2003-04

Puig Cadiretes
16 de gener de 2022: sol i poca gent, natura i història

Primera sortida de l'any que va servir per provar les noves bambes de muntanya que em van regalar pel meu aniversari. I, si, almenys en aquesta primera sortida, m'han funcionat molt bé.

Es tracta d'una circular relativament curta que passa per diversos escenaris interessants: una torre de vigia per a incendis a la que es pot pujar, monuments megalítics i formacions granítiques molt xules. Com a punt negatiu, diríem que l'especulació urbanística va obrir una gran trinxera per a fer accés a urbanitzacions. No s'enten com es va permetre i com no han deixat així, abandonat.

Hi accedim a la ruta des de l'interior i sortim per la costa. La baixada a la carretera entre Tossa de Mar i Sant Feliu de Guixols -i les vistes- és espectacular. I quan hi arribem, trobem de nou que la construcció d'hotels i resorts no para. Tamé veiem les edificacions abandonades que ningú no ha desmuntat.

Paradolmen d'en Garcia
Menhir d'en Llach

Punt de vigia contra incendis a sobre d'un gran bloc de granit. Ara en desús

Trinxera oberta per accès a urbanitzacions
Paradolmen de Pedra-sobre-altra

Pedra-sobre-altra
Pedra-sobre-altra: es veia des de lluny

Puig de Cadiretes, 526 mts

Ens situem a la C-35 a l'alçada de Llagostera. L'abandonem per la sortida 95 en direcció Sant Llorenç/Llagostera i a la rotonda agafem cap a Sant Llorenç i Sant Grau (GIP-6821). Passat el quilómetre 9 trobem una petita entrada a la dreta on es pot deixar el vehicle.

El track i l'explicació que vam seguir, trobades al Wikiloc pujades per ebassegoda.
Seguirem un petit tram del GR-92. Hi ha un plafó indicatiu del recorregut. Entrem al bosc i comença una petita pujada per una pista ampla, que amb poca estona arriba al menhir d'en Llach, que queda a la dreta del camí i no està senyalitzat.

Passat el menhir, es gira a la dreta per una pista més estreta i es fa una petita volta a la muntanya, amb diversos puja i baixa. Al final, s'arriba a un camí més ample i es gira a l'esquerra i aviat s'arriba a una placeta on hi ha el corriol que permet ascendir al puig de Cadiretes. És un camí molt fàcil de fer i curt, que porta als afloraments granítics del cim, amb una creu i un vèrtex geodèsic. Si es té sort, la vista és molt àmplia, des dels Pirineus fins al delta de la Tordera i Barcelona. Al costat del cim hi ha un punt de guaita d'incendis, ja en desús i malmès.

Cal tornar al punt d'inici del sender i continuar la pista cap a la dreta i s'arriba a una nova bifurcació situada en una altra placeta. Aquí es va cap a la dreta i el camí comença a fer baixada. En aquest tram hi ha el trencant per visitar el paradolmen d'en Garcia, que queda una mica apartat als peus d'un gran aflorament granític.

Es retorna al camí i es continua de baixada fins a una altra bifurcació, aquí es va cap a la dreta, en forta baixada fins al menhir de Montllor i un mirador sobre unes roques granítiques des d'on es pot veure Tossa de Mar. Ara toca tornar enrere fins a la bifurcació anterior i seguir el camí per la dreta i, tot seguit, deixar aquesta pista per prendre un sender que apareix a l'esquerra i que ens portarà una bona estona per dins del bosc.

El sender acaba en una pista ampla, que cal seguir recte i oblidar-se de trencants, especialment un de primer que surt a l'esquerra i que porta al cim del puig. Se segueix aquesta pista fins que al davant apareix un camí excavat a la muntanya i encaixonat entre talussos, cal prendre'l; sembla com si fos el camí per iniciar una urbanització en aquesta zona i que al final no es va dur a terme. Es continua recte i aviat es troba la Pedra-sobre-altra i el paradolmen que té als peus. Des d'aquí, amb pocs minuts, s'arriba al punt de sortida.