Rierada-Can Calopa
21 de març de 2021: sorpresa... ve la Txell d'excursió

Fa una setmana que podem sortir de la comarca si és amb la bombolla. I nosaltres crèiem que anàvem a un destí de Barcelona ciutat, a Collserola però dins del Barcelonès. Per això vam anar l'Edu, la Silvia, el Lluís, la Berta i s'hi va afegir a última hora la Txell. Després vam saber que el punt de sortida de l'excursió el pont de la Sibèria inici de la reserva de la Riera de Vallvidrera, coneguda com la Rierada, era tèrme municipal de Molins de Rei, i que per arribar-hi des de Barcelona la carretera passa per un tros de Sant Cugar del Vallès. Ara bé, on volíem arribar, a Can Calopa, és municipi de Barcelona. Així que vam transgredir la norma, una miqueta. En dos cotxes, cap infracció, però vam anar tots junts.

Per aquesta zona del Parc Natural de la serra de Collserola si que no hi havíem estat mai de mai. I és una excursió molt bonica que gairebé ens l'espatllen les moltes bicis que vam trobar a tot arreu. Fins i tot a l'espai d'especial protecció de la Rierada-Can Balasc. Dies després vaig fer una queixa a la direcció del Parc amb les fotos de les bicis passant per senders de menys d'un metre quan el mínim és de 3 metres per tal que estiguin autoritzades a circular-hi. No és divertit anar només per les pistes amples, diuen, però el cert és que et posen en perill si no les sents i molt sovint te n'has apartar i ficar-te entre els matolls per què bicis i persones no hi caben als camins. Al marge del tema de les bicis, és un recorregut molt maco, d'uns 9,5 quilòmetres molt variats.

La Rierada és l'únic curs d'aigua permanent de Collserola. Té la categoria d'Espai Natural d'Especial Protecció -l'altre que hi ha a Collserola és el de la Font Groga- però això no impedeix que passin nombroses bicicletes, fet que no està permès.

La ruta passa per la finca de Can Calopa, on hi ha les úniques vinyes de Barcelona. Ho porta una cooperativa i fan visites guiades a la finca -prèvia reserva, es clar-. També s'ha de reservar per a fer un mos fred o una copa de vi. Així que vam fer una ullada i vam marxar.

Can Calopa és, normalment, el punt d'inici d'aquesta circular però és el més alt i nosaltres vam preferir sortir del punt més baix: el pont de la Siberia sobre la Riera de Vallvidrera dita també la Rierada.

Hi havia també l'opció d'anar fins a Santa Creu d'Olorda però eren 3 kms més i ho vam deixar estar. De fet, és el segon cop que passem d'anar-hi. El primer va ser quan vam anar al Turó de Merlès, aquell dia per què plovia i vam canviar la ruta.

Dos equips A preparats per a la caminada

Passant la riera de Vallvidrera, coneguda també com a Rierada

Pollancre centenari

Salt de Can Bosquet, petit però mono

Salt de Can Bosquet
Del Salt de Can Bosquet a la Font del Bon Pastor

Font del Bon Pastor

És evident que aquest camí no fa 3 metres, per tant, els ciclistes NO hi poden passar

Cap al sender que ens portarà a Can Calopa

Quants anys deu fer què aquest cotxe va caure???

Can Calopa: l'única vinya de Barcelona

Enllaç a l'últim tram de pista cap al pont
Sender de Can Calopa al pont de la Rierada

Marfull en flor
Pont de la Sibèria sobre la riera de Vallvidrera

Per la Riera de Vallvidrera i Can Calopa

És el pont de la Sibèria sobre la riera de Vallvidrera, a la zona coneguda com la Rierada. Com arribar-hi depèn des d'on es vingui.

