Circular Vall Toran
17 d'agost de 2021: Boscos on quasi es fa de nit a mitja tarda

Primera excursió d'aquestes primeres minivacances del 2021. Venim de Barcelona i només podem aspirar a fer una passejada. I la fem per la banda més allunyada d'on ens allotjarem. La Vall de Toran és una zona bastant desconeguda per nosaltres i vam pensar que no hi haura massa gent. Tot i així, l'aparcament al costat del refugi Era Honeria (en reformes) el trobem bastant ple. Quan tornem només hi ha un cotxe.

Són les 14:40 quan comencem a caminar per una vall verda, verdíssima, amb molta vegetació i humitat. El que fem és una barreja de rutes que hem adaptar a la nostra manera de fer (circular, sense anar massa per asfalt, etc). És per això que no hi trobareu aquí cap track de la nostra passejada. Avui, no és més que això, per aprofitar el dia.

El recorregut, tot i petit, ens va agradar molt: l'aigua, el bosc (avellaners i cireres molt grossos, alguna zona de faig, moltes falgueres) i la tranquil·litat d'anar gairebé sols. Tothom s'havia quedat al costat de l'aparcament.

Des d'aquesta zona es pot enllaçar amb els llacs de Liat on hi havia hagut les mines més importants de la Vall d'Aran que exportaven el material cap a França. Hi ha els indicadors per fer la ruta, tot i que és força llarga. Es passa per les Gorges d'Emér i al costat del Tuc d'Emér amb una paret nord imponent.

Refugi Era Honeria (en rehabilitació)
Arriu de Toran

Pujada fortíssima i protegida
Una maravella camínar per aquí

Barratge de Sant Joan de Toran

Seguim pel bosc

Arriu de Toran, una mica més amunt

Eth Pradet: el temps congelat
Algunes cases estan sent reformades

Caminada protegida pels arbres
Cascada en l'última i forta baixada

Mini ruta per la Vall de Toran

Excepte que vinguem de França, per arribar a la Vall d'Aran ho hem de fer pel túnel de Vielha o per la Collada de la Bonaigua. En tots dos casos, hem d'arribar a la capital de la Vall i anar cap a França. Passat Les agafem la carretera que puja a Canejan (estreta, pendent). Arribarem a un pont, el passem, i cap a la dreta. Més endavant deixarem a l'esquerra el desviament a Porcingles i a Sant Joan de Toran, i arribarem a l'aparcament i al refugi Era Honeria que ara estan rehabilitant.

Comencem a l'aparcament al costat del refugi guardat, d'Era Honeria. Es continua a peu per la carretera, es deixa a l'esquerra el pont de fusta i el caminet que puja a Eht Pradet (per aquí vam tornar) per agafar poc després una pista a l'esquerra (la carretera segueix a la dreta). La pista es converteix en camí, hem de travessar el riu i pujar per un bosc fantàstic on hi entra molt poc el sol, ple de molsa i de falgueres.

El camí acaba en un altre una mica més ample. Anem cap a la dreta i de nou passem el riu, ara per un pont. A la dreta amunt podem veure -de refiló- una cascada. Seguim amunt i arribarem a una pista ample (sortia del costat del refugi) que seguim cap a l'esquerra fins a la presa o barrage de Barrier o presa deth Hons dera Coma. Si seguissim, arribaríem als llacs i mines de Liat.

Nosaltres tornem pel mateix camí d'anada seguint el camí més ample fins a Eth Pradet sense agafar els trencalls que surten a la nostra esquerra i que ens portarien abaix al riu. Un cop vist Eth Pradet tornem sobre els nostres passos i, aquest cop, si agafem un camí de baixada després de passar una font. És un camí que baixa molt dret i que passa per una bonica cascada. Arribarem al riu i a la carretera. Només ens queda girar a la dreta per arribar al refugi i a l'aparcament.