Amb flors

Bruguers, a Gavà
12 de març de 2023: cova, castell, vistes i ermita

Excursió molt a prop de Barcelona, fet que no ens va obligar a matinar massa i no començar a caminar massa tard. Important també per no trobar la zona d'aparcament plena. El cotxe el vam deixar al costat de l'ermita de Bruguers on també hi ha dos restaurants (vam dinar al restaurant Ermita de Bruguers) que estaven plens a vessar (era temporada de calçots).

Aquesta excursió, malgrat ser curta i amb poc desnivell) té alguns elements interessants:
. el paisatge tant de mitja muntanya (pedra vermella) i cap al Garraf, com les vistes fins al mar
. diversos arcs de pedra
. una cova amb un accés equipat amb cable
. el castell d'Erampunyà (que només es pot visitar amb guia el segon diumenge de cada mes a les 10 a l'ermita de Bruguers, 93 263 96 10). Manuel Girona va ser l'últim propietari abans que el comprés l'ajuntament de Gavà.
. l'ermita de Bruguers, edifici romànic del segle XIII, ampliat al XVI amb una font i un roure centenari al davant

A l'arribar al castell el vam trobar tancat i vam fer un tram més de pista. Al tornar estava obert i amb la visita guiada i vam poder visitar-lo.

Ermita de la Mare de Déu de Bruguers, del segle XIII, amb elements romànics i gòtics

La volta del cor i el portal son del segle XVI
Vista del castell des de la plaça del davant
De seguida trobem aquest bonic arc
I veiem altres baume/coves ben vermelles

amb el castell
amb el nucli de Bruguers
Sobre la carena
A sota hi ha la cova de la mare de Déu de Bruguers

Ajudes per baixar i pujar
Accés a la cova

Ja hi som

Dolmen, més aviat, pedres apinyades
Muralla del castell d'Erampunyà
Recinte del castell amb l'església

Estances interiors del castell

Cova de Bruguers i castell d'Erampunyà

L'excursió comença a l'ermita de la Mare de Deu de Bruguers, al km 4,7 de la BV-2041 després d'un bon grapat de curves venint des de Gavà, i el mateix si vens des de Begues.
No hi ha massa lloc per aparcar i, a més, posa que és pels clients dels restaurants.

La ruta comença a l'esplanada de l'ermita a la que s'accedeix per una rampa encimentada deixant l'ermita a la dreta.
A la dreta mirant l'ermita surt el camí, és el GR-92. El camí és pedregós. En uns 10 minuts arribem a l'arc o Roca Foradada. Per preservar-la, està prohibit pujar-hi, però no tothom en fa cas.
Una mica més endavant, però a la dreta hi ha una petita bauma a la que es puja per una forta pendent.
Arribats a una explanada, deixem a la dreta el GR que en forta pujada ens portaria al castell (hi anirem després) seguim a l'esquerra per un sender no massa senyalitzat (seguir el track). El camí segueix pujant fins a situar-nos a la carena per sobre de la cova de la Mare de Deu de Bruguers. Avancem, passem l'estructura d'una antiga casa i ja divisem una creu. De l'esquerra surt la canal que ens portarà a la cova.
L'accés sembla complicat però no ho és amb una mica d'experiència.
Tornem a munt i desfem el camí fins al trobar de nou el GR. Pugem al castell i el trobem tancat.
Seguim una estona la pista fins que ens cansem i iniciem la baixada amb la sort que just està entrant la visita. Aprofitem per veure'l i seguir una mica les explicacions de la guia.
Desfem el camí fins a l'aparcament.

Hi ha recorreguts que tornen al punt de sortida fent una volta passant pel dipòsit d'aigua de la Sentiu i pel Torrent de les Comes fins arribar al restaurant.