2003-04

Mont-rebei, sec
26 de març de 2022: espectacular malgrat la poca aigua

Ja les tres en més o menys plena forma, vam encara a finals de març la sortida a Mont-rebei. Ni la Paqui ni la Montse havien estat mai i la Berta feia uns 20 anys. Ens allotjàvem a Àger i de bon matí vam travessar el Montsec d'Ares per anar a Sant Esteve de la Sarga i a l'aparcament de Mont-rebei. La pujada al coll d'Ares es espectacular però el ferm està en molt mal estat. I a l'arriba al coll, fred, bastant fred. Parem per a admirar les vistes a banda i banda i continuem ruta. Tenim l'aparcament reservat així que cap problema. Encara és d'hora i no h ha massa cotxes.

Agafem motxilles i pals i cap al Centre d'interpretació. Té una exposició, una botiga i uns lavabos amb water sec.

Però què és Mont-rebei que atrau tanta gent? És un congost espectacular i de molt fàcil accés per la banda catalana. I és un espai per on no passa cap infraestructura ni viària ni ferroviària. De fet, amb prou feia ara, hi ha un camí excavat a la roca per admirar-lo. De tan èxit que té actualment, han hagut de posar preu a l'aparcament, limitar el nombre de cotxes i fer gairbé obligatori reservar plaça per no haver de girar cua.

El Noguera Ribagorçana va excavat parets de fins a 500 metres d'alçada i només unes desenes d'amplada al llarg de milers i milers d'anys. Les parets són especialment verticals. El Congost de Mont-rebei era la via obligada per a pujar Ribagorça amunt arran dela Noguera Ribagorçana. I també era utilitzat per baixar de la Vall d'Aran fins a Balaguer. I a la zona se l'anomenava el Portell del Montsec o El Portell.

Fins al 1924 era intansitable a peu o a cavall. Va ser quan la Mancomunitat de Catalunya va construir un camí de bast pel marge esquerra, per la paret de Catalunya, excavant-lo directament a la roca. Aquest pas va permetre la comunicació ràpid i senzilla entre Pont de Montanyana (Aragó) i Àger (Catalunya). De fet, fins al 1959 pels pobles del Montsec d'Estall (Aragó), Àger era com la seva capital. La construcció de l'embassament de Canelles el 1964 va ser el final d'aquestes relacions, especialment a partir de 1977, quan amb l'augment de la capacitat del pantà, el camí de la Mancomunitat va quedar sota les aigües.

Per la pressió del territori i d'una comissió d'entitats excursionistes, Enher va construir el camí actual (també excavat a la roca) 33 metres per sobre de l'antic i el pont per sobre el Barranc Fondo. Ara el Congost i fins a unes 600 ha de la riba esquerra del riu pertanyen a la Fundació Territori i Paisatge que ho va comprar per preservar els seus valors naturals i de paisatge.

Des del Centre d'Interpretació, el camí no té pèrdua, només cal seguir cap al congost, cap al sud. Després de passar el pont penjant sobre el Barranc Fondo, ens anem endinsant al Congost. Ja en els primers metres intuim una trista realitat, n'hi ha molt poca aigua. Caminem fins que ens sembla sense arribar a veure les Passarel·les de Montfalcó (a la paret aragonesa). Sóc de l'opinió que no calien i que enterboleixen la bellesa del Congost, però així des de l'Aragó no han d'entrar a Catalunya per anar al Mont-Rebei. Però ja estan fetes.

Val a dir que aquesta excursió es pot fer ràpid o lent, en funció dels interessos del grup. Nosaltres la vam fer molt a poc a poc, al ritme de les nostres forces i gaudint del paisatge i de la companyia.

A mida que passaven les hores s'anava omplint de gent, sobre tot de grups. De fet, vam veure un autocar aparcat en un eixample de la carretera (no poden baixar fins a l'aparcament). On no es veia gaire activitat era a l'aigua, ni caiacs ni vaixells.

L'espai natural del congost de Mont-rebei  té una extensió d'unes 600 hectàrees. Fou adquirit per la Fundació Catalunya Caixa el 1999 amb l'objectiu de preservar els seus valors naturals i de paisatge. Gran part es troba  inclòs dins del PEIN del Montsec i també limita amb la Reserva Natural Parcial del Congost de Mont-rebei.  El 14 d'abril del 2005, el congost de Mont-rebei fou declarat Refugi de Fauna Salvatge .

La tornada en cotxe la fem passant per la Clua, Moror, Guàrdia de Noguera, Cellers i el Congost de Terradets. Parem un moment a mirar la pared de Terradets (escalada) i tornem a l'apartament a dinar.

Coll d'Ares amb el Pirineu al fons
Coll d'Ares i observatori astronòmic

Comencem: amb el castell de Chiriveta i (dreta) camí cap al Congost

Estat de l'embassament de Canelles a l'entrada nord de Mont-rebei. Poquíssima aigua, tot fang

Pont sobre el Barranc Fondo

Al pont
Quasi més fotos que passes

Una mica d'ajuda (cable) a l'entrada del Congost

Mont-rebei

El cotxe s'ha de deixar a l'aparcament de la Masieta (és de pagament i cal reserva-ho). Comprovar els dies i hores que obren.

Des de Catalunya es pot arribar des d'Àger saltant el coll d'Ares (carretera de muntanya amb mots forats) o des de la C-13 agafant el desviament cap a l'oest a Guàrdia de Noguera (entre Cellers i Puigcercós)
Des de l'Aragó es pot arribar des de Pont de Muntanyana. Primer per la C-1311 i de seguida agafant el desviament a la dreta amb indicacions de Reserva del Congost de Mont-rebei, La Clua i Castissent.

De l'aparcament agafem el camí cap al Congost. Primer trobem el Centre d'Interpretació i segim avall. Arribarem al Barranc Fondo i al pont que ens permet travessar-ho. Seguim a la dreta per endinsar-nos en el cada cop més estret congost.
Caminem fins que ens cansem d'admirar aquesta bellesa.
S'ha de tornar pel mateix camí.