El Carlit ja és nostre
2a. Pàsqua, maig 2005: De l'aigua del Segre al Carlit nevat
 Anar a la matinal de bici a la carretera de les Aigües
A la sortida del Costabona

PER A QUÈ DONEN TRES DIES?

1. A l'àrea de les 4 carreteres de Tona ens trobem amb una familia de Vilassar que és la primera sortida que fan amb els NOHIHAQUIENSPARI.
2. Fem un passeig de 5 kms pel primer tram de les gorges del Segre.
3. Anem al llac de les Bulloses, ens instal.lem a l'hotel de les Bones Hores i fem un vol pels altres albergs que hi ha.

1. Trobada amb la Gemma i el Marcel.

2. Inici del camí de pujada al Carlit. Cim aconseguit i tornada.

3. Dutxes, sopars i a dormir

1. Recollida d'habitacions.

2. Sessió fotogràfica a les Bulloses després de nevar als cims.

3. Visita al Parc Animalier de Les Angles.

4. Dinar a Puigcerdà i tornada a casa.

El matí de dissabte érem 3 famílies. Els Gabarró-Solanas, els Moya-González (sense la Sandra) i els Parron-Casanova. Ells era la primera vegada que venien i, creiem, que vam encaixar força i força ràpid. Esmorzem i hem de descartar fer l'activitat dels arbrers a Camprodón. Està ple i ho fan a partir d'11 anys. Decidir anar cap a les gorges del Segre. Fem un recorregut circular de 5 quilòmetres descartant altres opcions. Les nenes no volen caminar gaire, i axiò que és l'aperitiu.

DESCARTEM:
Banys de Lló: Les nenes volien anar-hi i van estar molt pessades.
Ferrata de les Escaldilles: És massa difícil, massa tard i no estem preparats per fer-la. S'ha de pagar i allà mateix lloguen material.

Primer es passen unes petites gorges amb parets altes al costat. Després la vall s'obre.   Hem dinat a la vora del riu. Rescatem un ou que havia quedat atrapat entre les roques.   Caminar no volen, però per escalar sempre estan disposades.

És l'ermita de "Sant Feliu", en un turó al costat de l'antic castell de Lló. Bona vista de la Cerdanya Francesa.   I aquí tenim l'OPUS SPICATUM. Un tipus de disposició de pedres, prerromànica, que hi havia a l'antic castell.   La Marta i la Maria esperen la Cèlia per veure si poden dormir les tres juntes.
A què us recorda la imatge?

Descripció il.lustrada de la nostra excursió.

VEURE  FOTO GRAN: 79 KB
  9:00 h. 2.080 mts  Gemma, Irene i Rut en el primer tram.
Esmorzem a les 7:30. També hem presentat la Gemma i el Marcel a la resta del grup. Se surt de 2.050 al costat de l'hotel Bones Hores, però triguem a fer-ho, a les 8:45. El primer tram és de bosc i està molt enfangat. De seguida trobem la neu i fa gràcia.
  VEURE FOTO GRAN: 51 KB   9:16 h. 2.130 mts  Quin llac és?
La primera part del camí segueix marques taronges, les que donen la volta als llacs de l'àrea de les Bulloses. Només a mitja hora trobem aquesta maravella. La Marta i la Cèlia pugen a molt bon ritme i fa sol.

VEURE FOTO GRAN: 57 KB
  9:18 h. 2.150 mts  Un altre llac sense nom.
La Marta, la Cèlia i la Berta s'havien avançat massa. Mentre al llac posem els paraneus i esperem a la resta, un altre grup ens donen l'avís que ens busquen. En Lluís i l'Ignasi havien marcar al GPS pujar per un altre ruta. Al final es veurà que per aquesta és millor.
  VEURE  FOTO GRAN: 66 KB   9:38 h. 2.175 mts  Llac Comassa, totalment nevat.
Ara ja anem tots junts. Passem entremig del Comassa i del Sec. Ens desviem una mica per passar al costat del Llong, l'estany LLat ens queda més avall, a l'esquerra. La vista dels llacs ens maravella. I ho aprofitem perquè encara el camí no és massa dret.
  VEURE FOTO GRAN: 57 KB   10:15 h. 2.220 mts  Som a fora del bosc.
Ja fa molta estona que només trepitgem neu. Llàstima que s'està tapant una mica. El temps sempre fa patir. Estem pujant a una "meseta" plena de nous llacs i on comença la pujada forta i constant.

