1 de febrer de 2020: neu inesperada, sol, rius embrabits

Érem 4 i això és novetat. Vam fer aquesta sortida amb la Silvia i l'Edu, a més de la Berta i el Lluís, els de sempre. I no ens esperàvem que hi hagués tanta, tant neu. Sabíem que havia nevat força la setmana anterior però el nostre objectiu no passava dels 1.200 metres i vam pensar que no la trobaríem. Va ser una sorpresa molt agradable sumada al fet que va fer un super dia de sol. I millor que hi hagués tanta neu per què, sinó, el camí hagués estat fet tot un fangeig insoportable.

El punt de sortida -caminant- era l'ermita de Sant Jaume del Barretó on també hi ha una masia habitada. Des de la carretera hi ha uns 5 kms que no pensàvem fer a peu. I no ens vam fixar massa en què no estava permés el pas de vehicles per aquella pista si no eren "serveis" o "veïns", però el cartell hi era.

És una ruta circular amb el castell com a cim. Es pot fer des del nord -Vallfogona de Ripollès- o, com nosaltres, des del sud, des de Santa Maria de Besora. Excepte la pujada final al Castell, tota la resta es fa per una pista ben ampla. Degut a les pluges, el pas per la pista sobre la riera de Milany va ser impossible per la força amb la que baixava l'aigua. Així que vam haver de baixar fins a la riera i buscar un lloc menys perillós per passar-la.

A punt per la marxa
Deixem la pista principal i cap a la del bosc

Espectacular panorama

Ja el veiem, però queda la pujada més forta

Dalt del Castell
Els nois no van pujar

Impossible passar el torrent de Milany per la pista, hem de baixar a la llera

Castell de Milany

Des de Barcelolna agafem la C-17 fins a Sant Quirze de Besora, travessem cap a Santa Maria de Besora i a uns 2,6 quilòmetres de Santa Maria, agafem un trencall a l'esquerra en una curva pronunciada. Des d'aquí són quasi 5 quilòmetres fins a l'ermita de Sant Jaume de Barretó, on deixem el vehicle.

Deixem l'ermita i les cases a la nostra dreta i seguim per l'esquerra. De seguida trobem una cruïlla, hem d'agafar la pista de la dreta, per la de l'esquerra tornarem.
En uns 20' i en un gran pla, un cartell ens indica que hem de deixar la pista principal i cap a la dreta, entrar al bosc. També es una pista que seguirem fins a veure el Castell de Milany. Abans, a l'esquerra hi ha la baixada a una cascada. No baixem per l'excés de neu.
Just abans de l'última pujada, trobem el camí que ve de Vallfogona de Ripollès. No l'hem fet però sembla un camí i de més pendent.
Baixem del castell i ens desviem cap a la dreta travessant camps fins a una gran bassa. Aquí el pendent és més gran que el d'anada, passant per algunes masies arribem a la riera de Milany.
Només hem de seguir la pista per arribar al mirador Morro del Quer i a Sant Jaume de Barretó.

NOTA: el track surt des del Palau Gros però nosaltres vam deixar el vehicle a Sant Jaume del Barretó. El track també baixa a la Bauma i al Salt del Gitano, desviament que nosalres no vam fer per la quantitat de neu.