Amb flors

Castell de Montgrí
28 de gener de 2024: i baixada pel bosc de les dunes

No sembla el castell de Montgrí (just a sobre de Torroella de Montgrí) un destí per a una excursió, tot i que són 315 metres de desnivell en menys de 2,5 quilòmetres de distància. Però nosaltres no vam fer un puja-baixa, sinó que vam fer una circular que incloia una forta baixada des del castell fins al coll de Garrigars, una altra pujada i el pas per un indret interessant, una pineda sobre unes dunes que es va plantar al segle XIX. I no estan a la costa, sinó a l'interior, al costat del nucli de Les Dunes de Torroella de Montgrí.

Entre el Montplà i la Torre Moratxa hi ha un conjunt de dunes continentals provinents del Golf de Roses, que foren fixades a finals del segle XIX gràcies al projecte de l'enginyer Primitiu Artigas , pel que actualment estan cobertes d'extenses pinedes i són imperceptibles a vista d'ocell. El seu origen fou degut al desviament del braç nord del riu Ter a la primera meitat del segle  xiv , ja que la seva presència frenava l'arribada de les sorres del Fluvià per la tramuntana .

En total, gairebé 10 quilòmetres i 400 de desnivell. Tot molt bé, excepte els últims 2 quilòmetres per una pista plana paral·lela a la carretera que va a l'Estartit. Em feia mal tot i se'm van fer molt llargs. A sobre, s'estava passant l'hora de dinar i no havíem reservat res.

Ja a Torroella vam anar cap al passeig i vam dinar (tapes) prou bé en el primer bar (Nafent) que vam trobar obert. La cervesa ens va sentar de maravella.

Boira al castell des de l'aparcament
Una de les 3 capelles de la pujada

Coll de la Creu de Santa Caterina
Pujada final al castell

Castell de Montgrí, exterior i interior buit

Dalt de Camí de Ronda
L'Estartit i les Medes des del castell

Fotogènic
Al Montpla

Montpla i Castell de Montgrí
Coll de Puig Roig

Zona protegida
Camí de baixada, comencem a notar la sorra

Àrea recreativa

Mas de l'Horta d'en Reixac
El que hem fet: Castell de Montgrí i Montpla

Castell de Montgrí i Montpla (310 mts)

Hem d'arribar a l'aparcament públic de la Ronda Pau Casals que hi ha a la part superior de Torroella. Un cop a dins del poble està molt indicat ja que és el mateix camí que per pujar al castell caminant.
Hi ha moltes maneres d'arribar a Torroella de Montgrí. Aquestes només en son dues:
. sortint de l'AP-7 per Massanet i agafant l'autovia C-35 fins a passat Palafrugell i després a la dreta cap a Pals i Torroella.
. sortint de l'AP-7 per Girona Nord i agafant la C-66. Passat la Pera, girem a l'esquerra per la GI-642 que passant per Rupià i Parlavàn ens porta a la C-31 i girant a l'esquerra de nou, a Torroella.

En aquesta zona d'aparcament hi ha un parc infantil, una zona de pic-nic i uns lavabos que, aquell dia, estaven oberts.

Estem just a sota del castell. Del mateix aparcament (també hi ha uns lavabos i una zona de pic-nic) surt un camí/pista cap amunt que puja vorejant la mole de la muntanya del castell per l'esquerra. Hem d'arribar al coll de la Creu de Santa Caterina que separa el Turó on hi ha el castell del cim del Puig Rodó (268 mts)

La pista es transforma en camí pedregós que puja fort fent esses. Es passa per 3 mini ermites (alguna d'elles ara és un cagadero) fins al coll. Girem a la dreta i el camí, en pujada sense treva però fent ziga-zagues, ens porta fins a l'entrada del castell.

Del castell només en queden les parets, molt restaurades, i les torres de vigia. Però té la gràcia que està obert i que pots pujar al camí de ronda superior, amb vistes tant cap nord a la badia de Roses, a l'est l'Estartit a les Medes com cap al sud a les Gavarres. Al nordoest ens queda l'ermita de Santa Magdalena a la que es pot arribar en cotxe i des de la que també hi ha un accés al castell.

Baixem i seguim cap a l'est deixant el castell a la nostra esquerra. El camí aquí baixa molt i molt dret fins al coll de Garrigars. Veiem unes cabres a sobre d'un promontori rocós i seguim cap a l'est a pujar el segon cim del dia: el Montplà. Aquesta pujada i la posterior baixada són molt més suaus. Des del castell estem seguint el GR-92. Trobem una bifurcació que hem d'agafar a l'esquerra tot i que sembli que ens fa anar molt cap al nord. I és veritat. Carenegem una mica fins a un altre coll (el de Puig Roig) amb una cabana de pedra seca. A l'esquerra baixaríem a Santa Magdalena, nosaltres anem cap a la dreta també en forta baixada. Quan l'acabem hem d'anar un altre cop cap a la dreta. Aquí ens trobem uns indicadors de no tirar rectes per tractar-se s'una zona en restauració i amb espècies en perill.

Comencem a notar que el terra és diferent. S'ha acabat la pedra i hi ha molta més sorra, avantsala del que trobarem després. El camí es va eixamplant fins arribar a una pista que seguim cap a la dreta fins a una àrea recreativa i a la carretera. La seguim cap a l'esquerra un centenar de metres fins a un desviament a la dreta (indica Torroella, crec). Aquí deixem el GR i seguim les marques blanques i verdes. I és quan comencem a notar les dunes que hi ha sota nostre, al camí, a sota del bosc. No és terra, és sorra, com la de la platja. Sorra que portava la tramuntana i que per aturar el seu moviment van plantar aquest bosc de pins el segle XIX.

Per aquesta pista arribem a les primeres cases i al nucli de Les Dunes, la primera zona residèncial de Torroella fora del nucli del poble. Allà trobem una pista ampla per a bicis i caminant que ens evita haver d'anar per la carretera. Son 2,1 quilòmetres fins a Torroella passant per la font dels Capellans.

Distància: 10 kms

Aparcament
Coll de la Creu de Santa Caterina
Castell de Montgrí (310 mts)
Visita Castell i esmorzar

Coll d'en Garrigars (220 mts)
Montpla (316 mts)
Coll del Puig Roig
Zona de la pineda sobre les dunes