VEURE FOTO GRAN: 58 KB
  11:00 h. 2.358 mts  25' per esmorzar.
Feia estona que les nenes teníen gana. Parem a esmorzar. El menjar surt per les orelles, tots portem massa. També repartim lacasitos, s'ho mereixen. Les petites van com a motos, excepte les tres grans que gairebé les hem hagut d'arrossegar en aquesta primera part de la ruta. Fa una estona que hem començar a veure el cim, però ja ple de boira.

A partir d'ara, super dret.
S'acaben els llacs, ara ve la pujada, la pujada forta, de cop. Ens ajuda que està molt nevat i la neu, encar a aquesta hora, bastant bona. En aquesta primera gran pala de neu perdem part del grup. Són la Maria, la Montse i l'Ignasi. La nena té els peus totalment molls, queda bastant i decideixen tornar.

El camí puja fort però avancem a molt bon ritme.
Si mirem enrera tenim ja perspectiva dels llacs i del desnivell que fem.
Si mirem endevant ens acostem als passos més complicats.
El cim està totalment tapat, però hi una mica de cel blau cap al sud. El cridem.
Es veu que les grans han fet un pacte i han decidit pujar. I ens estan agafant.

VEURE FOTO GRAN: 39 KB
  12:03 h. 2.600 mts  Ens acostem a les tres llengües de neu.
Les hem vist des d'abaix i hem vist gent passant. Les hem batejat com a llengües de neu. Són tres petits trams de neu entre roques, tres franquejos. Si la neu estigués dura i no hagués passat tanta gent (és una romeria la pujada al Carlit) seria força perillós i potser caldria encordar-se. Però fins i tot les nenes (que continúen com unes bales) passaran sense problemes.

VEURE FOTO GRAN: 53 KB

12:33 h. 2.800 mts  Gemma i Rut, entre neu i roques.
El camí passa trams de rocs i petites grimpades (només hi ha dos passos on t'hi has d'esforçar una mica), amb pales de neu i franquejos. Quan més puges, i ho fem bastant ràpid, la vista es torna més espectacular.

VEURE FOTO GRAN: 62 KB
  12:55 h. 2.830 mts  Els piolets que hem pujat van molt bé per les llengües de neu.
Cal anar molt en compte en aquests trams. I convé no mirar massa a sota. La neu ja comença a estar toveta i ens enfonsem una mica. Passem les tres llengües, aquesta és l'última i tenim el Carlit a tocar. Per la quarta ens tirarem a la baixada.
Després de passar-les, l'Adela s'aturarà. No pot més. Però descansa, i sola, aconsegueix arribar fins al cim. MOLT BÉ.

13:15 hores, 2.921 mts. FOTO GRAN: 39 KB

13:15 h     CARLIT, 2.921 mts. HO HEM ACONSEGUIT
 I quan arriba l'Adela és una gran festa. Fa tres quarts d'hora que han arribat els primers i ja no l'esperàvem. Un altre grup la reb amb una bota de vi. Gràcies. Hem trigat 4 hores i 30 minuts. MOLT BÉ.

L'Adela també va arribar.

VEURE FOTO GRAN: 34KB

14:33 h. 2.830 mts  Per evitar desgrimpar, fem un culen-bagen salvatge.
L'Adela i la Pilar s'ho miren amb preocupació, no ho veuen clar. No tots volien baixar per la neu. Realment era molt dret, molt més del que sembla a les fotos. Treiem les bosses d'escombreries i les capelines, que no eviten que ens gelem culs, mans i cames. La Marta s'embala una mica massa i quasi fa tombarelles, però gairebé no es va inmutar. VEURE FOTO GRAN: 88 KB

VEURE FOTO GRAN: 51 KB
  15:07 h. 2.645 mts  Després del "culen bagen" hem engreixat de satisfacció.
Encara queda molt camí, però el més complicat ja està passat. Gràcies a que no fa fred i encara ens acompanya el sol, no notem tant que tenim tota la roba xopa. Podríem fer més baixades per la neu però hi ha roques i són més perilloses.

VEURE FOTO GRAN: 54 KB

15:48 h. 2.358 mts  Quan mirem amunt, no ens creiem per on hem passat.
Ja des del pla, el comentari general és: per allà hem baixat?
Ens aturem en el punt on agafarem la una ruta diferent de la del matí, passant per altres llacs. Un petit descans per esperar els que van més a poc a poc.

