Camí dels Enginyers
7 i 8 de juny de 2008: entre la terra i el cel
A la sortida següent, Mola de Colldejou

Cèlia, Gemma i Marta

Fa anys que el camí dels Enginyers, a la zona de Núria, estava a la llista de sortides dels NOHIHAQUIENSPARI. Per fi va arriba el moment. I a cap dels que vam anar ens va decebre. L'aconsellem de tot cor. Havíem de ser 19 però per diversos motius, 4 persones es van quedar a casa. Una llàstima. Els que vam gaudir de la caminada vam ser: els Gabarró-Solanas sense la Rut, els Anton-Sales sense la Irene, els Moya-González sense la Sandra, els Parron-Casanova sense la Maria, els Andrés-Puntero sense la Jana i la Montse Torres -que amb aquesta sortida s'estrenava amb nosaltres- sense la nena.

A les 8:30 havíem quedat a l'estació del carrilet de Queralbs per agafar el que passava a les 8:40. Un despiste de primera hora va fer que a Núria, haguéssim d'esperar al següent, temps que vam aprofitar per esmorzar.

Nosaltres havíem planificat el camí dels Enginyers com una sortida suau. És per això que el desnivell important de pujada el fèiem amb el cremallera de Núria. I, per això també, vam fer el desnivell fins al l'alberg del Pic de l'Aliga amb el telecabina que hi ha -entrava en el preu del bitllet- Allà vam començar a caminar.

Els Andrés-Puntero arriben en aquest cremallera

El primer que vam trobar va ser un ramat de bens a quin semblava que perseguien i per això anaven demananant ajuda.

El cami no té massa desnivell, però si pujadetes i baixadetes contínues. El paisatge de la vall de Núria i del riu de Núria primer i de les gorges del Freser després és impressionant. Només un però. El dia amenaçava pluja i no podíem badar gaire. Només petits respirs per descansar i fer fotos.

Primer torrent, per on passem?   Érem15, quasi una expedició

De seguida es van fer dos grups. Davant les nenes i els que estan més en forma (encara que ells ho neguin): Aina, Marta, Cèlia, Gemma, Pilar, Miquel, Núria, Miguel i Lluís. A darrera, al nostre ritme, els altres, Juanjo, Adela, Montse, Ignasi, Montse i jo, la Berta.

Darrera l'Ignasi, escala que s'ha de baixar Montse Torres, Ignasi, Montse i Juanjo, superant el pas més complicat del recorregut amb cable per agafar-se

El camí només té tres punts una mica..., diríem que complicats. En el primer s'ha de baixar per una escala convenientment colocada. I el segon és un petit franqueig en el qual el terra és inclinat i amb timba; un cable d'acer fa de "quitamiedos" i ajuda a passar-ho. Més endevant, enmig del camí, hi ha una petita roca llisa que s'ha d'estudiar per passar-la sense patir. A l'època que vam anar, no hi ha cap problema. Amb gel o neu, la cosa canvia. A més, a la zona, de parets verticals, hi ha perill d'allaus a l'hivern.

Adela i Lluís: petit descans amb núvols amenaçadors   Ignasi, Adela i Juanjo, temps per riure

Encara als cims i carenes. Els torrents

Hem arribat al refugi just abans que la boira
Berta, Núria i Pilar: Satisfetes

No volien venir, però s'ho van passar molt bé

De Núria al refugi de Coma de Vaca s'han d'anar seguint les marques del GR-11. No té pèrdua. Si intentes desviar-te, has d'escalar -cap amunt- o desgrimpar -cap avall-
I arribem al refugi. Des que el van refer, és un refugi guardat, i nou. Té una particularitat. No hi ha passadís per anar a les habitacions, aquest està a dins de les habitacions i, clar, si dorms a la primera tothom et passa pel mig. El sopar, bo, i l'esmorzar, estandar, de refugi de muntanya. Repetint l'experiència de Colomers, les partides de cartes van ser fonamentals.

Habitació i passadís a l'hora   Fent els comptes   Mentrestant, elles juguen a cartes

Hora de sortir. El dia surt fantàstic, ni un núvol   La passarela ens evita una gran volta
Al mig, imponent, els Torreneules i a la dreta la Vall de Coma de Vaca que baixa del Bastiments

Ens queda la tornada. Són 800 mts de desnivell. Primer s'ha de pujar una mica per salvar la roca vertical que cau sobre el Freser. La vista, amb el dia que fa, és excepcional. A la primera part del camí, la que fa el desnivell més fort, quasi no hi ha vegetació, és una tartera tallada pel corriol. Després comença el bosc, es camina millor sense que el sol ataqui de ple. Les nenes i els que estan en forma van al davant, no hi ha qui els pari. Ens esperen -una mica obligats- al pont, al punt on el camí troba el riu i on pràcticament s'ha acabat el desnivell.
Al final del camí, hi ha la guinda de la ruta, el Salt del Grill. Com que és a 20 minuts d'on es pot deixar el cotxe està ple de gent. Malgrat això, es maquíssim i aquest dia hi havia molta aigua.

Salt del Grill, ja molt a prop de la carretera de Queralbs. Acabem la caminada. És obligada la foto de grup. Aquesta és l'alternativa que va fer el Miquel, ja que les oficials ens la van fer i no van quedar bé.
Vall del Freser

Camí dels Enginyers, pels 2.000 mts

Fins a Queralbs.
Per la C-17 fins a Ribes de Freser i, després de travessar el poble -indicat, o per les afores o pel bell mig-, agafeu la GIV-5217 fins al pàrquing de l'estació del cremallera de Núria a Queralbs.

Dissabte: de Núria a Coma de Vaca

mts
Mirador
Refugi de Coma de Vaca
OBSERVACIONS: Els temps són del grup que anava més lent. Les 4 nenes i els ràpids van arribar en 3 hores.
I als desnivells s'ha d'apuntar que entr els punts assenyalats hi ha continus puja-baixa de manera que l'acumulat de pujada s'acosta als 600 metres
TOTAL ATURADES:     10'

Sortim des de l'alberg del Pic de l'Àliga. Anem seguint el GR-11.7 sense deixar-lo. No té pèrdua.

Diumenge: de Coma de Vaca a Queralbs

Central de Daió
Fotos
Estació cremallera Queralbs
OBSERVACIONS: Els temps són del grup que anava més lent. Les nenes i els ràpids ho haguessin fet en menys de 3 hores.
TOTAL ATURADES:   25'

Sortim del refugi agafant el camí que va cap al Balandrau. Quan hem guanyat uns metres d'alçada trobem un pal indicador: recte (oest) al Baladrau, dreta (sud) a Queralbs. Nosaltres a la dreta. I ja sense deixar el camí, molt fresat, fins a Queralbs. Tampoc té pèrdua.