Amb flors

Mallos de Agüero
15 de novembre de 2024: volta completa i cova

La segona excursió de la nostra estada a Riglos i la fem al segon grup de Mallos de la zona. Els d'Agüero són un dels tres paratges que formen el Monumento Natural de los Mallos de Riglos, Agüero y Peña Rueba. Més petits que els de Riglos, tenen en el vessant oest la millor imatge, amb un Mallo estret (penya Sola) i separat de la resta.

Es pot sortir des de l'aparcament de la part inferior del poble o des del costat de la residència de gent gran. Amb la segona opció és molt menys desnivell i menys distància. I al poble sempre el pots visitar després.

Aquesta ruta té també l'encant d'anar fins a una cova (Al Foraz ) amb una bonica entrada però poc fonda. La cova està al camí de que va paral·lel al barranc de la Rabosera i que forma bonics tolls d'aigua. I a més de les vistes als Mallos d'Agüero, a l'altra banda del barranc de la Rabosera hi ha altres petits Mallos o rocs: Foz de Pituelo, Punta Chotero, Punta Repicón y Cerro Castellazo.

Els voltors són omnipresents sobre els Mallos i vam tenir un molt a prop al camí de tornada, fins que va alçar el vol. A l'arribar al cotxe vam muntar el nou trípode del Lluís amb els binocles i els vam estar observant fins que el fred va poder més que nosaltres.

Per cert, a les proximitats d'Agüero tenim la bonica església de Santiago del segle XII. Aquesta església o ermita és visitable i qui vulgui fer-ho, només ha de demanar la clau a la residència de la tercera edat que és a la part alta d'Agüero. Ha de deixar el DNI fins que la torni i ja està. Val la pena veure-la per dins. Nosaltres no la vam poder veure per dins perquè la clau la teníen uns altres. Quan vam arribar a l'ermita, quasi que marxaven i no van ser capaços d'esperar-se ni 5 minuts a que poguéssim entrar un moment.

Agüero i els seus Mallos
Vessant est

Coll de Pedro i baixada superforta
Coll de Pedro i cara nord dels mallos

Foz de Pituelo, Punta Chotero, Punta Repicón y Cerro Castellazo, des del Coll de Pedro

Dipòsit d'aigua

Mirador cap a Agüero
Ajuntament i Mallos

Volta als Mallos de Agüero

La ruta surt del poble d'Agüero. Les indicacions són pràcticament les mateixes que les de la ruta dels Mallos de Riglos. La diferència és que a l'A-132 en comptes d'anar cap a l'est (Riglos) s'ha d'anar cap a l'oest, fins a Agüero.

Deixem el cotxe a la part superior del poble, seguint les indicacions de la residència de gent gran del poble. Tenim els Mallos al davant. Agafem el camí que surt a la dreta pujant pel Barranc de la Fuente del Piojo i el seguim fins a que trobem una pista que és el camí a Carcavilla. Estem al punt més alt de la ruta, el Coll de Pedro. Aquí tenim una espectacular panoràmica de las penyes de la Foz de Pituelo, Punta Chotero, Punta Repicón y Cerro Castellazo.

Girem a l'esquerra per la pista. És tota recta i baixa directa, tant que hem de fer esses per baixar, com si estiguéssim esquiant. La baixada acaba on hi ha un dipòsit d'aigua –secundari, posa- i les restes d'un forn de teules musulmà. Aquí trobem 3 camins: el primer a l'esquerra torna a la part superior del poble a mitja alçada (l'agafarem després), el del mig és més ample i és continuació de la pista. Torna també al poble, a la part inferior, i en paral·lel al Barranc de la Rabosera. Nosaltres agafem el tercer, el de més a la dreta que és el que comunicava amb el poble de Villalangua. Volem anar fins a la cova Al Foraz, de nom inequívocament àrab. És una cavitat de poca profunditat però amb una entrada molt xula. A sota tenim la Foz de Pituelo. Maquíssima.

Tornem enrere fins a forn i el dipòsit i agafem el camí que va més a prop dels Mallos. Es totalment pla i hi ha les restes d'una conducció d'aigua que creiem que, tot i que de manera diferent, encara esta en servei.

Seguirm rodejant els Mallos, admirem la penya Sola i uns metres més endavant ja veiem el poble. Ens aturem una mica al mirador i a l'espectacle d'aquesta banda dels Mallos. En uns minuts serem a l'aparcament on tenim el cotxe.