la vista els paredons -vermellosos- que ha solcat el Túria i on ara hi ha centenars de vies d'escalada.
Hem de passar per sobre de la presa per girar sobtadament a la dreta -carretera- i continuar pel marge esquerra del riu. És aquí quan agafem la senda de los Pantaneros.
Es passen dos ponts penjats, superxulos. El camí acaba pràcticament a la carretera però encara tenim una altra bona vista. Veure el Charco Azul des de dalt. Després si que haurem d'anar per la carretera fins a les primeres cases del poble.