Pic de Salòria
7 de juliol de 2015: entre l'Alt Urgell i Andorra

Ens proposàvem fer la pujada al Salòria però per no començar-la tant tard si sortíem el mateix matí de Barcelona, vam pujar a la tarda i vam fer nit a l'hotel Os de Civis, a Os de Civis. És aquest un poble (una EMD que pertany al municipi de Les Valls de Valira) molt petit al que s'accedeix des d'Andorra. La pista des d'Espanya és molt complicada.

El Salòria és un cim molt fàcil tot i una petita cresta sense dificultat. Ara bé, la pujada és dreta a tope i la baixada, per on nosaltres la vam fer, també. El camí de pujada des del coll és claríssim, mires la muntanya i tot recte cap a munt. Nosaltres vam fer una circular.

Os de Civis
Pugem cap a l'església

Una esllavissada no permet accedir-hi
Senglars al mig del poble

Primera pujada, superdreta
Roques barrant el pas

La Berta, cap amunt
Arribem a la cresta, quasi pla

Vistes cap a Andorra
El que ens queda de la cresta

El Salòria (esquerra), el coll i els pics de Salòria Oriental i Bassotes

Baixant cap al coll
Canal per on queda una mica de neu

Neu sota el coll i la canal

Pas estret cap al coll
Baixada una mica "xunga"

Cascades del riu Salòria
Vistes cap a Os de Civil i Andorra

Salòria, 2.789 mts

Per arribar al punt de sortida s'ha d'anar fins a la Seu d'Urgell i entrar a Andorra. Un cop passada la frontera i l'aduana pugeu fins a Sant Jujlià de Lòria i trenqueu a l'esquerra a la rotonda direcció Bixessarri i Os de Civis, tot remuntant el riu d'Os. Són uns 7 kms de carretera de curves, molt maca i que passa per un estret. A la zona andorrana trobareu diverses àreas de pic-nic. Entrareu a de nou a Catalunya i arribareu a Os de Civis. Tireu amunt. Està asfaltat fins a l'hotel Os de Civis i a partir d'allà el camí és una pista. Diria que apta per a cotxes si no són molt baixos però és clar, millor amb tot terreny. La primera part de la pista salva el desnivell -moltes curves- i la segona s'endinsa planejant més, cap a dins de la vall. Al coll de Conflent es deixa el cotxe. Si seguissiu la pista arribaríeu a la Vall Farrera.

També podeu optar per deixar el cotxe a Os de Civil i remuntar caminant el riu de Salòria fins al coll de Conflent.

Coll de Conflent

Cim
Descans i fotos
Coll de Conflent
-----
TOTAL ATURADES:   40''
DISTÀNCIA TOTAL:    5 kms

Sortim del coll de Conflent. Només hem de mirar cap al nord i començar a caminar. La primera part és molt dreta, es guanya desnivell fàcil però cansament. Després comença una cresta molt ampla i fàcil, cap problema, que ens durà fins al coll. Es pot baixar pel mateix lloc però nosaltres decidim fer una circular i baixem en direcció est per una cresta un pèl més dreta. Des de la cresta i el coll no està clar el camí de baixada, així que tirem pel dret fins a trobar les cascades que baixen del cim. Seguim un track que atura la baixada just a l'alçada del coll de Conflent de manera que la part final del trajecte és totalment plana. És un sender poc transitat que a vegades es perd.