Amb flors

Sant Miquel del Fai
27 de maig de 2023: des de Riells i tornant pel grau de ....

Sant Miquel del Fai
és un espai natural enclavat als cingles de Bertí i és la capçalera de la Vall del Tenes, on neix el riu del mateix nom. És també l'espai on hi ha un monestir i una església. Era un espai privat (s'hi havia de pagar entrada) fins que va tancar i, anys després la Diputació de Barcelona el va comprar el 2017 i rehabilitar. Es va reobrir el 2023. Ara es gratuit però amb horaris i aforament restringit que cal reservar. Si vens caminant, pots entrar sense haver de reservar. Tot i això està tancat del 15 de juny fins el 15 de setembre per l'alt risc d'incendi. També trobareu una església sota la roca i una bonica cascada que podeu passar per darrera. En època de més aigua, l'espectacle d'aquesta i de les altres cascades que hi ha és bastant espectacular, però ara som en època de seguera i no és el mateix.

El que vam fer nosaltres va ser una circular des de Riells del Fai, vam visitar el recinte i vam tornar pel Grau de l'Ullar i per la cinglera de Sant Quirze. La pujada és bastant curta però intensa. Tens molt bones vistes de la cinglera i el circ que forma el riu amb el monestir i les cascades al mig. La baixada, en canvi, és més llarga, amb un tram bastant planer i, és clar, la resta fins el final fa una baixada directa entre cingleres i grans parets verticals fins a les primeres cases del poble. L'últim tram -1 kms- s'ha de fer per carretera.

Vam dinar a Can Oliveras, a Riells. Molt bé

Vistes de l'altra banda del riu Tenes

Deixem la pista per agafar el camí de pujada

Restes de la canalització a l'antiga central de Riells
Trams empedrats sota la ciglera
Sant Miquel del Fai: dreta, el monestir, esquerra, les cascades
Arribem, el camí sota aquesta cinglera està tallat per risc de despreniments

Anem cap a l'esquerra. Per aquí baixen els que arriben des de l'aparcament. Per aquí sortirem
Entre els edificis i la cinglera
Església troglodítica de Sant Miquel del Fai

Passeig entre el monestir, el riu Rossinyol i la cascada del Tenes
Cascada del Tenes, vista lateral

Túnel cascada
Cascada del Tenes, posterior

Cingles de Bertí i Turó de les 11 Hores sobre Riells del Fai
Pas de la Foradada

Baixada pel grau de l'Ullar

Sant Miquel del Fai des de Riells

És al poble de Riells del Fai. Des de Barcelona s'hi pot anar per Sant Feliu de Codines (C-33, C-59 i BP-1432) o bé per l'Ametlla del Vallès (C-17 i BP-1432)

Comencem al pàrquing municipal de Riells del Fai pujant cap a Sant Miquel pel camí de la Pineda, amb bones vistes a la vall de Sant Miquel, l'ermita de Sant Martí i l'antiga central del Fai. Més o menys a 1,5 kms trobem un desviament a la dreta (indicat i amb panell informatiu) que ens fa deixar la pista i ens enfila per un caminet a estones empedrat i a estones sota grans parets vermelloses.

L'hem de seguir fins a Sant Miquel del Fai. L'últim tram és amb escales.
A l'arribar veiem que un camí que hi havia a la dreta, sota la cinglera, està tallat per perill de despreniments.
Anem cap a l'esquerra. Per aquesta rampa entren els que venen de l'aparcament o d'alguna altra ruta. Nosaltres sortirem per aquí, pel Pas de la Foradada i pel pont del Rossinyol, després de fer la visita al recinte -molt aconsellable-

Sortits de Sant Miquel del Fai agafem la carretera cap a l'aparcament i com a uns 200 metres encara no, creuem el riuet (cal fixar-se) i enfilem cap a dalt de la cinglera en pujada no llarga però constant.
I seguim per sobre del cingle fins al Grau de l'Ullar que és per on baixarem. Està marcat al terra però cal està atent al GPS. Més endavant veiem a la dreta les cingleres de Sant Quirze (hi hem passat per sobre. Seguim baixant per corriol ja més fàcil fins arribar al turó de la Senyera. Hem de desfer un petit tram i baixar per un corriol molt empinat fins arribar a la pista asfaltada que ens porta a Sant Miquel del Fai.

Temps total: ... hores
Desnivell acumulat:354 mts
Distància: 9 kms

Riells del Fai
Deixem la pista i agafem el corriol