Cingles de Vallcebre
18 de juliol de 2020: volta per les cingleres i els graus de Vallcebre

Havíem estat a Vallcebre fa molts anys, concretament en fa 11, quan vam anar a fer la Ferrada de les Roques d'Empalomar, abans de l'ampliació. Molt xula, per cert. I ara tornàvem per a fer un recorregut pels seus cingles: camí fàcil, bones vistes i sense gaire desnivell. I molt tranquils -no se si pel Covid o pq la ruta no té anomenada com el Pedraforca- només vam trobar dues persones caminant i una altre recollint herba.

A més de saber que camines per sobre d'una cinglera durant almenys 8 quilòmetres i que la caiguda és important, l'altre element important són les vistes. Al ser una circular i vorejar el més o menys pla on està Vallcebre, veus el sud, l'est, el nord i l'oest. També el Pedraforca, si.

He intentat descriure amb detall el recorregut, però les sensacions no es poden transmetre igual. I menys quan arribes al barranc de la Foradada o quan descanses al costat de la petita ermita de Santa Magdalena. Ni el text ni les fotos ho capten de la mateixa manera que l'ull. Així que ja sabeu, a caminar per indrets pocs coneguts, ho gaudireu molt més.

La dels Cingles de Vallcebre és una ruta circular i, per tant, es pot fer en els dos sentits -com totes-. Nosaltres la vam fer com estava a la ressenya de Wikiloc. La diferència és que un cop arribats al pont del barranc de la Foradada sobre el Torrent de Bosoms, vam deixar de seguir aquest track i vam anar més directes -tot i que el camí no estava tant marcat- cap al poble. Ens vam estalviar una mica més de 2 quilometres i una pujada extra de 150 metres de desnivell.

La tornada en cotxe la vam fer per Fígols i Sant Cornelí i això ens va permetre passar pel mirador de l'antic telefèric de les Mines de Vallcebre que recorda que la zona va tenir una imporant industria minera. Està al costat d'on comença la ferrada i no en teníem ni idea. Potser fa anys no estava anunciat ni fet el camí per pujar-hi.

Gorg al final del Forat Negre
Safareig al costat de Cal Ponç de Belians

Creu del Collell, cruïlla de camins
Creu de Santa Magdalena

Santa Magdalena
Petit lloc per esmorzar, fan un aplec el 22 de juliol

Sortim a la cinglera.
N'hen vist moltes, però ens torna a meravellar

Cap al Sud, la Baells, Fígols, Sant Corneli, Catallaràs
Detall cinglera de Vallcebre

Cinglera de Vallcebre, el Jou i el Catllaràs
Construint apartaments a sobre la cinglera

Amb el Pedraforca com a guia

Paret nord de la cinglera

Fita i benvinguda abans del minimirador

Panorama des del mini mirador de Cal Felip del Cap del Roc

Barranc de la Foradada des del pont del sender
PR C- 128
Cerverina
Camí empedrat d'origen medieval

Cingleres de Vallcebre

El cotxe el deixem al mateix poble de Vallcebre . Si venim del nord (Puigcerdà) hem de passar el Túnel del Cadí, passar Bagà i Guardiola de Berguedà i agafar el desviament (dreta) cap a Saldes. En aquesta carretera trobarem el trencall (esquerra a Vallcebre.
Si venim del Sud, Terrassa, Manresa, Berga (C-16) hem de passat l'embassament de la Baells i just abans d'arribar a Guardiola de Berguedà, agafem un trencall a l'esquerra després d'un túnel i una curva cap a Saldes. En aquesta carretera trobarem el trencall (esquerra a Vallcebre.
Des de la zona de Vic i Ripoll C-17 i saltar a la Vall del Llobregat per Les Llosses (C-26 cap a Berga) o per Gombren i La Pobla de Lillet (B-402) fins a Guardiola de Berguedà.
Un estem a la C-16 agafar el trencall cap a Saldes i després el de Vallcebre.

Aparquem a Vallcebre i seguim per la B-401 com si anéssim a Fígols. Encara dins del poble un indicador a l'esquerra ens indica l'inici de la ruta -marques blanques i grogues del PR C-128) ja que el primer punt d'interés és l'ermita de Santa Magdalena. Seguim la pista i per un petit pont passem el torrent del Forat Negre (també s'hi fa baixada de barrancs). Ja s'intuieix la bellesa i els gorgs per banyar-s'hi.
Seguim la pista i en 8 minuts arribem a una cruïlla. Hem de seguir el camí de la dreta (indica Santa Magdalena) fins a la casa rural de Cal Ponç de Belians amb un bonic safareig d'aigua clara a la vora del camí. Continuem fins a la propera cruïlla. Tenim 3 opcions i agafem la del mig, el camí més estret que surt darrera una gran roca amb una creu (Creu del Collell) i amb la indicació de Santa Magdalena. Passem un petit rierol fins a una pista que travessem per continuar amb el corriol. Sortim a una pista en mal estat que seguim cap amunt i en 100 metres arribem a l'ermita. Un lloc petit, molt tranquil i boni on aprofitem per esmozar. Hi ha una font però sembla que es va assecar quan van construir unes galeries a les mines del Carot.

