Coll deth Horo i de Puis
6 d'agost de 2016: Circular solitària per la Vall d'Aran

Divendres tarda, surto de la feina, em passen a buscar i cap a la Vall d'Aran. Cal aprofitar tots els moments per anar a la muntanya. I si aconseguim que vinguin les filles, millor. La Rut no treballa i s'hi apunta. Fantàstic. Parem a fer un bon berenar al Portal dels Pirineus, els tenim a davant, majestuosos també sense neu.

L'objectiu del cap de setmana és pujar al Coll deth Horo (en català es coneix com a coll de Toro) des d'on et pots banyar en un llac amb vistes a a l'Aneto. Bona perspectiva. Són uns 800 metres de desnivell que pugen molt drets. La pujada la fem força bé, el dia és espectacular, no hi ha gaire gent. Un cop al llac -preciós-, em fa mandra banyar-nos (la presència de gent ens obligaria a canviar-nos i posar-nos el banyador). El Lluís proposa fer 200 metres més de desnivell i baixar pel coll de Puis. Ens sembla bé.

Passem per valls maquíssimes, totalment solitàries i amb perspectives que no havíem vist mai, però, d'entrada veiem la rierada de gent que puja al coll deth Horo des d'Aigualluts. Quina diferència de nosaltres, que anem sols...

A la baixada des del coll de Puis si que em banyo. Però el camí se'm fa interminable... i el pitjor, l'endemà no em puc ni moure. Així que hem de deixar la ferrada que volíem fer per una altre dia. Una llàstima. Fem turisme al monestir de Santa Maria d'Alaó a Sopeira (Ribagorça aragonesa) i al poble de Pilzan (situat a dalt d'un turó). Dinem molt bé a Pont de Montanyana i cap a casa.

La pujada que ens espera. A la dreta, Pena Nere i a l'esquerra, Mall de l'Artiga
Rut i Berta encara al pla abans de la pujada forta

Pas una mica delicat amb cable per agafar-se

Superats els primers 400 metres de desnivell, una paradeta

Rut, quasi al coll amb la cresta del Nero

Ens queden només uns metres, el Lluís ja ha arribat al coll

La cresta del Nero presideix el coll
Poca gent a aquesta banda del llac

De sud a nord: el pic d'Aigualluts no ens deixa veure l'Aneto
De nord a sud: llac, vaques i la resta del Pirineu. En uns moments es va omplir de gent

Del pic d'Aigualluts a l'Aneto vist des de la vall de l'Escaleta

I ara amb nosaltres, els protes de la sortida
Lluís i Rut buscant capgrossos

Als llacs de l'Escaleta, preciosos, no vam trobar ningú

Vall de l'Escaleta amb la Forcanada al fons
Barranc i Estany des Puis des del coll des Puis

Quin banyet més bo a l'estany des Puis
Baixada amb la Forcanada al fons
El que ens queda encara fins a l'Artiga...

Final de l'embassament de Baserca
Monestir d'Alaó a Sopeira

Interior del Monestir d'Alaó a Sopeira

Pont medieval al Noguera Ribagorçana per passar a l'altra banda del riu pel camí antic per anar de Sopeira a Pont de Suert
Pont trencat
Restes de l'antic camí de Sopeira a Pont de Suert

Coll deht Horo i de Puis

Des de Vielha agafem la N-230 (cap a França) fins a Es Bordes. Aquí girem a l'esquerra i, passant pel dins del poble, enfilem cap a l'Artiga de Lin i els Ulls de Joeu. Són uns 9 kms. Aparquem al pla de l'Artiga davant el refugi que hi ha (no sé quan obren). Des d'aquí també es pot fer l'excursió als Ulls de Joeu (on surt l'aigua que ve del Pla d'Aigualluts i que recull el desglaç de la gelera de l'Aneto)

Pàrquing

DISTÀNCIA TOTAL:   10,4 kms
Desnivell positiu: 1.091 mts
Desnivell negatiu: 1.088 mts

Des de l'Artiga el nostre objectiu, el coll deth Toro queda ben clar, a la dreta del sentit amb el que hem arribat amb el cotxe. Si seguissim la pista trobaríem el camí de tornada que vam fer.
Nosaltres vam agafar el camí que surt al costat del refugi. Poc després surt a la dreta el que va a port de la Picada. El deixem i seguim cap al circ. El camí està ben marcat. Quan comença la pujada forta enllacem amb el camí que venia per l'esquerra de la vall.
Més o menys a mitja pujada trobem un pas amb cordes i cadenes. En sec no hi ha problema per passar-lo. Suposo que està per quan hi hagi neu o estigui mullat.
Seguim muntanya amunt fins arribar al coll. Majestuosa la vista tant cap al nord (d'on venim), cap a l'est (agulles de la Pena Nere),com cap al sud, tot i que l'Aneto ens el tapa el pic d'Aigualluts.
El llac de Toro, preciós, amb aigues transparentment blaves. El rodegem per la dreta i compartim una mica de camí amb els que venen d'Aigualluts (molta més gent) fins que nosaltres ens desviem cap a l'oest per agafar la vall de l'Escaleta amb petits llacs d'aigues transparents. Molt maca i vorejada per crestes i cims (Aneto, Forcanada, etc).
En arribar al coll de Puis veiem tota la baixada, els quasi 1.000 metres. Durant tot el camí els queda el torrent dels Puis a l'esquerra. Fem parada a l'Estanyet des Puis. Voregem el llac per un camí pedregós i entrem en una zona de molta vegetació (practicament no es veu el camí) per, després, continuar per la carena. Tot seguit el pendent augmenta considerablement en un continu zig-zag fins arribar al pla de l'Artiga, on tenim el cotxe.