Post Sant Joan 2021
27 de juny - 1 de juliol de 2021: Vall d'Uixó, Cova Calaveres, Vall de Laguar, Pla de Petracos, Els Arcs de Castell de Castells, castell de Guadalest, castell de Xàtiva

Sortida de 5 dies que fem després de Sant Joan. És ja una tradició en nosaltres.
El lloc afortunat va ser la muntanya d'Alacant, que té més que no sembla. El centre d'operacions va ser el municipi de La Vall de Laguar i vam dormir a l'Era del Moll, al poble de Fleix.

En aquesta pàgina trobareu una breu ressenya del que vam fer fora de les rutes de muntanya. I aquí us deixo ens enllaços de les de 3 excursions que tenen pàgina pròpia: Barranc de l'Infern (Catedral del Senderisme), Els Arcs dela Atanços a Castell de Castells i la pujada al Cavall Verd. Des de totes elles podreu accedir a la pàgina de les plantes i flors que vam trobar en aquesta sortida.

VALL D'UIXÓ
Va ser la primera parada per què volíem anar a veure les Coves de Sant Josep però ens vam despistar i no vam reservar l'hora i quan ens vam adonar ja no quedàvem entrades o ens havíem d'esperar massa estona. Visita a Vall d'Uixó, als dos aqueductes, dinar a Casa Eladia (bo, no barat, canten la carta i no saps els preus), platgeta a Xilxes com ens van recomanar unes famílies que dinàvem al costat nostre.

Església de la Mare de Déu de l'Assumpció

Aqueducte de Sant Josep.
Romà i reformat pels àrabs
Aqueducte d'Alcúdia.
D'època medieval, salva el barrac de l'Aigualit

Els dos formaven un conjunt amb les aigües que venien del riu de les Coves de Sant Josep i per la sèquia Major les portaven a la bassa de Benizahat. Es pot veure per on passava davant de l'ajuntament.

COVA DE LES CALAVERES
Benidoleig (Marina Alta)
No és coneguda com la de Sant Josep ni té tantes estalactites ni estalagmites com altres que hem visitat però la cova de les Calaveres és molt curiosa i vam fer el recorregut quasi sols. L'aigua ha fet formes increïbles. De fet era un riu subterràni on l'acció de l'home va consistir sempre en buscar la manera d'aconseguir aprofitar aquella aigua. Més informació aquí.

PINTURES RUPESTRES DEL PLA DE PETRACOS
Castell de Castells
Aquestes pintures són un bon exemple de l'art Macroesquemàtic. També hi ha una petita representació de l'art levantí.
Estan situades en una paret rocosa plena de cavitats al marge esquerra del barranc de Malafí. Des de la carretera hi ha un sender amb escales. Les pintures estan protegides per una tanca i uns panells ajuden a identificar-les, tant el dibuix com el seu significat.
L'entorn és espectacular. A l'altra banda del barranc, nous penya-segats. I la carretera d'accés passa per l'unic punt on el riu va trencar el circ que formàven les formacions rocoses.

CASTELL DE GUADALEST
Des de Fleix passant per Castell de Castells, una gran volta per arribar a Guadalest (hi ha una pista de ciment però no està en bon estat). I curves sense parar. Amb el que no comtàvem era que Guadalest estaria tant ple de gent com estava. Tenen dos grans aparcaments i un estava quasi al complert. Sort que vam arribar a les dues -amb temps per demanar informació a l'oficina de turisme- i el primer que vam fer va ser dinar i de maravella al restaurant Mora. A l'acabar, ja quedava molt poca gent i vam poder visitar el nucli antic del poble, la casa Orduña i el Castell bastant sols.

El castell està com dividit en dues parts, només es visita la que està el cementiri. A l'altra -la que surt a totes les fotos- no està acondicionada.

CASTELL DE XÀTIVA
És directament enorme, tant com la pujada des de Xàtiva. Els caps de setmana no es pot pujar en vehicle particular i hi ha una llençadera (1€). El castell de Xàtiva té dues parts, el castell Major i el Menor. Hi ha restes des de l'època dels íbers fins a les últimes restauracions fetes el segle XX. La diferència és notable. El castell va ser escenari de nombroses batalles i setges que el van deixar molt tocat. A més de les muralles pròpies del castell (l'esperó rocós també fa de muralla) n'hi ha les que baixen fins al nucli medieval de la ciutat.
Gairebé no hi ha ombres i no estaria de més uns aspersors per a mitigar la calor. Duiem una audioguia però la mitat de les pistes no funcionaven.

Del castell Major al Menor
Xàtiva des del castell Major

Aljub. Almenys n'hi ha 8 en tot el recinte
Grafit islàmic

Curiosos seients
Sala del duc de Calàbria

Porta Santa Maria i fonaments romans de la torre
Baixada d'escales -nova-

Presó, hi va estar el comte d'Urgell