Sant Medir i Can Borrell
18 d'abril de 2021: Molta gent a les pistes, poca als caminets

Val a dir que fem aquesta ruta quan encara teníem confinament comarcal pel coronavirus. I és cert que una part del recorregut passa pel terme municipal de Sant Cugat del Vallès, però hem pres Collserola com a dins del Barcelonès. Ho necessitàvem.

Petita matinal de nou a Collserola. Sant Medir és una ermita molt famosa i molt concorreguda. Per nosaltres era només la segona vegada que hi anàvem i feia molts, molts anys. Són poc més de 6 quilòmetres però amb una varietat d'ingredients:
. la mateixa ermita de Sant Medir (on es puja des de Gràcia per Sant Medir)
. l'ermita de Sant Adjutori (rodona, prerromànica i romànica)
. el forn de calç Ibèric de Sant Cugat (ben conservat amb la cambra de foc i les restes de la cambra de cocció)
. o el pantà de Can Borrell, construit per portar aigua a la masia de Can Borrell fa més de 300 anys i amb una important salzeda.

I, a més, la zona està inclosa en el Parc Natural de Collserola i el pantà en concret forma part del PEIN Serra de Gales i és un dels espais protegits per la Red Natura 2000.

Font del Camp del Miracle

Ermita de Sant Adjutori
Forn de calç Ibèric

Directament sobre la roca
Passarel·la del pantà de Can Borrell
Pantà de Can Borrell

Cotxes estimbats, com hi han arribat?

Font de Sant Medir, li cal una bona restauració

Destrosses de tempestes
Restaurant de Can Jané

Pels voltants de Sant Medir

Per arribar a Sant Medir, hem d'agafar la BP-1417 que va de Barcelona a Sant Cugat per l'Arrabassada. Ja en la vessant del Vallès agafarem a la dreta el camí que va a Sant Medir (està en una curva a l'esquerra entre el mirador de la Font Groga i la Font de l'Arrabassada). S'ha d'anar amb cura al passar per la masia de Can Puig per què són revolts tancats i gairebé s'entra a dins de la casa. El camí està encimentat fins a Sant Medir i una mica abans de l'ermita hi ha l'aparcament a l'esquerra.

Seguim el camí pel que hem vingut i passem per l'ermita i per la plaça on hi ha la Font del Camp del Miracle. Seguim la pista -vigilant amb els molts ciclistes que hi trobem- fins al desviament a la dreta cap a l'ermita de Sant Adjutori, del segle IX. Una mica més endavant trobem un forn ibèric ben conservat dels segles II i I abans de Crist.
Tornem a la pista per un corriol bastant desfet que baixa molt dret. Creuem la pista per agafar-ne un altre que surt a l'altra banda de la pista que porta a la masia -ara restaurant- de Can Borrell. El camí ara puja per una zona empedrada fins a trobar el trencall a la dreta que ens portarà al pantà de Can Borrell.
Anem a la cua del petit embassament per i seguim el camí que ens connectarà amb el que anàvem abans. Trobarem dos cotxes estimbats que ara, amb la quantitat de vegetació que hi ha, sembla difícil pensat com hi han arribat.
Passats els cotxes i acabada la pujada, girem a l'esquerra

Abans d'arribar de nou a Sant Medir, trobem la Font de Sant Medir (molt malmesa) i el restaurant de Can Jané (pleníssim de ciclistes fent un mos o dinant).

Temps total: 2:55'

Esmorzar i fotos
Restaurant Can Jané
Ermita de Sant Medir

**En aquesta fitxa no he posat els desnivells per què són poc significatius i per què els desnivells més destacats es troben entre els elements més importants del recorregut. Per exemple, entre el forn de calç i el pantà el camí primer baixa i després puja.