El nostre Vallibierna
Mercè 2005. El primer tres mil de 7 amics, i no era fàcil
A la següent sortida: Baumes Corcades

A alguns els pot semblar que anar a pujar al Vallibierna amb nenes de 7 i 8 anys i pretendre fer el pas de cavall amb elles és massa agossarat. I dia si, dia també, nosaltres també ho pensàvem. Però confiàvem també en nosaltres, els grans, i en elles, en les nenes. Evidentment pensàvem posar una corda i dur arnesos, tots els que tinguèssim, així, assegurats, el perill és menor. I la veritat és que la cosa, el pas de cavall va ser una gran experiència després dels quasi nou-cents metres de desnivell i dels paisatges maravellosos que acabàvem de veure i trepitjar. Tots, els 14, vam passar, no sense respecte, sense un pel de por alguns, amb molta por altres i quasi correns alguns. Per als qui no conegueu el Vallibierna direm que està situat al sud del massís de les Maladetes (Aneto) i separat d'aquests muntanyes per una vall. El formen dos pics, el Vallibierna i el Culebres. Entre els dos cims hi ha un petit pas, uns 30 metres d'afilada aresta amb caiguda de cents de metres per les dues bandes. És l'anomenat Pas de Cavall dels Vallibierna. Si vens des de la zona de Benasc primer trobes el Culebres (la pista és infernal i no sempre deixen passar els vehicles particulars). Si vens des de l'Alta Ribagorça, des del poble d'Aneto per la vall i el llac de Llauset fas en primer lloc el Vallibierna (les vistes són maravelloses i hi ha carretera fins a la presa).

Llac de Llauset, punt de sortida

Pas de Cavall entre el Vallibierna i el Culebres, la guinda del 3.000
Berta Pilar, Adela i Lluís Marta i Cèlia Montse i Miquel

I direu, quí ha anat?. Som aquests, els Gabarró-Solanas, els Moya-Gonzàlez, sense la Sandra, els Anton-Sales i els Parron-Casanova.

La línia vermella és el camí que vam seguir.
I seguint els números negres ens veureu en plena activitat
(ENTRA, les fotos pesen entre 30 i 40 kb)

Vallibierna, 3.067 mts

A l'Alta Ribagorça es pot arribar: Des de Viella pel túnel, per Benavarri i Pont de Suert, des de Castejon de Sos (Osca) i des de la Pobla de Segur (sense acondicionar, port de Perves). Si anem en sentit nord per la N-230, passat Vilaller i a l'alçada de Senet hi ha un trencall a dreta-esquerra que mena fins al poble d'Aneto (fantàstica, la Casa Moliné). Des del trencall s'ha de comptar una mitja hora de carretera fins a l'estany de Llauset. Gairebé arribant es passa per un túnel. A l'embassament es deixen els cotxes.

Llac de Llauset

PAS DE CAVALL :      1:35'
TORNADA:      3:55'
ATURADES:     1:00'

La sortida és de l'estany i presa de Llauset. Si no hi ha neu s'arriba en cotxe. El primer de la ruta és un petit túnel, després vorejem el llac amb pujades i baixades. Un pont sobre un rierol ens indicarà que estem a prop d'on es desvien els camins. Hem d'agafar el de la dreta cap a l'estany de Botornàs (ara hi ha una cabana nova per a 4 persones). Pel de l'esquerra (coll de Llauset) tornarem.
De moment el camí és un GR i està ben indicat. Passat Botornàs arribem a un altre indicador. Hem d'anar a l'esquerra, a la dreta ens aniríem a l'estany Cap de Llauset. Es la primera pujada forta. Abans de trobar-nos els llacs superiors veiem el desviament cap al Collado Vallibierna, per on també va el GR. Aquí dalt ja veiem el Vallibierna (no exactament el cim) una mole blanca (esquerra) i rosada (dreta).
Passem un parell de llacs i les fites ens fan franquejar la vall. De nou, una forta i sostinguda pujada per grans blocs de pedra ens fan guanyar força desnivell. I comencem a veure l'Aneto i els Russels. El collet que dóna pas a la cresta del Vallibierna és a prop. Des d'allà es veu la presa de Llauset, els cotxes i el coll de Llauset per on baixarem. El franqueig per la cresta (pel nord, no per borde mateix) no té dificultats però cal anar molt en compte ja que el desnivell és gran si hi ha una relliscada. Des del cim, cal desgrimpar uns metres per entrar al pas de cavall. Anant des del Vallibierna al Culebres, el primer tros es passa amb els peus i les mans a la roca, d'esquenes a l'Aneto. La mateixa roca fa que ens enfilem fins a l'aresta i ens posem a cavall. I a cabalcar.... En total són uns 30 metres. Hi ha lloc per assegurar. Els grans (si no tenen por) passen sense problemes, però els nens no.
El Culebres és allà mateix, no té pèrdua. Ara cal desgrimpar uns metres (vigilar aquí la roca una mica descomposada) i ens trobarem en un altre collet, el de Culebres. El camí indica anar a la dreta, baixar per una tartera, i rodejant l'un altre cim (cap al sud) s'arriba al coll de Llauset. Alguns grups anaven per l'esquerra, suposo que és una desgrimpada més forta.
Des del coll ja es veu tot el camí fins a l'embassament. El primer tros, terra fina molt negre, es pot baixar corrents.I només cal anar avall. Sembla que de seguida estàs, però ...