Sant Segimon, al Montseny
7 de març de 2015: bonica circular amb desnivell

Escollim el Montseny per fer una sortida de diumenge. Ni massa lluny ni massa a prop de Barcelona. Vessant nord i una zona per la que no havíem estat mai. Ens proposem pujar al Santuari de Sant Segimon i a l'ermita de Sant Miquel de Barretons (1.550), tornant pel Gorg Negre. Varietat assegurada que compta, a més, amb el pas per la Mare de Déu de l'Erola -masoveria, refugi i ermita-i per les masies actives que encara perduren a la zona. Érem el Lluís i la Berta.

Els gorgs negres sempre han estat motiu de llegendes i contalles en l'imaginari popular. El Montseny en té cinc o sis d'importants, encara que almenys un d'ells, el d'Hostalets de Balenyà a la riera de Sant Jaume, ha desaparegut engolit per una pedrera. Sens dubte el Gorg Negre del torrent de Rentadors és el més impressionant i colpidor de tots; bé mereixeria ser més conegut, força més que el famós de Gualba, però, fora dels que es dediquen al barranquisme, molt poca gent sap on es troba. Llàstima que era una mica tard i no vam poder estar-hi gaire estona.

Per altra banda el torrent de Rentadors és d'una espectacularitat única la Montseny.

Ens va fer un dia fantàstic i el vam acabar amb una bona cervesa al bar-restaurant La Solana, al costat de l'aparcament on vam deixar el cotxe, situat a la GI-520 a Viladrau. La posta de sol de la tornada també es va merèixer una foto, ni que fos des del cotxe.

I com sempre, mil fotos a la pujada i només dues de baixada. Aquí les teniu

A l'inici de la ruta passem per la Riera Major i enfilem camí
Can Bosc, Lluís i quines vistes!!!!!

Gran castanyer, després en veuríem molt més
Mare de Déu de l'Erola, rellotge solar

Mare de Déu de l'Erola, detalls de les portes i de la data de construcció

I ara la sèrie de castanyers

I encara més, ara amb la Berta

Oratori de Sant Segimon, a dalt s'aprecia el Santuari i l'ermita
Torrent de l'Erola

Aquí es veu millor el Santuari a la dreta i Sant MIquel a l'esquerra
Entrada a Sant Segimon, tallada per obres -aturades-

Pujada final a Sant Miquel dels Barretons des de la pista que ens portaria a Coll Formic. El Lluís fent la foto ja està a mig camí de l'ermita
Sant Miquel dels Barretons i el Pirineu al fons
LLuís i Berta a l'ermita
El Santuari des de l'ermita
Ermita i Santuari

Torrent dels Rentadors, molt umbrívol
El Lluís a Sant Miquels dels Barretons
Gorg Negre dels Rentadors

Sant Segimon i Sant Miquel de Barretons, 1.313 mts

El deixem a l'aparcament de la GI-520 on hi ha el restaurant La Solana. Si veniu de Girona per l'Eix Transversal, després de passar el poble de Viladrau. Si com nosaltres, veniu de Barcelona per la C-17, aneu fins a Balenyà i Seva per la BV-5303 i després seguiu cap a Viladrau per la GI-520. Abans del poble trobareu l'aparcament.

Aparcament La Solana

----
TOTAL ATURADES:   45', i petites parades per fer fotos
DISTÀNCIA TOTAL:    14,4 kms

Sortim de l'aparcament i agafem una pista barrada als cotxes. Per un pont passem la Riera Major i més endevant deixem a l'esquerra l'accés a la masia Els Molins (11') Seguim avançant fins a trobar un trencall a la l'esquerra amb l'indicador Matagalls - L'Erola (15') que és el PR-C 205, mentre la pista segueix cap a la dreta. Seguim avançant, deixem el camí que va cap a Viladrau, i arribarem a la masia de Can Bosc (40'). Comencem a trobar els primers grans castanyers. Poca estona després ens trobem a l'ermita de la Mare de Déu de l'Erola, ara convertida en espai per a trobades i que gestiona l'arquebisbat de Vic. Els castanyers són ara espectaculars al costat del camí.

Passem per la font de l'Or i després d'una pujada forta, per l'Oratori de Sant Segimon, des d'on es divisa ja (amunt, amunt) l'ermita de Sant Miquel dels Barretons. El camí continua amb fort desnivell tant abans com després de passar el torrent de l'Oratori -que baixava amb força i clara aigua- Arribem al Collet de l'Estornell (2:05'), des d'on, si ens desviem una miqueta, tenim bones vistes del Pirineu.

El Santuari de Sant Segimon el tenim a tocar, però el camí torna a ser força dret. A més, tot està vallat pq es van començar unes obres per rehabilitar-lo que no s'han acabat.

Per la pista arribarem a les Tres Creus i una mica més enllà, les indicacions (a l'esquerra) de la pujada final a Sant Miquel dels Barretons que comença amb escales (2:35'). Aquí dinem, amb vistes tant a Sant Segimon com al Pirineu nevat

La baixada la fem passant pels gorgs, així que hem de tornar a les Tres Creus i agafar un caminet, (no gaire clar en l'inici, de fet, nosaltres crèiem que havíem de seguir la pista fins que ens vam adonar que no era el camí correcte) que en forta baixada ens fa passar el Torrent dels Rentadors(4:15'). Aquí trobem una mica de neu. La tornada va ser una mica més complicada del que prevèiem.El torrent ens queda a la nostra dreta i ja veiem que es va engorjant, les vistes són mol maques però és difícil fer-ne una foto com cal. El camí sembla clar però de cop s'acaba i apareix una torrentera de pedres. Nosaltres la vam baixar fins a trobar el camí correcte però el que està clar és que ens vam equivocar, igual que el track que vam seguir. Si us passa i no heu vist el desviament (dreta) tireu endarrera fins a trobar-lo.

Un cop recuperat el camí correcte, trobarem el trencall al Gorg Negre (tot i que es feia tard, ens hi vam acostar (5:40'). El camí ens porta a travessar de nou el Torrent dels Rentadors. Veiem la masia de Can Gat (molt gran) i una mica a ull ens hi anem acostant. Si seguim la pista ens portarà a la carretera però lluny del cotxe, així que intentem anar tallant fins a trobar la pista per la que hem iniciat el recorregut. Passada la Sala trobem un cartell que indica la pujada a l'ermita de la Mare de Deu de l'Erola però no l'agafem, és segur però llarg.

Un cop tornem a la pista del matí, només ens queda arribar a l'aparcament.