Roc de la Frausa
15 d'agost de 2019: fins i tot ajudem els francesos a trobar el camí

Segona excursió de la nostra estada a Maçanet de Cabrenys, a l'hotel La Quadra. Una matinal que haguéssim pogut convertir en molt més forta si haguéssim pujat caminant des de Maçanet al Santuari de Les Salines, però hi ha carretera (12 quilòmetres) i la vam fer en cotxe. Aquest indret es diu de les Salines perquè aquí estaven les lloses -saleres o salines- damunt les quals els pastors hi posaven la sal que consumien vaques i ovelles quan pujaven a pasturar.

Avui pujarem al Roc de la Frausa i passarem al Moixer, on estan les antenes.
És aquesta una excursió molt maca. Pujada dreta pel mig del bosc fins al coll de Pous on s'obre el paisatge amb cims rocosos cap a l'est. Es diu així perquè per aquí passava el camí que anava als 3 pous de gel (només se'n conserva 1) del comú de Maçanet i perquè 200 metres cap al nord hi ha el pou de gel del Comú de Ceret. Són pous del segle XVII. Per aquest coll, entre Maçanet i Reiners van passar durant segles vianants, traginers i contrabandistes. Una carretera apta per a 4x4 entre l'Alt Empordà i el Vallespir no va arribar fins el 1969, fa 50 anys.

L'arribada al Coll de Sant Martí i al Roc de la Frausa la fem per la banda francesa enmig d'una gran fageda, preciós. I ja al coll, les bones vistes de la Garrotxa i l'Alt Empordà. Comença aquí la carena de roques, només cal vigilar no deixar el camí i enfilar-se massa per si no es pot baixar després. Del Moixer al coll de Pous hi ha una carretera empinada, però és millor anar també pel bosc, molt més maco i agraït.

Volem dinar al restaurant del Santuari però n'està massa ple i dinem al prat de davant. La tarda la dediquem a anar a dos dels molts gorgs (la majoria no visitables) que hi ha a Maçanet: el de la Farga i el de les Dones (el més xulo i on em banyo), tots dos al riu Armera.

Santuari de les Salines
Faig pujant al coll dels Pous

Coll dels Pous, frontera amb França

Fageda al vessant francès
Surtim al coll de Sant Martí, veient el Canigó

Bosc entre el coll de Sant Martí i el Roc de la Frausa
Pas entre roques

La Berta al Roc de la Frausa i voltants

Genciana lutea, ja quasi seca
Escrutant l'horitzó, entre la Garrotxa i l'Empordà

Roc de la Frausa i la Garrotxa

Gorg de les Dones

Gorg de la Farga

El Roc de la Frausa i el Moixer

La carretera surt de Maçanet de Cabrenys, Alt Empordà. Venint de Darnius per de la carretera GI-503 i just abans d'arribar a la zona esportiva girem a la dreta i conectarem amb la que puja al Santuari de les Salines pel camí de Can Seguer (millor aquest que el que passa per La Vajol). Si esteu a dins del poble, potser millor sortiu a la carretera, per dins és prou complicat moure's. Són 12 quilòmetres de contínues curves, la major part asfaltats però sense vistes fins que no arribes a dalt, al Santuari.

Desfem un trosset de la carretera per la que hem arribat fins a una curva a la dreta on veiem una caseta d'obra que, en realitat, és un refugi per a ratpenats. I deixan a la dreta la riera, seguim el corriol fins arribar al Coll dels Pous.
Seguim rectes en sentit nord, cap a França i girem de seguida a l'esquerra per entrar en la fageda en la que farem pujades i baixades. Sortim a un primer coll i girem ara en direcció sud fins arribar a la carena (rocosa en aquest cas), és el coll de Sant Martí. A la dreta ens quedarà el Roc de la Campana però nosaltres hem d'anar a l'esquerra vigilant seguir el camí i no enfilar-nos als diversos sortins que hi ha.
Seguirem així fins el Moixer (antenes). Des d'aquí podem baixar per la carretera o per un camí per dins de la Fageda. I arribats al coll dels Pous, agafem el mateix camí que de baixada fins el Santurari. Hem fet una piruleta, una circular amb pal.