El Toubkal, i són 4.167 mts
Agost de 2010: els quatre Anton-Sales, al sostre del Marroc

Tot estava preparat quan vam començar a caminar

Aquest mes d’agost la família Anton Sales, aprofitant les seves vacances al Marroc, va pujar al Toubkal: el cim més alt del Marroc (4.167 mts). La ruta és relativament fàcil pels excursionistes experimentats, doncs no té cap dificultat tècnica, només cal tenir en compte el possible risc de mal d’alçada.
El "planning" no estava clar: dubtàvem si fer la ruta en dos, o en tres dies. Finalment vam invertir dos dies, i creiem que és factible encara que el segon dia sigui força dur.
Des de BCN havíem contactat via e-mail amb en Mohamed, que gestiona un alberg a Imlil. Ell mateix s’encarregà. de contractar el guia i el mulero, així com també de fer la reserva del refugi i tot el tema d’àpats i desplaçament des de Marràqueix. Havíem parlat del preu però no vam anticipar diners, doncs al ser una ruta molt sol·licitada creiem que no és necessari fer la reserva amb antel.lació.

Descripció:
temps: 14:00 (dos dies)
desnivell: 2.400 (1.700-4.100)
dificultat: fàcil, dur a l'estiu
material: molta aigua
època: agost

Primer dia:
Ens van venir a recollir a les 8h a l´hotel de Marràqueix. Després d’un trajecte de 65km - al voltant d´una hora i mitja- per una carretera que s’estreny considerablement després de passar la ciutat de mercat d'Asni, arribem a Imlil (1750 m). Ens conviden a un té i acabem de concretar preu i detalls de les jornades.
Finalment paguem 350 euros els quatre tot inclòs, propines i begudes a banda.
Coneixem el guia, en Josem, i el mulero, en Hamed, i cap a les 10:30 carreguem a la mula els subministres i les motxilles, i comencem a caminar.

El primer tram es fa per una pista fins el poble d'Aroumd (1900m). Allà ens trobem vàries parades de productes berbers com fòssils, bijuteria i fulards. Passat Aroumd s’ha de creuar un gran torrent d’un riu pràcticament sec, i comença el sender. Arribem a Sidi Chamharoudi: un llogaret amb quatre cases que ha crescut al voltant d’un santuari musulmà. Just al costat hi ha una parada de refrescos i suc de taronja, i allà mateix és on vam dinar.

De veritat que puja, i molt

El camí va guanyant alçada i patim una mica de calor.També el fet que estàvem en període de Ramadà i els nostres acompanyants no podien ni menjar ni beure, feia realment dura la marxa per ells. Anàvem a poc a poc i descansàvem sovint. Ja en la vall d’ Isougouane, arribem al Refugi Du Toubkal, 3207m cap a les 17h. De fet hi ha dos refugis construïts amb pedra (l´antic i el nou refugi. Refugi Neltner, Refugi Du Toubkal)
Tot molt bé: un refugi força gran amb dutxes, i moltes cuines, a cada grup li correspon uns focs on els diferents guies fan els àpats.

Segon dia:

Queda clar. Estan molt satisfets. NO és per menys

El dia següent toca llevar-se a les 4h30, esmorzar i començar la ruta amb el frontal, ( si no porteu tranquils, els guies porten un lot potent). El camí creua un rierol, puja un pendent costerut i entra en una vall; després
continua pujant per arribar a un coll (3.940m, Tizintoubkal).

El guia va dir de no aturar-nos per que bufa molt el vent. D’aquí la ruta gira a l’esquerra fins arribar al cim de Jebel Toubkal ( 4167m), coronat amb una estructura piramidal curiosa. Grans vistes del Atlas i AntiAtlas Mountains. Portem al voltant de 4hores d’ascensió. Després de les fotos de rigor només resta tornar al refugi, menjar i descansar, doncs encara ens queda baixar fins a Imlil. Com que el meu ritme era a aquestes alçades massa lent, em conviden, millor dit “m’obliguen “ a pujar a la mula gran part del decens .

I aquí teniu a la Pilar, pujada sobre la mula

Després d’aproximadament 4 h de baixada arribem a Imlil on ens espera el Mohamed, que ens rep amb el típic té a la menta i un pa de pessic boníssim.
Tornada en cotxe fins a Marràqueix mentre intentem retenir a la retina aquesta nova vivència.
Telèfon d’interès: 0212524485626 Mohamed (agència de guies de muntanya, Imlil).