2003-04

Nuvolau i Cinque Torri
23 d'agost de 2022: més trinxeres de la Gran Guerra

La d'avui té el component d'excursió –Nuvolau- però també l'històric –trinxeres de la Gran Guerra a les Cinque Torri- i, a més, el turístic, ja que vam decidir anar pel camí més llarg per visitar –ni que fos de passada- altres valls i altres pobles (vall de San Pellegrino, FAlcade, Alleghe, etc)

Com en altres excursions salvem el desnivell més gran en un remontador –en aquest cas un telecadira tapat-. Per això hem d'anar fins al refugi Bai de Dones. L'aparcament és gratuït i immens –quan baixem el trobem a tope i amb cotxes al camí d'accés- Abans hem passat per la base del … on hi ha un súper túnel també de la Gran Guerra, vestigi dels enfrontaments entre austríacs i italians. Unes muntanyes igualment impressionants que veiem amb tota la seva extensió quan baixem del telecadira, al costat del refugi Scoiattoli. I si al darrera nostre tenim Lagazuoi, Col del Bos i Tofana de Rozes, a l'esquerra tenim les Cinque Torri (no massa altes, però fascinants i només aptes per als escaladors) i al davant el Nuvolau i la mole de l'Averau. Som a les Dolomites però als Dolomites d'Ampezzo, a uns 20 quilòmetres de Cortina d'Ampezzo.

El nostre objectiu és pujar al Nuvolau (al que també es pot pujar per la ferrada Ra Gusela des del Pass Guiau) i després fer la visita de les trinxeres i espais de la Gran Guerra que hi ha al costat de les Cinque Torri.

La pujada al Nuvolau encara té més gent –és més fàcil- que la del Piz Boé. I quan arribes a dalt, et trobes un refugi –diuen que és el més antic de les Dolomites-, a 2.575 metres i un cuiner a l'exterior fent bocates de botifarra calenta. Ahh, des d'aquí també veiem la Marmolada i el Piz Boé.

Després de 4 dies a les Dolomites ja no ens sobta això dels refugis de muntanya convertits en restaurants –aquest almenys tenia una zona de pic-nic-, però potser aquí es passen. En aquesta petita zona hi ha 4 refugis: Nuvolau al cim, Averau a la Forcella Averau –on arriba un telecadira des del Pass Guiau- el Cinque Torri a la falda de les Cinque Torri pel nord- i el Scattaioli on arriba el telecadira de Bai de Dones. I el cas és que –segona quinzena d'agost- tots plens.

Nosaltres portem el menjar a la nostra nevereta. I busquem una zona de pic-nic. Al costat de l'aparcament hi ha un llac, però tot està tant ple que fugim. El que hem trobat al MapsMe és a Pieve. Per arribar-hi hem d'agafar un altre itinerari diferent al d'anada –que ja ens està també bé- i pujar fins al Pass Pordoi per Arabba i tot el seu domini esquiable. Resulta que aquesta zona de pic-nic està al mig del poble. Curiós. Aprofito per a fer un cafè.

A la tornada agafem un gran embús que comença a mitat de camí entre el Pass Pordoi i Canezei i que dura fins al súper de Vigo di Fassa on havíem de fer la compra pels propers dies.

Col del Bos i Tofana de Rozes des de Bai de Dones
Cinque Torri des de refugi Sco

Tot a la vista pujant cap al Nuvolau
Des del refugi Scoiattoli, tumbones i Mont Averau
Camí a la Forcella Averau i al Nuvolau (no es veu)

Amb el Mont Averau pujant al Nuvolau
Forcella, refugi i Mont Averau

Refugi i cim del Nuvolau.
A l'esquerra, Grup Sella i Piz Boé
Refugi Nuvolau, al cim del Nuvolau

Aquí acaba la ferrada Ra Gusela. Abaix, Pass Giau
Tornem a Cinque Torri
Trinxeres de la Gran Guerra

El recorregut de les trinxeres passa per la zona d'escalada de les Cinque Torri. No apta per a tothom

Nuvolau i trinxeres Cinque Torri (2.575 mts)

És el refugi Scoiattoli. Per arribar-hi hem d'anar per la SR-48, venint de Cortina d'Ampezzo pel Pass Falzarego o des Canazei la Vall di Fassa pel Pass Pordoi. Hi ha altres opcions en funció d'on esteu.
Un cop arribats al refugi Bai de Dones (aparcament) un telecadira tapat us deixa als peus del refugi.

Sortint del telecadira deixem a l'esquerra el refugi Scataiolli i surt una pista a la dreta cap a la Forcella d'Averau i el refugi del mateix nom. Una opció és arribar fins al refugi i després tirar a l'esquerra fins al Nuvolau. L'altra, la que vam fer nosaltres, és agafar els caminets que van sortint a l'esquerra i que van guanyant alçada fins al cim. Primer són caminets de terra però guanyen els de roca, lloses de roca pels que es puja molt bé.

La baixada es pot fer per qualsevol de les dues opcions.

Tornats al refugi Scataiolli i al telecabina, fem una foto al panell indicador del museu a l'aire lliure de la Gran Guerra. Intentem seguir-lo, tot i que no és molt clar i que, de vegades, no es corresponen les indicacions amb els cartells que hi ha sobre el terreny. I així fem la visita a les trinxeres, als punts de comanament, als punts de les metralladores, etc.

I acabem passant pel mig de les torres veient alguns escaladors han acabat les vies i d'altres suen molt per arribar al seu cim.