Opció 1:
C-16 Túnels de Vallvidrera per la sortida 7 a La Floresta, carretera de Barcelona a Sant Cugat (BV-1462) i pel carrer Av. Verge de Montserrat fins veinat de la Rierada i al desviament del carrer Sibèria i fins al final. El vehicle no es pot deixar al mateix costat del pont pq abans hi ha una cadena.
Per no pagar els túnels es pot agafar, des de Barcelona o des de Sant Cugat la carretera BV-1462 i desviar-se a la Floresta. La resta igual.

Opció 2:
Venint des del Baix Llobregat.
Arribar fins a Molins de Rei bé per l'autopista B-23, per l'autovia A-2 o per la N-340. Passat el nus de Quatre Camins girar a la dreta agafant la BV-1468 (Barcelona-Molins de Rei per Collserola). A l'arribar al nucli de Sant Bartomeu de la Quadra deixar aquesta carretera i seguir per l'avinguda Castellví fins al nucli de La Rierada. Després de passar la Riera de Vallvidrera, trencar a la dreta pel carrer Sibèria. La resta igual que en l'opció 1.

També es pot fer tot el trajecte fins a Sant Bartomeu de la Quadra des de Barcelona per la BV-1468 que surt -a l'esquerra- de la carretera de Barcelona a Sant Cugat per Vallvidrera (BV-1462) abans d'arribar al barri de Vallvidrera.

Ens arribem fins al pont de la Sibèria sobre la Riera de Vallvidrera. Agafem un camí a l'esquerra que surt just abans del pont (tornarem per la pista que arriba al pont).
Anem per dins del bosc i passem la riera diverses vegades, petita però força maca. Trobem un pollancre centenari molt espectacular (25 metres d'alçada) i arribem a un pla. Anem cap a l'esquerra fins al petit salt de Can Bosquet; la masia està molt a prop però quasi no es veu.
Desfem aquest caminet i seguim camí cap a l'esquerra. En 5' arribarem al trencall per anar a la font del Bon Pastor. Si seguissim recte amunt arribaríem a Can Calopa, però el nostre itinerari és un altre així que desfem el camí fins al que portàvem abans que també puja. Trobem diverses restes de pneumàtics que algú ha tirat dins del bosc.
Avui també hi ha una mica de confusió entre el que els mapes pinten com a pista i com a camí. Així que cal vigilar i està atents al track.
El camí que portem ha d'anar a parar a una pista molt gran i ampla -que no agafarem- però mentrestant és estret, molt estret. I quasi ens les tenim amb els ciclistes. De fet, ens hem d'apartar en diverses vegades i ficar-nos dins de la vegetació.
Arribats a la pista gran, parem per esmorzar, i tot seguit agafem un altre corriol que surt a la dreta. Ens ha de portar a Can Calopa passant abans per la font de Can Maiol però hi ha tanta vegetació que ni tant sols la intuim.

Seguim caminant fins a sortir a la carretera BV-1468, però abans ens espera una altra sorpresa, trobem a la dreta les restes d'un cotxe accidentat de ves a saber quan. Ja quasi no li queda res. A la carretera, girem a la dreta fins a Can Calopa.

Després d'una ullada a les primeres vinyes -no ens deixen passar per la resta de pistes si no hi anem amb visita guiada- seguim camí. S'agafa de davant de l'entrada del bar-restaurant i fa molta baixada. És un corriol molt, molt maco.

El corriol va a parar a una amplia pista que hem de seguir cap a la dreta fins arribar al pont de la Sibèria. En aquest tram hauríem d'haver trobat la Font de la Furriola, però es veu que avui les fonts se'ns han resistit.
Aquesta pista fa molta volta i vam veure un camí que surtia a l'esquerra. Es un corriol que també va a parar al pont de la Sibèria però es veu que el tram final no està gaire clar -de fet, no surt a molts mapes- així que decidim seguir per la pista.
Amb un noi que va anar pel caminet el vam trobar al pont, vam arribar quasi alhora.

DESNIVELLS PARCIAL

Pont de la Sibèria
Salt de Can Bosquets
Font del Bon Pastor
Pista ampla
Esmorzar
Can Calopa de Dalt
Mini visita vinyes i bar