Cogul i Busa
27 de juny de 2020: feia temps que no fèiem tant

Aquest era el cap de setmana que havia d'estar a Nàpols però el coronavirus ens va obligar a anul·lar la sortida amb un grup d'amigues. Així que amb el Lluís i la Marta vam decidir fer el que ara està de moda i que nosaltres fa anys que practiquem, turisme interior. L'objectiu era pujar al Cogul, un cim discret del Solsonès (1.526 mts) però amb molt bones vistes sobre Port del Comte, el Pedraforca i el Cadí, i amb l'alicient que es pot anar, amb un petit desviament, a l'anomenada presó de Busa o Capolatell.

Vam sortir divendres a la tarda i abans d'arribar a l'allotjament a Sant Llorenç de Morunys, vam fer una mica de cultureta passant per Olius, amb una cripta romànica, un cementiri modernista i restes d'un poblat íber. I sols, que encara fa de més bon visitar les coses.

A Sant Llorenç ens vam allotjar a un dels apartaments de l'hotel Piteus, al que era el pis dels avis de la propietària. No té ascensor però és un primer pis. Són 3 habitacions i està equipat per a 5-6 persones. Molt xulo amb una barreja de modernor i respecte a l'antiguetat de l'edifici. Ens van donar aquest vam demanar WIFI i els altres no en tenien. Considero que pel preu n'haurien de tenir, però...

A l'excursió hi vam anar només la Marta i jo, i era la primera vegada que seguiem un track amb el mòbil, ja que sempre ho fa el Lluís. Ens va anar molt bé la descripció de la ruta que vam trobar al Wikiloc. La ruta té ja un desnivell apreciable (uns 700 mts) però, a més, hi ha diversos punts en què s'ha de baixar i pujar. En general el camí és fàcil de seguir, i només s'ha de grimpar una miqueta al grau de l'Areny. La baixada per la Canal de Casa Vila és molt pendent però el camí està en molt bon estat, sense pedra suelta i es baixa molt bé.

La presó de Busa o Capolatell és una gran roca que queda separada de la resta del massís i que es va fer servir durant la guerra del francès per tancar els soldats de Napoleó que es capturaven en aquesta zona. Una escala metàl·lica permet passar d'una banda a l'altra amb impressionants vistes.

Acabada l'excursió ens va venir a recollir el Lluís i ens vam anar a banyar a l'embassament de la Llosa del Cavall, al punt conegut com la Muntanyeta per què n'hi ha una de petiteta a uns 20 metres de la riba i a la que es pot arribar sense dificultat. Està situat al costat d'on hi ha instal·lada una empresa de lloguer de kaiacs. Aquí, a diferència de l'excursió si que hi havia bastanta gent. Durant la caminada només vam trobar dues parelles.

El dia el vam completar amb una vista a l'església de Sant Llorenç i al petit museu que tenen on destaquen la importància que el DRAP PITEU va tenir per al poble, ja que el venien fins i tot a l'estranger. De fet, el gentilici de Sant Llorenç de Morunys és Piteu/Piteva. El cap de setmana el vam completar amb una visita a Solsona i un altre -amb dinar inclòs- al Santuari del Miracle, que destaca pel seu espectacular retaule barroc.

Olius: cementiri modernista
Olius: Sant Esteve
Olius: cripta romànica

Restes íberes de 300 anys abans de crist
Detall de la restauració de la muralla íbera

Casa Llobeta
Ermita de Sant Iscle i Santa Victòria

Baumes sota el Capolatell
Amb el roure, inici grau Areny
Pont per anar a la presó de Busa

Des del pont, vistes que impressionen
Va queda bé la foto però no se quina flor és

Al Capolatell -Busa- i al fons el Cogul
Des de la Creu de Capolat amb Port del Comte

Paredons després del Roc del Migdia
Baixada per la Canal de Casa Vila

Agulles dels Llengots
El forat i el fuet. Aquí deixem la pista i pugem

D'esquerra a dreta: Cogul, Migdia i Capolatell

Carrers casc antic

SANTUARI DEL MIRACLE: Barroc en estat pur

Cogul, 1.526 mts

Deixem el vehicle a un eixample que hi ha davant les Cases Baixes de Posada, un alberg situat al costat de l'embassament de la Llosa del Cavall, a la C-462 (Solsona-Sant Llorenç de Morunys). És just abans del km 17 si venim des de Solsona.

Agafem el camí que indica Casa Llobeta i Busa. És un corriol dret que de seguida va girant cap a la dreta (SE) fins a que se sent el riu que baixa del grau de l'Areny. Aleshores el camí fa un gir de 90º per encara el petit grau de Casa Llobeta seguint en direcció NE. Trobem parets de pedra seca i marget de conreus. També la casa en estat ruïnós (devia ser maca) que deixem a la nostra esquerra. Trobem l'ermita (també en lamentable estat) de Sant Iscle i Santa Victòria.
Girem de nou al SE i continuem a la vora d'un tancat d'alzina tofonera fins arribar a una pista (la que des de la carretera porta al Coll d'Arques). La seguim 160 m a l'esquerra i l'abandonem (fites) per anar a la dreta on, en pocs metres, n'abastem una altre paral•lela i secundària.
En aquest punt conflueix el camí de tornada.
Seguim la pista cap a la dreta (S-SE) que passa just per sota del cingle del Capolatell i de les Baumes de l'Areny. Travessem la capçalera de la Torrentera de l'Areny i enfilem el grau. En algun moment t'has d'ajudar amb les mans però és molt fàcil de pujar. A dalt arribem a un gran pla. El trencall es desdibuixa però hem d'anar a l'esquerra, cap al N, pel bosc de Casa Vila cap al mirador de la Creu de Capolat.

Cap a l'esquerra anem al Capolatell, a la presó de Busa, on hem de passar pel pont que separa la roca on havien abandonat els presoners a la guerra dels Carlins (entre d'altres). Seguim el caminet per arribar al punt més alt del Capolatell i a l'extrem més a l'oest.
Desfem el camí i girem ara cap a la dreta per, seguint les fites, passem pel Roc del Migdia i per la Canal de les Gralles, sempre propers al cingle, abastem el Serrat del Cogul, el punt més alt de la serra.

La baixada la farem cap al SE fins a trobar el collet de la Canal de Casa Vila (punts blancs i verds despintats i aleatoris). Al coll girem a l'esquerra, el camí és de fort pendent i en alguns punts relliscós, però molt xulo ja que passa per entremig de paredons de pedra.

Arribem a un camí transversal, el Camí del Cingle, pel nord de la serra i entremig de les Agulles dels Llengots i el cingle de Busa. El panorama és espectacular si hi afegim també el que veiem mirant al nord.

Seguim baixant i baixant, ara per pista, fins arribar al El Forat. D'aquí surt un caminet a l'esquerra que puja. Pel camí -sota la cinglera- ens trobarem un camí que surt a l'esquerra i que puja directe a la Creu del Capolat -no l'agafem- i seguim vorejant el Capolatell fins arribar a la pista secundària per la que hem passat abans. Hem de desfer el camí passant de nou per Casa Llobeta fins a la carretera.