Seguim les marques grogues i blanques. El camí, de moment, baixa, per tornar a pujar per un espés bosc de pi roig, fresc i ombrívol fins a la línia d'alta tensió. Aquí girem a la dreta i en només uns metres sortim a la carena amb vistes a Fígols i Sant Corneli i a les cingleres del sud de l'altipla de Vallcebre.

Ja som a la carena i ja no la deixarem fins al barranc de la Foradada (mirant cap al nord). Les marques del PR no deixen lloc a dubte de per on s'ha d'anar, amb contínues sortides a les roques més exposades del cingle. A la nostra dreta anem deixant diferents camins i graus, uns pràcticables i altres no. I, a mida que avancem, les vistes van canviant: diferents panoràmiques dels mateixos cingles, de Vallcebre (NO) i les serres circumdants com Ensija (O), Gisclareny (N), el Cadí (NO), el Moixeró (N), el Catllaràs (E) i el Picancel (SE) o el pantà de la Baells.

Així trobem: camí de baixada a Fígols, Grau de la Mola, Grau de la Canaleta, Grau del Sastre, Grau de Cal Gat, Pla de la Barrumba (aquí tenim l'opció en 3 kms tornar a Vallcebre), pista asfaltada que puja des del Jou, Grau dels Boits, Grau de les Granotes, Cal Menut (al davant estant fent uns apartaments turístics anunciats al Google Maps com a "A Cel Obert" i com si ja funcionessin). Aquí també s'ens ofereixen 3 opcions: esquerra que puja al Tossal Llissol, al mig una pista i a la dreta el camí que voreja el cingle de Vallcebre. Agafem aquest últim passant per l'inici del Grau de Jou. Les marques grogues i blanques ens porten de nou a la pista -la del mig- que no hem agafat abans. La ruta abandona el vessant sud per anar cap a l'est i cap al nord on trobem, després d'una curta pujada, el Grau de St. Climents i sender que puja de Guardiola de Berguedà.

Què veiem? A sota (SE), es veu el Jou, el castell dels Moros -privat-, una antiga explotació de carbó a cel obert i, més a llevant, la vall del Llobregat, els cingles del Reu, els de Malanyeu i el Catllaràs. l nord-est, es distingeix la Torre del Foix, un mas construït al voltant d'una torre medieval, i l'església romànica de Sant Climent (s. XI). I poc després ja veurem el Pedraforca, primer les puntes dels dos pollegons i després gairebé sencers.

Just abans d'arribar al quilòmetre 8 de la ruta arribem a una altra cruïlla amb pal indicador. Segons indica Vallcebre està a 2,7 quilòmetres si anem pel Comellar i a 3 quilometres si anem per la Foradada. Els comptes no ens quadren amb el track que tenim, a nosaltres ens surten que ens falten 2-3 quilòmetres més. A la Foradada ho desxifrarem. Decidim anar per la Foradada tot i saben que haurem de baixar i pujar més que per l'altre camí. Al llarg d'aquest tram, a més del Pedraforca i el Cadí, veiem la cinglera ondulada que sembla abocar-se sobre la carretera de Saldes. En una de les cases que hi ha a la vora del camí indiquen el camí a un minimirador: al mirador de Cal Felip del Cap del Roc. Espectacular.

En aquest tram del recorregut passem pel Grau del Poeta, pel Grau de les Granoteres i pel Grau del Moro abans d'arribar al torrent on havia de començar la pujada. I això és la Foradada, l'espectacular barranc que forma el Torrent de Bosoms. Hi ha gent banyant-se. Per creuar-lo hi ha un pont. Si seguim el track (marques grogues i blanques) farem 12,9 quilòmetres, si decidim anar directes al poble, seran uns 10. Per això no ens quadraven les distàncies.

No tenim track però si veiem alguns camins i decidim anar més directes al poble. Estem al punt més baix del recorregut (970 metres) i hem de pujar fins als 1.120 de Vallcebre. De l'altra manera hauríem de pujar fins als 1.170, més amunt del mirador de Cap Deig.

Primer seguim un caminet -ara les marques són només grogues i n'hi ha menys- mantenintarella gran menjant. Sortim a una pista, trobem a la dreta el camí que va a Can Rambanes i a Cal Carranxin -que no agafem, i seguim per la primera fins arribar a una altra més important. Una altra decisió a prendre: dreta o esquerra. Ens decidim per l'esquerra i anem a parar a un camí empedrat d'origen medieval. Abans peró el camí sembla que fagi anys que ningú no passa. Ens trobem a una nova pista, a la dreta els senyals indiquen que no -en aquest punt trobem el Forat de Cal Ramon- i veiem davant nostre un senyal groc, per passar-hi ens fiquem en un camp fins que recuperem el camí i en pocs minuts som a Vallcebre. Ruta acabada.

Temps total: 5:15'

Cruïlla 2
Santa Magdalena
Descans i esmorzar
Línia alta tensió i carena
Pla de la Barrumba Est
Pista asfaltada de Figols
Apartaments en obres
---
Cruïlla 3
Foradada
Descans i esmorzar
Vallcebre

* Aquí comptem tot el temps que estem aturats, no només el que surt explícitament a la fitxa. I avui ens hem aturat molts cops a veure el paisatge i les vistes.