Pastuira
8 d'agost de 2021: Enyorança del Pirineu

Al maig vam estar al Comanegra, però el Pastuira és més Pirineu, i que ningú no se m'enfadi. I això que és pot dir que és un pic de vaques, no com el Gra de Fajol, que ja l'havien fet altres vegades.

Pensant que faria molta calor ens vam aixecar molt d'hora i a les 8:40 ja érem a la curva d'on surt el camí al refugi d'Ulldeter (una mica més tard i no trobem lloc). Però no, no feia calor. I menys quan vam arribar al coll de la Marrana, feia molt fred i molt de vent. I ens havíem deixat els guants a casa. Imperdonable per a dues persones experimentades com nosaltres.

La ruta té com tres parts diferenciades. Fins al refugi vas per bosc, del refugi al coll de la marrana la vall d'obre i el desnivell és important i la resta vas carenejant i/o esquivant els 4-5 piquets que et trobes fins al Pastuira. Cap complicació, però si una mica llarg.

En el camí al refugi trobem diversos indicadors i tanques tèxtils per evitar que ens sortim del sender. Estan rehabilitant i plantant vegetació a les zones més degradades pel pas d'excursionistes.

Pujada cap al refugi d'Ulldeter

Ja veiem els Gra de Fajol al fons

Refugi d'Ulldeter, sota el Gra de Fajol
Iniciem la pujada al Coll de la Marana

L'última pujada és molt dreta.
Tenim la boira a sobre amb ullades de sol

Cim del Pastuira
La boira i el fred ja no ens deixaran

Camí de tornada: el que ja hem fet
i el que els falta

Aprofitem un moment de poca boira, però s'ha ja tapat el Gra de Fajol

De tornada passem per l'antic refugi d'Ulldeter, a 2.393 mts i en un lloc massa exposat
Camí de baixada de l'antic refugi

Pastuira, 2.675 mts

Des d'on vingueu, heu d'arribar a Camprodon (C-38). Just abans d'entrar al poble, una rodonda ens permet -a través d'un tunel- no passar pel centre del poble per anar cap a Llanars, Vilallonga de Ter, Setcases i Vallter 2000.
Passat Setcases comencen les curves fortes de pujada. Deixem a la dreta l'hotel de muntanya Pastuira i a la dreta els aparcaments dels primers telecadires i en un revolt a la dreta (a 1 km de l'estació) veurem uns petits eixamples per deixar els vehicles.

Sortim de l'última curva a la dreta abans d'arribar a les pistes d'esquí de Valter 2000. Un pal indicador ens marca el bonic camí del refugi. El Ter al costat i poc a poc anem veient els Gra de Fajol.
Arribem al refugi i seguim amunt. S'acaba el bosc. El camí no té pèrdua, amunt per l'ampla vall amb el Gran de Fajol a la nostra esquerra. Deixem a la dreta el camí que puja directe a l'antic refugi d'Ulldeter (per aqui baixarem) fins arriba al tram més dret del recorregut, just a sota del coll de la Marrana.
Al coll el fred d'intensifica. El Bastiments, el pic del Gegant, els Inferns, etc apareixen i desapareixen enmig de la boira.
Deixem a la nostra esquerra el camí que puja directe al Gra de Fajol i ens dirigim al coll de la Coma de l'Orri (cal baixar una miqueta per agafar el cami per no passar per la tartera).
Al coll girem a la dreta i passem per la carena dels Pics de l'Orri (el camí els va sortejant) fins arribar al Pastuira.
La tornada la fem diferent. Un cop abaix del coll de la Marrana, agafem un caminet a l'esquerra que ens porta (més o menys planejant) fins al neixement del Ter i al refugi antic d'Ulldeter. Després només ens queda baixar fins al refugi nou i fins on tenim el vehicle.

Distància: 10 kms

DESNIVELLS PARCIAL

Curva carretera-camí refugi
Refugi d'Ulldeter
Coll de la Marrana
Coll de la Coma de l'Orri