Fins a la Tossa d'Alp
4 de març de 2012: i també esquí amb la Maria i en David

Quarta sortida de l'any, intentem recuperar ritme però no sabem si ho aconseguirem -a finals d'any ho sabrem-. Aprofitant que la Marta va jugar en dissabte, diumenge decidim anar a esquiar. Semblava que hi hauria més quòrum però no, tot i així vam fer un grup bastant heterogeni: La Berta -a caminar-, el Lluís, la Marta, la Maria -companya de la Marta del bàsquet- i en David, l'entrenador de l'equip de SESE. De veritat, se li va com obrir el món quan li vaig dir que nosaltres hi anàvem, que si volia venir. I com que la Pilar al final es va quedar a casa, va venir en el nostre cotxe. L'estació de la Molina va ser el nostre destí.

Vam fer dos grups, el dels esquiadors (4) i el de la caminadora (1). Els esquiadors ho van passar força bé. La Maria -amb poca experiència- va aconseguir no caure gaires vegades i baixar per la Volta a la Muntanya Sagrada. El David va demostrar que, en temps, ho feia molt bé. Cares de satisfacció al final i de nou Pista Llarga amunt i avall.

Acabant el bocata, els remuntadors esperen

La Maria tenia moltes, moltes ganes d'anar a esquiar

Tres bojos pel bàsquet, avui a la neu

La Maria (esquerra) i la Marta (dreta) en les últimes baixades

I ara, a caminar
Quan ja estava tot llogat, esmorzats i a punt per pujar al primer remuntador del dia, la Berta va agafar el cotxe i se'n va anar cap a Masella, i d'allà a Coma Oriola. La Tossa d'Alp era l'objectiu i, amb l'ajuda del GPS i de l'experiència, a la Tossa d'Alp que vaig arribar.

La ruta que vaig fer pot ser una bonica excursió d'estiu per anar amb nens. Algunes ressenyes fan només el camí que jo vaig fer de tornada. Jo vaig introduir dues variants: primer l'anada la vaig fer vorejant el Serrat de les Pedrusques i després, quan vaig arribar a les pistes, com que era a l'hivern i hi havia esquiadors i gel, vaig optar per fer l'últim tram per l'oest (esquerra mirant a la Tosa des del nord) per un camí sense neu. Crec que va ser una bona opció.

Val a dir que jo anomeno a aquest cim Tosa d'Alp, però en realitat és el Pedró de les Quatre Batlles. La Tosa d'Alp és un altre cim una mica més baix que hi ha al costat. A dalt de tot hi ha el refugi del Pic de l'Àliga, que forma part de la ruta de senderisme per etapes anomenada Cavalls del Vent.

Petit refugi de pastors situat sota la pista i molt a prop d'on, abandonant la pista, s'afaga el corriol cap amunt.

El primer tram està força glaçat

Serrat de les Pedrusques

Caseta derruïda i cruïlla:
esquerra cap a les pistes d'esquí
dreta camí cap al Cadí

Refugi i cim

A la baixada , veig isards al Coll de la Vall

Abeurador completament gelat

La sortida de la caminada és a l'última curva abans d'arribar a l'aparcament de Coma Oriola de l'estació de Masella a la Cerdanya. Si veniu de l'àrea de Barcelona, ho podeu fer per l'autovia C-17 i seguint per la Collada de Toses (N-260) fins a la Molina i Masella, o bé pel Túnel del Cadí. Si veniu de l'àrea de Girona, a través de Banyoles, Olot i el túnel de Capsacosta arribareu a Ripoll per seguir per la N-260 fins a Molina i Masella. Si pel contrari veniu de la zona de Lleida o de les comarques del sud de Barcelona i Tarragona podeu pujar per l'eix del Segre (C-14) o bé agafant l'Eix Transversal enllaçar amb la C-16 i el Túnel del Cadí.
Un cop a l'estació de Masella heu d'anar fins a l'aparcament de Coma Oriola (no està gens indicat) per una carretera que passa per dins de l'aparcament del Pla de Masella. A la dreta us quedaran els apartaments que hi ha més a l'est de l'estació. Heu de seguir una bona estona entre curves i una carretera estreta. A l'última curva ja veureu que surt una pista, allà heu de deixar el cotxe.

Coma Oriola -curva anterior-
Coma Oriola -curva anterior-
-----

TOTAL ATURADES:     15' al cim

Des del punt on aparqueu, agafeu la pista que surt cap a l'oest. Baixa lleugerament. En uns 15 minuts arribareu a una curva molt pronunciada a la dreta -abans i abaix haureu vist un refugi de pastors. Just al mig de la curva surt un corriol que s'enfila muntanya amunt. L'heu de seguir enmig del bosc fins arribar a uns clars. A la dreta veureu el tall que ha fet el Torrent de Font Llebrera i, més a la dreta la serra de Puig Sequer. S'ha de seguir pujant cap a l'esquerra deixant a la vostra dreta el Serrat de les Pedrusques fins arribar a la carena que enllaça amb l'estació d'esquí de Masella. A la vostra esquerra us queda el barranc de Coma Oriola (pel fons passa una pista que mai he vist oberta). La Tosa ja es veu. Arribem a una caseta enrunada i a un coll (no se el nom). Agafem el camí de la dreta (vorejant la Tosa) fins arribar al coll de la Vall (aquí ens trobem amb la travessa de Cavalls del Vent). Al coll hem de girar cap a l'esquerra per fer els 100 mts de desnivell que queden fins al cim.

La baixada la fem pel mateix camí (a l'estiu la podem fer per l'est de la Tosa però al març hi havia esquiadors i neu, i estava massa gelada). Quan arribo al coll de la Vall veig tres isards, què xulo!!
Desfaig el camí fins a la caseta enrunada i aleshores decideixo baixar per les pistes aprofitant que moltes no estan obertes. El primer tram és pla -alguna placa gelada-, el segon, té més pendent, però vaig pel costat de la tanca i aprofito la neu dels canons amuntegada que està més toveta. Després de veure 4 isards en les roques que separen la pista La Canal de la Isard baixo per aquesta última -tancada-. Aquesta és, en realitat, un camí ample i amb força pendent. No la deixo fins arribar a l'aparcament de Coma Oriola i en uns minuts, per la carretera, arribo al cotxe.