2003-04

Vallfredda
26 d'agost de 2022: amb un xàfec curt que ens remulla

Avui, últim dia a les Dolomites, una excursió molt suau. La primera idea era anar a la zona de Luzia (ens ho va recomenar la Paola, la dona de l'apartament) però no ens feia el pes. I vam anar més o menys per la mateixa zona però més endavant, just quan s'acaba el Pass de San Pellegrino. És la zona coneguda com a Vallfredda, també està plegada de casetes, però només té un refugi-restaurant.

Estem a l'altra banda de la vall de san Nicoló, cap al sud i és molt més tranquil·la. Sobre tot per què nosaltres no vam sortir des del mateix Pass de San Pellegrino, sinó des del camí que porta al refugi de la Flora Alpina (ni rastre de flora alpina, és un hotel-restaurant i punt. Per l'altra camí es veia arribar molta gent.

Vam fer una circular suau (uns 400 mts de desnivell) amb molt bones vistes. Ens va agafar un fort xàfec de 15 minuts però en el punt més “complicat” de l'itinerari, una baixada per dins del bosc amb fang per la pluja del dia anterior. Quan va parar va sortir el sol i vam arribar al cotxe, la roba ja era seca.

En marxa, passant per Casini de Vallfredda, quatre cases amb vistes precioses

Capella de Vallfredda
Camí de la Forca Rossa i de la circular
Final de l'itinerari amb vistes a Forcia Rossa (coll), Pizzo Le Crene, Monte la Banca (2.785 mts, la plana), Formenton, Sas de Valfreida, Ombretola, Palon de Jigolé
Canviem de vall, toca baixar de cop

Cases que es lloguen turísticament

Vallfredda per San Pellegrino

Sortim de Vigo di Fassa cap a Trento per la SS-48. A Moena girem cap a la Vall de San Pellegrino. Passat el pass de San Pellegrino i tots els seus remuntadors i aparcaments, girem a l'esquerra a la indicació Refugi Flora Alpina. A la bifurcació podem anar a la dreta o a l'esquerra, als dos costats hi ha zona d'aparcament.

Un cop deixem el cotxe seguim la carretera i quan trobem un desviament a la dreta que baixa cap al refugi hem de girar a l'esquerra per una pista. L'anem seguim, passarem per un bosc i per camps cultivats fins arribar a un petit poble (Casoni de Vallfredda) format bàsicament per antigues casetes de pastors. Creuem el torrent pel segon pas (no hem d'anar cap al refugi que està indicat) i la pista ara es converteix en camí que puja bastant cap al coll de la Forca Rossa. No hem d'arribar al coll, sinó que quan trobem el cartell que indica el coll, nosaltres seguim a l'esquerra començant a fer la circular. El camí segueix pujant fins arribar a un gran pla amb les muntanyes que separen on estem de San Nicoló just al davant i a la dreta el coll de la Forca Rossa i Labanca.

Seguim girant cap a l'esquerra per una senda ben marcada fins que veiem ja la següent vall (i el refugi Fuciade). Aleshores el gir és a la dreta (a l'esquerra aniríem cap al refugi Flora Alpina) i ens endinsem al bosc en una forta baixada (on per cert ens agafa la pluja).

Acabat el bosquet, sortim a una pista i a la dreta trobem el refugi. Seguim la pista i deixem a la dreta el desviament al Pass de San Pellegrino. Arribarem primer a un dels aparcaments, després al torrent que baixa, a la carretera i finalment, al segon aparcament.