De Sta Maria al Tibidabo
17 de gener de 2021: per què no podem sortir de Barcelona ciutat

Per Nadal vam poder sortir, si, però l'endemà de Reis ja estàvem tots confinats de nou -excepte per a causa justificada- al nostre terme municipal (com moltes setmanes del 2020) per la Covid. Un confinament que no va evitar que arribés la tercera onada amb una gran força i quantitat de morts i d'ingressats a les UCI's.

Però com que ganes de quedar-nos a casa no en tenim, el Lluís va buscar i preparar sortides per Collserola, un Parc Natural que tenim a tocar i al que, fins que no se'ns ha permès de sortir de la ciutat o de la comarca, no li havíem fet gaire cas. Jo havia anat alguns dies per la Collserola més a prop de Nou Barris, però el Lluís no. I abans de la pandèmia en comptades ocasions.

Així que tirem cap a Santa Maria de Vallvidrera. Nucli originari de Vallvidrera amb una primera església del segle X i que va ser anexionat a Barcelona el 1921. No és tard, però ja trobem moltes bicicletes per la carretera que puja des de la Ronda de Dalt fins a Vallvidrera i molts cotxes aparcats. La nostra ruta té dues parts, una que puja fins al Tibidabo i torna per la Font de la Budellera (dissenyada per JCN Forestier a principis del segle XX) i pel revolt de les Monges, i una altre al voltant de l'embassament de Vallvidrera. Només farem la primera ja que a l'arribar al pantà hi havia tanta gent que vam tirar enrera.

Entre Santa Maria i el pantà de Vallvidrera hi ha l'entrada al tunel de la Mina Grott. Té un quilòmetre de llarg i portava l'aigua del pantà fins a la vila de Sarrià, a prop de l'actual estacio inferior del funicular de Vallvidrera. Després va ser el primer tren elèctric d'Espanya i més tard va caure en desús. Aquí podeu llegir la seva història.

No faré massa descripció de l'itinerari pq hi ha massa trencalls i canvis de camins i de pistes (la baixa muntanya ja té això). Recomano per tant, seguir el track amb atenció.

Font dels Plàtans

Vila Joana, des de Santa Maria
Entrada Mina Grott

Vallvidrera-Tibidabo-Budellera-Monges

Fins a Santa Maria de Vallvidrera podem arribar amb els Ferrocarrils de la Generalitat (baixador de Vallvidrera) o per la carretera BV-1462 de Barcelona a Sant Cugat.

De l'estació del tren entrem a la zona del Camí Fondal passant per la Font Nova, la dels Plàtans i a Font Joana per arribar a Vila Joana. Amb l'edifici a la nostra esquena pugem pel camí encimentat fins a l'escola els Xiprers i seguim amunt pel camí del Salze.
Anem seguint els diversos trencalls del track fins arribar a una font i a l'inici del sender trialer, un camí força dret però fàcil de pujar, amb el terra de pedra. A l'acabar sortim a la zona de l'Hotel la Florida i en uns minuts ja ens trobem al parc d'atraccions del Tibidabo.
Inciem la baixada -forta- pels carrers de la urbanització situada al cim de la muntanya fins a la Font d'en Canet per dirigir-nos després cap al trencall de la Font de la Budellera. És un tram d'anada i tornada i amb molta gent ja que es troba molt a prop de la Torre de Collserola i -per un altre camí- és de molt fàcil accès.

De nou al camí que duiem abans, el seguim cap a l'esquerra fins a trobar la pista -esquerra també- que ens portarà al revolt de les Monges. Travessem la carretera i anem fins a Santa Maria de Vallvidrera per un camí paral·lel a la BV-1462.