Els Tossals
23 de febrer de 2020: pujada molt dreta en un camí no ben marcat

Aquesta és una de les rutes dels 100 cims que ens serveixen de guia per anar per camins poc explorats i on trobem poca gent. De fet, aquest dia no vam trobar ningú excepte algun cotxe i alguna moto a l'aparcament.

És una bonica excursió pel Berguedà, gairebé al límit amb el Solsonès. Si comences d'horeta o si dines tard, és una matinal. I tot i que només són poc més de 10 quilòmetres, les constants pujades i baixades i l'orografia del terreny fa que el ritme sigui lent. No té gaires dificultats, si de cas, una pujada en la que t'has d'ajudar una mica amb les mans (abans d'arribar al cim) i el Malpas (aquest només si està moll). Preocupa més que hi ha trams (precisament el de la pujada forta) en el qual les marques vermelles estan molt desdibuixades pel pas del temps. Cal està molt al cas del track.

El bosc

Processionària

Rodejats de cingleres

Tossal de Vilella, 1.526 mts

L'accés és per la BV-4241 que va de Berga a Sant Llorenç de Morunys. El vehicle es pot deixar a qualsevol de les dues boques del túnel de la Mina. Nosaltres ho vam fer a la banda de Berga.

Mirant el túnel agafem el corriol que surt a la dreta fins a la pista pavimentada del Santuari dels Tossals gairebé a l'alçada del coll de Jouet. La seguim uns metres cap a l'esquerra i un cop passat el tallafoc, l'abandonem agafant un trencall que surt a la dreta.
Anem pel vessant nord de la muntanya tot resseguint el perfil de la muntanya i amb pujades i baixades contínues. Passem per una bonica fageda i comencem a veure les muntanyes encara nevades del Cadí. Arribem el punt més a l'oest de l'excursió i deixem les marques blaves per seguir-ne uns punts vermells que estan molt desdibuixats -coll del Bosc de Vilella-. És el moment de girar cap al sud en una pujada (hem trobat que a les ressenyes posa grimpada) molt forta en la que t'has d'ajudar de les mans. Només en uns 10 metres aproximadament és realment una grimpadeta.
És important seguir amb atenció el track per no desviar-se del camí ja que els punts vermells desapareixen i us podeu trobar en un punt sense sortida o havent d'escalar una mica com ens va passar a nosaltres.
Acabada la pujada, trobarem un mirador i en una altra pujada sense cap problema, arribarem al cim.
Seguim cap a l'oest. De fet, estem desfent el camí d'anada però una mica més al sud i per la carena. Carena que ens porta a un ample mirador sobre els penya-segats dels Tossals. Molt maco.
Seguint les curves de les muntanyes arribem al Malpas dels Runers. Només si estigués moll o s'anés amb criatures presentaria problemes per possibles relliscades.
Arribem a una cruïlla amb pal indicador. Hem de seguir cap al Santurari -en ruines-. Queden uns 200 mtes. Una mica abans d'arribar-hi, hem de deixar el camí que surt a dreta i que va per sota.
A dalt surt una pista pavimentada (la mateixa que a primera hora) que anirem agafant i deixant fins arribar al coll de Jouet. Haurem de desfer el camí fins al cotxe.

NOTA: Nosaltres hem fet la ruta en sentit contrari a la descrita en els comentaris del track de Wikiloc.