Coll de l'Achar d'Alano
  4 d'abril de 2015: més dret i més dur del que semblava es va quedar en intent

Última caminada de la nostra estada al Parc Natural de los Valles Occidentales (Echo i Ansó) de la Setmana Santa del 2015. Primer vam anar fins al refugi de Linza on hi ha una estació d'esquí de fons. Es diu refugi però és com un hotelet amb bar i restaurant. S'hi arriba per carretera asfaltada des d'Ansó seguint el riu Veral. Només a peu de pista, el panorama és espectacular però no era el nostre destí.

Així que vam girar cua i ens vam quedar al costat del càmping de Zuriza, a l'entrada de la vall de Taxeras. El primer tram estava ple de neu així que vam decidir fer caminant els 3 quilòmetres de pista que hi havia abans de començar la pujada cap al Achar de Alano. Des d'aquest punt també s'accedeix al reufigi de Taxeras (lliure). Quan vam arribar al punt, hi havia un 4x4, però això ja és passat. Només des de la pista ja s'intueix el que que veuem després: Alanos, cresta de Mazandú, Lenitos i el pas cap a la Selva de Oza (Echo) pel barranc d'Estribiella. Una maravella que estem encantats de compartir amb vosaltres.

La llàstima és que amb la neu que hi havia, molta i molt dura (no duiem crampons), i que el pendent era cada cop més fort, no vam arribar a dalt. Però tot i així va valdre la pena. En un altre moment i sense neu, segur que hi arribem.

Vistes des de Linza

Vistes des de Zuriza: coll d'Estribiella, Lenitos, cresta de Mazandú, Achar de Alanos i Alanos

Rio Veral

Neu i fulles
Pujada per la fageda

Ens vam trobar diversos grups d'excursionistes
Coll d'Estribiella que connecta amb la Selva de Oza (Echo)

La Berta cap amunt. Al mig, l'Achar de Alano
Camí sense pèrdua però molt pendent a prop del coll
Sobren les paraules

Lluís i Berta, contents
Perspectiva de neu
És hora de baixar

Intent al coll de l'Achar de Alanos

S'ha d'arribar fins al poble d'Ansó (Osca). Situeu-vos a la N-240 de Jaca a Pamplona (en alguns trams es diu A-21) i a l'alçada de Berdún (entre Puente la Reina de Jaca i l'embassament de Yesa) agafeu un trencall cap al nord (A-1602). Primer passareu per Biniés i uns quilòmetres més amunt arribareu a Ansó. Un cop al poble heu de seguir cap al nord (no cap a l'oest per l'A-176 que us aniríeu a Navarra) reseguint el riu Veral. El càmping Zuriza, inici de l'excursió, està a uns 15 quilòmetres. Si la pista -surt a la dreta- està oberta podeu continuar 3 quilòmetres més fins a l'aparcament.

Càmping Zuriza

----
TOTAL ATURADES:   25'
DISTÀNCIA TOTAL:    9 kms

Sortim del càmping de Zuriza o de l'aparcament de la vall de Taxeras (3 kms de pista). Passem el riu i anem enfilant cap als Alanos. Hi ha una pista que puja fins a dues granges i que es pot anar sortejant o seguir. L'últim tram ja es veu, tot cap a munt, ja que tens l'Achar al davant mateix.