Piràmides Stob
9 de desembre de 2017: l'erosió fa formes capritxoses

Les trobareu a Bulgària, a uns 17 quilòmetres del monestir de Rila, un dels més simbòlics de l'ortodoxia romanesa i al costat del poble de Rila. Aquestes formacions són uns monuments naturals producte de l'erosió de la pluja i el vent sobre les terres argilloses. Poden tenir forma d'agulla, altres són piramidals o còniques, d'alçades que van dels 6 als 12 metres. Moltes acaben en un gorro de pedra. Hi ha un camí que va per sota de les piràmides i un altre que va entre elles. Nosaltres vam fer aquest últim. La ruta no té dificultat, tot i que en alguns moments el camí és molt estret i s'ha de vigilar en no relliscar. Hi ha passamans i escales en els trams més verticals. És molt maco i espectacular. Recorda a las Barrancas de Burujón (Toledo) o les Bàrdenes de Navarra però amb agulles més apretades. Les búlgares estan concentrades en dos-tres punts. El camí puja fins a dalt d'una d'aquestes formacions que sovint els queda encara el barret que indica el canvi de duresa de la roca.

Fem l'excursió sols i només a la tornada trobem un grup d'unes 10-15 persones que ens pregunten quan queda (estaven a l'inici). No tenim clar que la guia sabes gaire d'on anaven, i els altres menys –sabatetes-

L'aparcament és de pagament però al ser desembre no hi havia ningú.

Piràmides Stob

Des de Sofia, heu d'agafar l'autopista A3 i sortir a Boboshevo. Aquí agafar la carretera núm. 1 i seguir cap al sud fins al trencall de Kocherinovo per la carretera 107 cap a l'est, cap a Rila. Passat el poble de Kocherinovo trobareu un desviament a la dreta cap a Stob. Travesseu tot el poble cap amunt i al costat de l'església ortodoxa, del cementiri i de l'antic restaurant Stobi (encara surt al Google Maps) comença el camí cap a les Piràmides.

Heu de seguir la pista. Hi ha un cartell explicatiu -amb banc- d'aquestes formacions rocoses. Trobareu les restes -quasi res- d'una antiga església -Sveti Prokopiy, 1373-1860-
La pista es va transformant en un camí i trobarem a l'esquerra un que també puja
de l'inici de la pista.
Les vistes són molt xules. Hi ha trams molt estrets i amb pendent, però hi ha escales per pujar i baranes per treure la por. Vigilar més en dies de pluja