Sant Marc de Brocà
4 de juliol de 2020: Recordant el pas pel Paller de Dalt del 2004

Sortida d'un dia que ens va fer recordar els nostre i adaptat Cavalls del Vent que vam fer amb les filles i una altra família l'any 2004. En aquella ocasió vam pujar fins al Paller de Dalt i pel dret fins a la carretera que porta al Coll de Pal ja que havíem de fer nit al Refugi del Rebost. No recordàvem per quin camí vam arribar al Santuari del Paller ni com era el camí fins al de dalt. Vam haver de reconèixer que no calia pujar pel dret, per una camí tipus tartera, quan hi havia un camí pel bosc i molt maco que arribava al mateix lloc. Però fa 16 anys no ho sabíem.

És una excursió molt maca, tot i que es fa una mica llarga la tornada. Quan et sembla que ja has fet molt, encara et queden 200 metres de desnivell que baixen amb un fort pendent. Vam trobar poquíssima gent, tant sols al primer tram des del Santurari dues famílies amb nens petits que de seguida ens van cansar i van abandonar. La pujada és forta i exigent. Hem seguit un track baixat de Wikiloc.

La resta és molt més suau, tot i que, a l'avançar el dia, també fa més calor.

A l'acabar, vam dinar al Santuari del Paller, que celebrava els 25 anys de la renovació. Ara té restaurant i també és hostal.
Inicialment el Santurari estava al Paller de Dalt però al segle XVIII va ser construït a l'actual emplaçament.

Santuari/restaurant/casa rural de la Mare de Déu del Paller
Arribats a la pista del Paller de Dalt

Paller de Dalt, quin bonic prat!!!
Pistes entre boscos

Bassa de Tarnes
Sant Marc de Brocà i el Pedraforca

Corriol de baixada de Sant Marc
Només les vam trobar a elles

Orquídia
Sàlvia

Botó d'or
Podria ser llí
En aquesta sortida també vam trobar escabiosa, prunelles, lot, plantatge, xicories i algunes compostes. Podeu lleguir més sobre aquestes flors al nostre apartat de botànica

Sant Marc de Brocà, 1602 mts

Per arribar al Santuari de la Mare de Déu del Paller hem d'anar a Bagà. Si venim del nord (Puigcerdà) hem de passar el Túnel del Cadí. Si venim del Sud, Terrassa, Manresa, Berga, Guardiola de Berguedà i Bagà (C-16). Des de la zona de Vic i Ripoll C-17 i saltar a la Vall del Llobregat per Les Llosses (C-26 cap a Berga) o per Gombren i La Pobla de Lillet (B-402) fins a Guardiola de Berguedà.
Un cop a Bagà, entrem al poble i seguim les indicacions de Santurari del Paller (el primer tram és molt estret). Són poc més de 2 quilometres i ha un aparcament força gran al costat d'una zona de pic-nic.

Sortim del Santuari del Paller deixant-lo a la nostra esquerra seguint el torrent que baixa del Paller de Dalt, a estones per dins a estones pel costat. És el GR-150. El camí puja dret, bastant dret i l'haurem de seguir fins a trobar la pista que puja al Paller de Dalt. L'agafem cap a l'esquerra i anem tallant per no tanta volta.

A l'arribar al pla del Paller de Dalt seguim les indicacions de Refugi del Rebost -cap a la dreta- i ens endinsem en un bonic bosc –PR C-158- tot seguint les fites fins arribar a la Collada Grossa amb pal indicador.
Girem a la dreta i seguint el PR en dirección SE, pugem per una pista fins al Collet de Fanelles. Ara haurem de baixar els 100 metres que acabem de pujar fins a la Bassa de Tarnes.

Ens falta l'últim tram d'ascens a Sant Marc de Brocà continuant pel PR C-158. A dalt un vèrtex geodèsic i una petita església románica en estat ruïnós, però magnífiques vistes tant de la Serra d'Ensija com del Pedraforca o del Cadí. Portem prop de 5 quilòmetres.

La baixada la fem seguint el PR per un corriol còmode però amb fort desnivell que va pel vessant sud de la serra de Sant Marc. Arribem a l'ampli Pla del Castell
Si seguim el PR arribarem al nucli de Brocà, nosaltres agafem la pista cap a l'oest.

Comença amb una petita pujada per baixar després a poc a poc. Arribem a una bassa i després a una cruïlla de camins (Font de l'Obert). Agafem el de més a la dreta, i després d'una petita pujada, girem a l'esquerra per una torrentera. La torrentera acaba en una pista que hem de travessar i continuar avall (fort pendent) fins a trobar de nou la pista. Agafem cap a la dreta fins arribar a la carretera que uneix Bagà amb el Santuari del Paller. Ens queden uns pocs metres per arribar a l'aparcament.

Temps total: 5:10' hores

Pla del Castell
Mare de Déu del Paller
-------

* Aques és el desnivell entre els dos punts però el camí baixa uns 100 mts que s'han de pujar de nou. Per això el desnivell acumulat és més gran.