Marimanha
18 d'agost de 2021: pujada sense camí, i cresta

Segon dia a la Vall d'Aran. Es preveu llarga però no tant com el temps que vam estar. Havíem llegit que la cresta venint del coll de Rosario era complicadeta i el Lluís i jo vam decidir seguir un altre track que anava per la cresta de l'altra banda. Potser va ser una mica més curt (l'aproximació a la cresta, no la resta) però al no haver camí marcat, vam anar molt lents. I la cresta que vam escollir tampoc era bufa i fer ampolles. La baixada fins els llacs la vam fer pel camí que fa tothom, una canal gairebé impossible però si, per la qual es pot baixar, fins i tot tenint els genolls malament.

Però he començat pel final i m'he deixat de dir que el paisatge fins als llacs és espectacular, estava preciós. Hi havia gent, si, però la majoria es quedaven al primer llac. Després al gran pla de dalt, tot molt tranquil. I no només tens vistes al Marimanha, també fins a l'Aneto.

Paisatge espectacular entre l'Orri i l'Estany de Baix de Baciver

Estany de Baix de Baciver

Seguim pujant, ja veiem el nostre objectiu
Els llacs de Dalt
Al fons, l'Aneto i la gairebé NO glacera

Llacs i cavalls
Ruta sense camí, pedra a pedra

Toca crestejar. Hi ha moments que...
Últimes passes per arribar al cim
Abaix, els llacs de Baciver

Al cim

La canal, no s'aprecia el pendent que hi ha

Ara mirem cap als Llacs de Marimanha
Cavalls als Estanys de Dalt

Marimanha, 2678 mts

Excepte que vinguem de França, per arribar a la Vall d'Aran ho hem de fer pel túnel de Vielha o per la Collada de la Bonaigua. En tots dos casos, hem de fer cap al nucli de Baqueira i agafar la carretera que puja -i com- al Pla de Beret. Una mica abans d'arribar-hi, ens desviem cap a la zona de remuntadors de l'Orri i deixem el cotxe a l'aparcament.

Sortim del pla de l'Orri cap a l'est en direcció als Estanys de Baciver. El camí és molt xulo, amb vistes espectaculars, pujant dret. Arribem a l'Estany de Baix de Baciver i el resseguim deixant-lo a la nostra dreta. El camí -fresat i marcat amb fites- torna a pujar per arribar, primer a dos petits estanys i després als dos Estanys de Dalt de Baciver.
Estan situats en un gran pla i ja veiem (de dreta a esquerra) el Rosari, el Marimanha i la seva cresta, el pas de Ferradura, el Cap de Marimanha i fins al Tuc de Baciver.
Decicim seguir el track que puja per l'esquerra del Marimanha, com anant fins al pas de Ferradura. Primer passem entre els dos llacs grans de dalt. Tot plegat és molt pesat pq no hi ha camí i hem de calcular cada pas. Arribats a la cresta, hem de baixar un tros ja que sembla que els passos més fàcils estan per l'altra banda. No hi ha passos complicats però si que és una cresta exposada. Anem seguint el track i aconseguim arribar (tirar enrera no era una bona opció).
Un cop a dalt, satisfacció. L'últim tram l'hem fet en menys temps del que pensàvem.
Fotos al cim i mengem una mica. Aquí trobem un home que ha pujat sol per la canal que és per on baixarem. És superdreta, des d'abaix no sembla que s'hi pugui pujar ni baixar però aquí, més o menys, si que hi ha camí.
Només queda tirar avall i continuar gaudint dels paisatges.
En arribar al Llac de Baix decidim fer un altre camí, pel que resulta ser una pista d'esquí. La seguim fins una mica abans d'arribar a l'aparcament de l'Orri, quan tornem a anar pel camí de pujada.