Amb flors

Cova Vallmajor
18 de febrer de 2024: des de l'ermita de Sant Antoni de Pàdua d'Albinyana

Matinal per les terres més interiors del Baix Penedès, a la serra del Quadrell. No ho solc fer, però aquest cop em vaig mirar l'itinerari i vaig veure que aquí ja havíem estat. Aquí és a l'ermita de Sant Antoni de Pàdua, sobre Albinyana. I sort, perquè l'excursió, que era una piruleta, començava al poble i hi havia un bon tram per la carretera. I tant de pujada com de baixada passava per l'ermita o molt a prop. A més de quilòmetres, ens vam estalviar uns 200 metres de desnivell.

Així que vam anar en cotxe fins a l'ermita i allà vam esmorzar.

Va ser una ruta molt tranquil·la, amb molt poca gent i bones vistes ja que l'anada fins a la cova va per un camí enlairat. La cova, molt popular pels espeleòlegs, és la gràcia de la sortida. Som conscients que no tenim equipament així que ens conformem en anar fins on puguem, ajudats per una corda en el primer tram. Com que han trobat restes de pintures atribuides a l'edat de Bronze hi ha una part que està bloquejada amb una porta per evitar que es degradin més. L'ajuntament d'Albinyana és ara propietari de la cova i volen fer un centre d'interpretació virtual per donar-la a conèixer.

Tornats a on tenim el cotxe, busquem lloc per dinar. Els que coneixem estan plens o tancats i d'altres no ens agraden. Així que anem fins a prop de Rodonyà, a una urbanització (Santa Cristina). Bastant correcte. Abans de reformar la C-51 la carretera passava per davant del restaurant, de fet, el restaurant és l'entrada a la urbanització. Ara la carretera va per una gran trinxera amb un gran desnivell.

Després de dinar anem fins Rodonyà, fem una volta pel poble que té un castell al centre. Ara és l'ajuntament, la biblioteca, l'escola bressol... tot vaja.

Ermita Sant Antoni de Pàdua
Al turó de Sant Antoni

Masia d'Escansa, en ruïnes
Bauma d'entrada a la cova de Vallmajor

Inici baixada a la Cova de Vallmajor
A la cova

Interior cova de Vallmajor

Processionària, molt abundant

Cova de Vallmajor, Albinyana

Ens situem a l'AP-2, hem d'agafar la sortida 12, La Bisbal del Penedès. Agafem cap a La Bisbal però a la primera rotonda no entrem al poble sinó que seguim recte per la TP-2402 fins arribar a la C-51. Aquí seguim cap a l'esquerra fins al nucli de Les Peces i girem a la dreta cap Albinyana.

Fins arribar al poble d'Albinyana. L'hem d'atravessar per dins (els carrers són molt estrets) fins arribar a l'església (que té un mecanisme de l'antic rellotge molt xulo). Allà girem a l'esquerra i seguim les indicacions de l'ermita de Sant Antoni de Pàdua.

Des de l'esplanada de l'ermita i deixant-la a la nostra esquena surt un caminet en pujada que, sense treva, arriba al turó de Sant Antoni. Des d'allà, ja ben pla, i tirant cap al nord anem seguint el camí que al cap d'una estona es converteix en una pista més ampla. A la dreta però a la vall ens queden els pobles de .., .., i …..

La pista va girant ara cap l'oest i veiem les restes de l'antic Rioleon Safari, ara Aqualeon. Seguim caminant tot rodejant el barranc de Sant Antoni i trobem, a l'esquerra, la cruïlla per la que tornarem. Nosaltres seguim a la dreta. Passem per la masia d'Escansa –abandonada- i més endavant deixem a la dreta la pista que va a Bonastre, just on hi ha una instal·lació de les conduccions de gas. Uns centenars de metres més endavant el camí es bifurca. Agafem el caminet de l'esquerra. Va baixant suaument fins que la baixada és va més evident i forta. Estem arribant a la cova.

La primera part de la baixada està equipada amb una corda vella. S'arriba a un mini pla i a l'esquerra trobem una porta tancada que barra l'accés a la zona de les pintures. Baixem una mica més cap a la dreta fins que veiem que no podem progressar més. Tornem a sortir.

La primera part de la tornada és desfent el camí. Després de la masia abandonada trobem la cruïlla abans citada. Ara hem d'anar cap a la nostra dreta. La pista fa per sota la mateixa curva que hem fet a l'anada. Pràcticament a sota de l'ermita veiem un camínet que puja dret però no estem segurs que hi dugui fins a on tenim el cotxe. Així que seguim per la pista fins que arribem a la cruïlla de la carretera. Només ens queda fer una última pujada per l'asfalt per arriba a l'ermita.

El track que adjunto comença i acaba al poble d'Albinyana. Nosaltres ho vam fer des de l'ermita de Sant Antoni.

Ermita de Sant Antoni de Pàdua
Turó de Sant Antoni
Masia d'Escansa
Cova Vallmajor
Visita cova

Cruïlla fi del pal de la piruleta