Cavall Vert
30 de juny de 2021: per la Serra del Penyal, a la Vall de Laguar, Alacant

Allotjats a Fleix (un dels tres pobles que formen la Vall de Laguar) era impossible no voler pujar al Cavall Vert. El teníem cada dia allà davant. El Cavall Vert forma part de la Serra del Penyal, no gaire gran, allargada, que s'esten d'est a oest. A una banda trobem Campell, Fleix i Benimaurell. A l'altra Murla i Benigembla. I s'hi pot pujar des de tots aquests pobles.

Vam escollir el que menys desnivell tenia, tot i que era el més llarg tot seguint el PR-CV 181. Vam deixar el cotxe a Benimaurell, a dos quilòmetres de Fleix. El camí és variat, corriol, colls, vistes a banda i banda de la serra, punts amb cadenes per ajudar a fer el pas, carena de 4,3 quilòmetres en la que no paren d'aparèixer nous turonets i que inclou una cresta de 2,3 quilòmetres. I per postres, la grimpada final de la pujada al Cavall Vert, fàcil però sostinguda. Molt xulo, però també cansat, has de caminar amb atenció, hi ha roca suelta i tota ella està molt foradada per l'acció del vent. També s'ha de dir que està molt ben indicat amb marques grogues i blanques i amb fites de pedra.

I tot i que no vam escurçar massa l'itinerari, la tornada la vam fer diferent del que marca el track. Des del collado del Cavall Vert vam tirar avall per la indicació Benimaurell, vam deixar a la dreta el camí de Fleix i cap a Benimaurell. Llàstima que era quasi tot asfaltat i l'últim tram per la carretera. Però no estàvem per tornar a fer la cresta. No era difícil, però 2,3 quilòmetres de cresta més...

Una birra a l'acabar, dutxa i a dinar a l'hotel Alahuar, a Benimaurell. Tenen un menú prou bó i a un preu raonable.

He decidit posar Cavall Vert i no Verd per què així és com li diuen a la Vall de Laguar, així es diu l'escola i el restaurant que hi ha a Fleix. I així està indicat en molts dels cartells indicadors. El nom de Cavall Vert li ve a la muntanya per què aquí es van refugiar i lluitar els moriscos de la zona (uns 17.000) contra 5.000 soldats de les tropes del rei Felip III. I la llegenda diu que els van fer creure que un cavall alat els vindria a rescatar. També s'explica que la muntanya evoca la figura legendària d'un caval verd que els moriscos esperaven per salvar-se de l'expulsió. Finalment van ser massacrats i els que van quedar -uns 42.000 a tot el Llevant- els van embarcar des de Dènia i Xàbia cap a Oran. I a la Vall de Laugar van deixar casa seva i els graons de pedra i les feixes que havien construit durant segles.

Surt el sol

Pas amb cadena i grapes

Cavall Vert des de la banda de Fleix
Cireres sense cuidar

Graons de pujada a les Feixes
Fi de la ruta

Cavall Vert, 789 mts

Deixem el vehicle a l'aparcament de Benimaurell, al costat del restaurant Casa Severino i del bar Jalisco.
És a la Vall de Laguar (Alacant).
A l'autopista AP-7 hem de prendre la sortida d'Ondara i agafar després cap a l'interior per la CV-731 passant per Benidoleig, Orba. Travessem el poble deixant a l'esquerra el trencall a Benidorm i a la dreta el que va a Pego. La carretera és una curva contínua en també contínua pujada fins a Campell, Fleix i Benimaurell.

De l'aparcament sortim per la part alta del poble fins a un camí encimentat que puja fort. Agafarem un camí de graons a la dreta que passant per sota de la Serra del Penyal ens porta al Coll del Corral Nou amb vistes a l'altra banda de la muntanya. A la dreta aniríem al Coll de la Garga. Nosaltres girem a l'esquerra i entre boscos de pins, anem fent la carena.
Sense voler, no pugem a la Penya Alta, ens la passem.
Seguim carenejant fins al coll on hi ha el desviament al Corralot (un corral format per grans pedres). Portem 1,9 quilòmetres de carena i ens queden 2,3 de cresta. 500 metres més enllà, deixem a la nostra esquerra el cami que, per una banda baixa a Benimaurell i per l'altra a Benigembla.
El camí segueix serpenteja per la cresta, ara a una banda, ara a l'altra, sortejant els diferents turons -després d'un apareix un altre- que ens anem trobant. Trobem un punt en què una cadena ens ajuda i ens preveu d'una possible caiguda. Les vistes són espectaculars, amb el Cavall Vert al final de tot.
Arribem a un coll molt més pronunciat, davant tenim ja el Cavall Vert. Hem d'agafar el camí de la dreta (si, el que està amb una creu groga i blanca) per què el cim no forma part del PR. Les marques anteriors estan substituides per uns puns vermells i unes fites de pedra que ens ajuden a trobar el millor itinerari en aquesta grimpada contínua. Bastant a l'inici una cadena i 2 grapes ens permet salvar un pas molt complicat. La resta no té problemes.
A dalt del cim veiem la segona cima del Cavall Vert que no fem.
Baixem pel mateix camí fins al coll i, en comptes de tornar per la cresta fins al trencall a Benimaruell decidim tirar avall per un altre itinerari també molt marcat. Arribem a una pista i prenem cap a l'esquerra. I tot cap a l'esquerra per camí asfalat passem per les fonts del Penyó i del Camusot fins a la carretera entre Fleix i Benimaurell. Ens quedaran uns 800 metres fins al poble, això si, fa pujada.

Desnivell acumulat: 400 mts aprox.