Roques d'en Benet
27-30 de maig de 2021: Ens faltava pujar a aquest cim emblemàtic

La Terra Alta no va ser la primera opció per a aquesta sortida de la família Gabarró-Solanas al complert i entre setmana. Però a poc a poc es va anar configurant i va quedar molt complerta i aprofitada. Començant per la casa on estàvem, a Bot. Cal Tomàs és una casa de 5 habitacions però només ocupàvem dues i ens la van llogar igualment i molt bé de preu.
Poca gent, poble tranquil. Durant aquests 4 dies vam poder fer: una cata de vins de la Terra Alta, caminada a l'ermita de Sant Josep i al Forat de la Donzella, bany a les Olles del Canaletes, caminadeta al Toll del Vidre, visita a Arnes, visita a Gandesa, al Celler Cooperatiu de Gandesa -modernista-, al Centre d'Estudis de la Batalla de l'Ebre, i al poble vell de Corbera d'Ebre. Tot molt interessant. I, a més, dos bons dinars. Un al Miralles d'Orta de Sant Joan i l'altre al Sibarites de Gandesa. Però el més important és que vam pujar a les Roques d'en Benet. Omnipresents a la Terra Alta, no hi havíem anat mai tot i les vegades que ens hem deixat caure per aquestes terres.

Vam escollir una circular que permetia, a la pujada, veure les Roques des de gairebé tots els angles. Amb l'alicient afegit de passar per una altra Foradada (ja veureu les fotos, encara que hi havia contrallum). I a la baixada, una directa per una canal. Tot i així, el track que adjuntem no el vam fer tot per què després de baixar de la part superior de les Roques feia una volta molt llarga i volíem anar a dinar al restaurant. A tots quatre ens va agradar molt tot, és un recorregut variat, distret i amb espectaculars vistes.

El Castell és el sostre de les Roques de Benet quin nom prové del poblat sarraí de «Bené» o «Bene». Així ho testimonien les restes de muralla que protegien l'inici de la canal d'accés al cim i els indicis de construccions al Coll de les Roques. També quedà reflectit a la carta de poblament d'Orta atorgada el 1165 per Alfons el Cast «...dono vobis totos illos terminos de Orta et de Bene quales fuerunt ibi in tempore sarracenorum...». Els altres punts destacats de les Roques són el Cap del Gos (o Roca Xica i el Faralló (el més a l'est).

Des d'Horta: Cap del Gos i el Castell
Preparant pals

Paret de pedra seca i balma
Estem a sota la paret NO del Castell, impressionant

No ens cansem de fer fotos

Difícil agafar-ho tot: paret de 300 mts
Deixem la pista, comença el corriol

Vista des de l'est: dreta cap del gos, esquerra el castell

La Foradada: Berta i Rut

Pas de grimpada: Marta i Berta

Cap del Gos
Coll entre el Cap del Gos i el Castell

Piquem una mica
Santa Bàrbara entre el Cap del Gos i el Castell

Camí del Castell, l'albó de muntanya és omnipresent
Sota la roca, no ets gaire res

Lluís al pas amb cadena i la resta de les Roques d'en Benet

Al cim , amb la Terra Alta als peus: Rut i Marta

Al cim: molt satisfets

Inici de la canal de baixada, sense treva
Última mirada abans de ficar-nos al bosc

Roques d'en Benet, 1.017 mts

Deixem el cotxe a la cruïlla de les Eres, allà on surt el camí al Mas Burot (masia rehabilitada per a estudi de la zona). Per arribar-hi, ens hem de situar a la T-333 que enllaça Prat de Comte i Arnes i a l'alçada d'Orta de Sant Joan surt una pista en direcció als Port, concretament cap a les àrees d'esbarjo de Mas de Lliberós (prop dels Estrets) i a la Franqueta. Passat el mirador del Salt del Ferrassó i la Font de la Pineda (a ma esquerra) agafem una bifurcació a ma esquerra on hi ha espai per deixar els vehicles.

Seguim la pista amunt. Deixem un ramal a l'esquerra que baixa el riu d'en Piquer. Més endavant tallem la pista agafant una drecera a ma esquerra que puja (SE) en fort pendent i en la que, a vegades, t'has d'ajudar amb les mans.
Arribem de nou a la pista al punt que hi ha una balma i una paret de pedra seca. És la pista de l'Avellanar i estem als peus de la paret NW del Castell, 300 metres per sota.
Seguim la pista (cap a l'esquerra) i anem rodejant -en baixada- les Roques d'en Benet cap a l'est. La pista porta al riu d'en Piquer, però nosaltres agafem un trencall a la dreta, una torrentera que es transforma en una tartera. En alguns mapes, el punt està indicat com a Font de la Coveta de l'Avellanar -nosaltres no la vam veure-
Anem guanyant alçada -no sense dificultats- fins a veure a l'esquerra nostra, una roca foradada (una més). Ens hi acostem.
Anem pujant seguint unes fites i ens cal fer una petita grimpadeta per superar l'esperó on estava la Foradada. Trobem una bifurcació, seguim cap a la dreta (SE). El cami ara va arran de cingle sota la paret de roca fins al coll del Cap de Gos: et sents molt petit sota la balma que forma la seva sotabarba. Es pot anar per la balma fins a veure el Faralló, la més oriental de les Roques.

El camí segueix ara cap al sudoest deixant el cap del Gos a la nostra esquena. Primer amb prou vegetació que va despareixent deixant la roca nua. Hi ha una sirga que ens ajuda a flanqueja una lleixa a partir de la qual tirem recte amunt amb alguna grimpadeta fàcil.

Arribem a un pla, allà on arriba el Pujador de la Roca Grossa, la canal habitual de pujada a les Roques d'en Benet. Ens trobem amb una parella de la zona que ens pregunta per on hem pujat...
Anem ara cap la dreta i per una ampla canal arribem a dalt del Castell o Roca Grossa: gran satisfacció i fotos a dojo.
Desfem el camí fins al pla i anem cap a la canal de baixada. Realment és molt, molt dreta, sense treva. En un punt, sota un bloc encastat hi ha un passamà d'ajuda.

Quan el pendent es suavitza, seguim pel corriol deixant un altre a ma esquerra, i tot seguit agafem un altre que surt a la dreta (el de l'esquerra, que puja, és el que marca el track -aquí l'abandonem- i que va cap al Coll del Membrado). El corriol baixa a buscar la pista per sota de la Cova de l'Engerra.

Quan la trobem, fem una desena de metres i tornem a agafar un corriol que surt a l'esquerra. Pel barranc de la Pineda arribarem al cotxe.