AMPLIAR:  62 KB
  16:09 h. 2.320 mts  De nou, la maravella dels llacs a tocar de la ma.
Les tres grans davant del llac Trebens. Queda encara gel i fa unes formes curioses.
No s'han tret les ulleres de sol en tot el dia. El sol i la neu obligaven i tampoc el Marcel i la Gemma ho haguessin permès.

AMPLIAR: 58 KB
  16:55 h. 2.308 mts  Aigües amançades d'alta muntanya al llac Gorbau.
Després de berenar, fer la migdiada i quatre fotos més, hem de continuar baixant que encara queda desnivell.

17:01 h. 2.316 mts  Queden encara metres de neu.
Alguns es volien treure els paraneus a l'estany Trebens, on hem berenat. Però sort que no ho han fet. Passant pels llacs que queden hi ha molta, però moltíssima neu. En una punta del Castellà, almenys 3 metres de neu amb un sot important. Mentre passem per nous llacs s'aguanta bé, però ja tenim ganes de arribar al final.

AMPLIAR: 65 KB

9 HORES I 45 MINUTS. JA SOM ABAIX
Són les últimes imatges del dia. La neu ja ens surt per les orelles, quasi es pot dir que estem farts. Ara ens adonem que si pugem per aquest camí en comtpes de pel que hem anat, potser no hauríem arribat a dalt.
Als cotxes sucs per les nenes, i a l'hotel, cervesa i cafès per als grans.

Readmirem el llac de les Bulloses amb la neu que ha caigut a les muntanyes del voltant (Puig Peric entre altres). I fem també sessió fotogràfica. Ens espera el Parc Animalier de les Angles, que no va agradar igual a tothom.

LLAC DE LES BULLOSES, 2.050 MTS
Cèlia Gemma Irene Marta

PARC ANIMALIER DE LES ANGLES
Senglars Cabres hispàniques Bisons europeus

Óssos en plena feina     Marta i Maria, les daines tenen gana

Enmig de la visita als animals vam fer un petit circuit amb plantes. En Miquel ens assessorava més que els plafons que hi havia. A més, amb el fred no hi havia florit el que seria normal per a l'època. Calia després dinar. A Les Angles tot estava tancat, fins i tot per comprar pa i acabar el menjar que portàvem. Així que vam anar a dinar al poliesportiu de Puigcerdà. Quedaven pocs plats però no va estar del tot malament. I mente hi érem, va caure un gran xàfec. La nit següent nevaria, però nosaltres ja seríem a casa....

Carlit, quasi un tres mil

Des d'allà on vingueu, fins a Ripoll, Ribes de Freser i Puigcerdà. Aleshores cal agafar la N-116 fins a Mont-Lluís i a la primera rotonda girar a l'esquerra en direcció Font-Romeu, Les Angles, Quillan.
A menys d'un quilòmetre hi ha un trencall compartit entre Font-Romeu i les Bulloses, agafar cap a Les Bulloses. I per la D-60 fins al llac. Una carretera estreta però molt, molt bonica per mirar, passejar o fer pic-nic. A l'estiu només es pot arribar fins al càmping en cotxes particulars, en autocars pagant fins les Bulloses.

Llac Bulloses

E. Llong

Cruïlla i inici pujada forta

ESMORZAR

CIM

DINAR

Cruïlla i final baixada forta

DESCANS

E. Trebens

BERENAR

Llac Bulloses

-------
TOTAL ATURADES: 2:15'

Sortida al costat de l'hotel de les Bones Hores. El sender segueix unes marques taronges bastant noves. L'anada la fem pel camí més transitat i tornarem pel menys habitual però que és el que completa la volta als llacs.
El camí comença en un bosc i segueix fins una mica abans de l'estany Viver. Allà seguim les marques taronges ue van cap al NO. Es passa pel Comassa, el Sec i més a l'est queden el Llong i el Llat. Després del Llong s'inicia la pujada al segon nivell de llacs i enmig de la pujada ens queda el Vallell a l'esquena. Agafada l'alçada el camí gira a oest i els llacs ens queden a la dreta però no una mica amagats. El Carlit és just davant però ens falta la mitat del desnvivell. Es puja ara seguint fites vermelles per l'esquerra de la vall (mirant el cim). El camí està molt marcat tant amb neu com sense. En algun tram caldrà fer petites grimpadetes no gens complicades però si una mica aèries. Un cop al coll, només cal girar a l'esquerra, direcció sud, i en uns minuts sóm al cim. La vista tant des del coll com des de dalt, és impressionant. En dies clars, fins l'Aneto.