Amb flors

Mayos de Riglos
3 de gener de 2024: volta pel "Camino del Cielo"

Aquest era el primer objectiu de la nostra estada a Riglos. Veure'ls de prop ja que sempre els havíem vist des de la carretera A-132 que va d'Osca a Puente La Reina de Jaca. I que, de fet, és la vista que millor engloba els Mallos i el poble de Riglos.

L'excursió consisteix en fer una circular al voltant dels espectaculars Mallos. Una caminadeta de 5,5 quilòmetres i 470 mts de desnivell. Una matinal, vaja, que avui comença amb boira i amb pluja. La pluja dura gairebé fins que arribem al coll de Pire, la primera pujada de la ruta. Després, marxa la boira, no surt el sol, però no plou, i podem tenir la vista dels Mallos, de Peña Rueba i de la Foia d'Osca. La majestuositat d'aquestes muntanyes et fa sentir diferent alhora que petit.

Es la primera excursió d'aquests dies que passarem a Casa Barranquero, una casa situada a la part alta de Riglos amb vistes a los Mallos
El cotxe l'hem pogut pujar fins a una placeta propera però només per a descarregar. Encara queda un tram dret a fer a peu. Després el baixem a l'aparcament número 4, el dels residents. Amb una targeta que ens passa la Patrícia, no ens posen multes.

300 metres d'alçada per sobre dels nostres caps
Boira entre el Pison i el Fire

Arribem al coll de Fire
Primera pujada sota la pluja

Entre el mallo Fire i el Pisón
Impressionants vistes

Pessebre al costat del mirador
Iniciem la baixada cap al mallo Colorado

Mallos petits

Tots els mallos quasi arribant a Riglos

Cansats d'esperar a la Berta

Mallo Bentuso i Pisón i al fons, Peña Rueba
Ja a Riglos

Volta als Mallos de Riglos,

L'excursió surt del poble de Riglos.
A. Si venim del sud hem d'arribar a Osca (per l'autovia inacabada l'A-22 des de Lleida) i per l'autovia Mudéjar des de Saragossa.
Des d'Osca agafem l'A-132 que va a Puente La Reina de Jaca i passat Ayerbe i abans d'arribar a Murillo de Gállego, hem d'agafar un trencall a la dreta (no gaire ben senyalitzat) i en uns 5 quilòmetres de curves arribarem a Riglos.

B. Si venim de nord, des de Puente la Reina de Jaca per l'A-132 fins a passat Murillo i després a l'esquerra fins a Riglos. Si estem per a zona de Jaca podem anar fins a Osca per l'A-23 seguir l'itinerari A o bé anar fins a Puente La Reina agafar l'A-132 i seguir l'interari 2 o bé agafar l'A-1025 fins a enllaçar amb la l'A-132 (més curt però pitjor carretera)

Sortim del poble de Riglos seguint recte per la carretera a la que hem accedit al poble. El camí, primer una pista no gaire ampla, rodeja per l'esquerra el Mallo Pisón i el Puro, i enfila pel camí entre aquests i el Mallo Fire. El camí, tot i que fa esses, puja dret enmig dels paredons de 300 metres. Arribats al coll de Fire girem a la dreta i continuem pujant, primer salvem un ressalt rocós i avancem fins a superar els 1.000 metres. Estem per sobre del Mallo Bentuso, el més alt de la zona amb 1.012 mts, al mirador d'Espinabla on també trobem un pessebre. En tot el recorregut les vistes són espectaculars.
Baixem del mirador i seguim a la dreta. Rodegem el Mallo Colorado (el deixem a la nostra dreta) i comença una baixada bastant dreta. A la nostra esquerra apareixen més Mallos, més petits, entre ells el Mallo Chichin però igual de macos.
Nosaltres seguim el track que portem i que compartim, però és possible que hi hagi un camí de baixada entre el Mallo Colorado i el Bentuso. En tot cas serià molt dret i no ens convé.
El camí entra a Riglos pel carrer de la Santa Creu (que portaria a l'església) o pel carrer Fogonero que ens permet baixar a la part baixa del poble i als aparcaments.