Puigpedrós i Engorgs
11 setembre 2004: primera sortida amb temps Alpina
Anar a Cavalls del Vent
Al Mulleres

És de les sortides que més d'hora hem quedat. Sortíem de casa a les 6 del matí disposats a fer cim al Puigpedrós aquell mateix matí. Dissabte va ser de cansament, diumenge de pànxing. Érem 4 famíies i només faltava la Rut que estava de colònies. Els Gabarró-Solanas, els Moya-González, els Anton-Sales i els Borras: la Paqui, l'Andreu i la Gemma, digue'm-li gran. Són uns amics del Juanjo i de l'Adela. És la segona sortida que fan, la primera va ser el Puigmal, un inici una mica "heavy". Els pares van aguantar prou bé, a la Gemma li va costar molt més.

A les deu ja havíem esmorzat al costat del refugi de Malniu on passaríem la nit. I caminito. La idea és pujar pel coll de Mulleres, el camí més curt però el més dret, i baixar pel circ i el refugi d'Engorgs. Per primer cop (des que érem molt joves) vam pujar en un temps similar al que marquen les ressenyes, el que diem temps Alpina. El vent és fred i el sol s'ha amagat, però la temperatura ens ajuda a caminar sense aturar-nos i sense demanar aigua a cada moment. Les fotos però, es van resentir i van quedar bastant apagadetes. La baixada va ser més lenta per la tartera de baixada, fortíssima, pel temps de dinar, al costat del refugi lliure d'Engorgs, i perquè cada cop feia més calor.

A la nit, un espectable de llamps i trons fantàstic. Com gairebé mai l'havíem vist. Però ni una gota d'aigua. Abaix, a la Cerdanya sí que va ploure. Quan l'endemà vam anar a buscar bolets, tot el terra estava moll. Però de bolets, quasi cap, sis palomes i una dotzena de bolets de tinta.

el camí

Els esperen quasi 800 mts de desnivell
Ja han baixat la pedrera de grans rocs
  Ens va costar trobar el GR de tornada

els descansos

Pugem, ja es veu el Puigpedrós
Fa bastant fred, estem arresserats
  La baixada també cansa, parem!!!!

al cim

Tot el grup ha fet el cim
Què bona que n'és la pastanaga
  Els riures del Lluís i la Marta

els animals

Granotes de la Cerdanya
Libèl.lula de la Cerdanya
  Cap de libèl.lula. Estava morta.

els jocs

Jocs havent dinat
Bulder al costat del refugi de Malniu
  Benvinguda Pepi, amb la Sandra i la Cèlia

el paisatge

Estany inferior de Malniu
Cercle d'Engorgs, molt solitari

Puigpedrós (2.914 mts)

Es tracta d'arribar a la Cerdanya, via túnel del Cadí, via Collada de Tosses. Per la primera opció s'ha d'agafar direció Bellver de Cerdanya i la Seu d'Urgell fins que la carretera enllaça amb la que ve de Puigcerdà. Aleshores cap a la capital de la Cerdanya fins al desviament que ens portarà a Meranges. Si venim de la Collada de Toses s'ha d'anar fins a Puigcerdà i a la rotonda d'entrada al poble, tot just passar l'oficina de turisme s'ha d'anar el direcció a la Seu i a Andorra fins al mateix trencall. La carretera fins a Meranges és llarga. En arribar al poble s'ha de travessar pel mig tot seguint recte. La carretera es convertirà en una pista amb algun tram asfaltat. S'arriba en cotxe fins al refugi de Malniu, però s'han de pagar 2 € per vehicle i dia, fins i tot si pernoctes al refugi.

El camí surt del refugi en direcció est deixant a la dreta l'estany petit de Malniu. A uns 20' un pal indicador ens ofereix la possibilitat d'anar al Puigpedrós pel coll de Mulleres (cap al nord i costarut) o pel refugi d'Engorgs (cap a l'esquerra i més llarg). En poc més d'una hora (la Berta una mica abans) arribem al coll de Mulleres. El nostre objectiu ja es veu. Només ens queda anar carenejant i pujant. Hi ha camí marcat però es pot anar per allà on vulguis. L'últim tros el camí es torna molt pedregós i hi ha alguns passets on cal fer servir les mans.
La baixada la fem per Engorgs. Agafem direcció al coll però pedregar per pedregar, anem baixant recte, recte avall per la pendent que ens portarà al circ d'Engorgs (amb els seus llacs) i al refugi lliure. Són més de 500 metres de desnivell entre rocs, pesat i cansat. Avall es veu el refugi, està prou net per dormir i menjar. NO hi ha ni matalassos ni mantes.
Del refugi el camí travessa el riu i arriba a un pla. A la dreta, al costat del barranc surt un camí molt pendent que va paral.lel al riu. Està marcat amb senyals de GR però segons d'on vens no es veuen gaire bé. El camí no té pèrdua, va seguint les curves de la muntanya fins que arribes a un prat i a l'esquerra teniu el refugi; només us quedará baixar els 200 metres de desnivell que hi ha.