Puig Rodó
26 de setembre de 2020: aprofitem per visitar el monestir de Sta M. de l'Estany

Circular suau i curta pels volts de l'Estany. Ens trobem amb un matí fred en aquest petit poble del Moianès. Visitem primer el museu i el monestir de Santa Maria de l'Estany. Som els primers i potser els únics que ho fem. No és el potent monestir ni per dimensions, ni per vàlua artística tot i que té un destacable claustre amb una seixantena de treballats capitells, ni per història, però si que val la pena pel que va significar per aquesta part del territori. A més, al museu (una mica magatzem) tenen objectes donats per la gent dels voltants sobre la vida en temps passats, així com una petita biblioteca. És curiosa també la solució que han trobat per protegir el bonic claustre. Resum: ens va agradar força, us el recomanem. I també recomanem el restaurant Grau. També l'església (entrada diferent de la del monestir) i el poble mereixen una visita. L'ajuntament ess troba dins el que havien estat les dependències del monestir. Llueix la seva façana de pedra, que dóna fe del seu origen i una de les seves parets hi mostra el rellotge de sol, obra del ceramista Josep Roig i Ginestós. En una altra, s'hi mostren els dominis del monestir.

L'Estany es diu així pq temps enrera hi havia un estany a la vora del poble que van assecar per les malalties que provocava. Trobareu la història explicada en aquest enllaç de la web de l'Estany. De resultes d'aquella acció queda la mina d'aigua que van fer servir i que ara serveix per canalitzar l'aigua del Torrent de l'Estany per regar camps. De fet, la ruta surt de la boca nord de la Mina, al costat d'un pont medieval -el Pontarró- i del Pedró -un monument erigit per Guillem de Rocafort el 1668, en agraïment per no haver-se fet mal en caure pel Pontarró quan tornava de Barcelona. També es poden veure (i en un altre època visitar) els pous de ventilació i la boca sud.

Al fer aquesta ruta, a més de pujar al Puig Rodó, trobarem el dolmen de Puig Rodó molt ben conservat, l'Observatori Astronòmic de la Montjoia i la font Canaleta. L'Observatori està ara abandonat però aquí, dos astrònoms de l'Agrupació Astronòmica de Sabadell van observar l'asteroide del cinturó principal 1998 QZ15, que desprès va ser anomenat (13260) Sabadell en commemoració del 40 aniversari de l'Agrupació Astronòmica d'aquella ciutat vallesana. Encara que aquest objecte ja havia estat observat prèviament des del 1952 per altres observatoris majors, el seu descobriment va ser adjudicat al de la Monjoia.

Boca nord de la mina i inici del camí : El Pontarró i el Pedró de Guillem de Rocafort

Camí entre roures
Pujada al Puig Rodó entre pins
En record dels matemàtics
Dolmen del Puig Rodó

Els únics bolets que vam trobar

Amb l'Observatori astronòmic de la Montjoia
Terra de cultius

I ara us deixem un petit tastet del poble i del monestir de l'Estany per què us agafin ganes de visitar-ho també.

Rellotge de sol a la façana de l'ajuntament
Possessions del monestir de l'Estany

Museu del monestir de l'Estany
El Claustre, la joia del monestir.
A sota, detalls dels capitells
S'aprecia el tancament superior per millorar-ne la conservació

El conjunt de l'església i a la dreta, el campanar amb l'escala exterior
L'entrada a l'església
La Mare de Déu de l'Estany

Puig Rodó, 1.061 mts

Hem d'arrribar fins al poble de l'Estany on deixarem el vehicle.
Des de l'àrea de Barcelona ho podem fer passant per Caldes de Montbui, Castellcir i Moià (C-59), per la C-16 fins a Manresa (peatge) i després l'Eix Transversal (C-25) cap a Girona o bé per la C-17 més l'Eix Transversal (C-25) cap a Lleida.
Si optem per l'opció que inclou l'Eix Transversal la sortida és la 164 i hem d'anar cap a Moià per la C-59.

L'inici i final de l'excursió (és una circular) és la boca nord de la Mina de l'Estany (podem anar a la sud i veure els pous de la mina fins a la boca nord. Enfilem carrer amunt encara per dins del poble seguint les indicacions de GR-3 i del GR-177 fins al coll Subirà. Quan els roures es canvien per pins un camí a la dreta indicat només amb un petit cartellet penjat d'un arbre és la pujada al Puig Rodó. Serà el punt més alt de l'excursió.
Baixem pel cantó contrari al de la pujada, el primer tram és força dret i gairebé ens hem d'ajudar de les mans.
Tornats a la pista, trobem un altre trencall a la dreta ens porta al Dolmen del Puig Rodó i a una bassa de bombers. La tornada també la fem per una altra pista fins a la principal.
El següent desviament és a l'esquerra, al Collet de la Caseta Alta amb pal indicador. Hem d'anar cap a la Creu de la Vall i la Font Canaleta. Aquí iniciem el camí de tornada al poble.
Seguim la pista. Veiem a la dreta l'Observatori Astronòmic de la Montjoia, que ha o havia estat vinculat a l'Agrupació Astronòmica Sabadell. Continuem fins a la Creu de la Vall una cruïlla de camins. Hem d'agafar el de l'esquerra, el que té la indicació de Camí de Sant Jaume que seguirem fins al poble. Es la zona més humida que treptijarem i a estones està empedrat.
Abans d'arribar al poble, trobarem la cruïlla cap a la Font Canaleta i el Pla de la Carrera (cultius a la nostra esquerra) que acaba en una altra cruïlla amb la pista asfaltada. Nosaltres hem de fer un gir de 90 graus a l'esquerra i començar la pujada cap l'Estany.