Amb flors

Kleinerberg
2 de març de 2024: a l'Alta Austria, Parc Nacional de Kalkalpen

Pels 3 dies que sortíem a la muntanya durant la nostra estància a Viena i després de les moltes recomanacions dels amics de la Rut barrejats amb la neu que hi havia i el nostre (meu) estat físic, vam decidir anar al Parc Nacional de Kalkalpen, al límit entre les repúbliques federades d'Alta Austria i Estiria. Dormíem a Windischagarsen, en una casa molt maca.

El poble també ens va agradar molt (visita nocturna) i a les cases hi havia uns cartells amb la història de què havia estat aquell establiment. Poca gent pel carrer per l'hora que era però es veia un poble amb molta activitat per lo petit que era, moltes botigues (dues amb roba tradicional de festa), restaurants i altres negocis i serveis.

L'excursió és una circular de prop d'11 quilòmetres i uns 650 metres de desnivell. El desnivell es fa sobre tot en el primer tram i en l'últim per pujar al cim on estan les antenes. La part central és un llarg franqueig a mitja alçada de la muntanya, un contínu puja-baixa entre boscos de pi i faig. És molt maco però amb neu pot arribar a ser bastant perillós ja que el camí és molt estret i el pendent de caiguda molt gran. Des de mitja excursió es tenen fantàstiques vistes (ara nevades) tot mirant cap al sud.

Nosaltres am trobar molt poca neu, només a la pista un cop acabat el franqueig (cara nord) i en la pujada final al cim, al Kleinerberg de 1.287 mts. Un cim des del que es llencen en parapent com vam poder comprovar. Des del cim, a les vistes de les muntanyes nevades s'afegeix el de les valls que hi ha a menys alçada.

Tot plegat un espectacle fantàstic. A la tornada passem per la part superior de l'estació d'esquí del poble al cim del Wurbauerkogel (ara tancada pq no tenen neu) i per un bosc de faig i pi arribem a on tenim el cotxe.

Inici del camí, deixem l'asfalt
Boscos de pi

Helleborus niger
Tintorell: Dafne mezereum

Molt verda la primera part de la pujada
Descans amb els prats al fons

Panorama que trobem a mig franqueig mirant cap a l'oest

Barreja de bosc de pi i de faig
Trobem neu, estem a 1.000 metres

Cada cop més neu
Arribem al cim
Preparats pel parapent

Miris on miris, preciós

Primer poble que trobem: verd, roca i neu
Wurbauerkogel: estació d'esquí i activitats

Kleinerberg, 1.287 mts

Nosaltres vam sortir de Windischagarsen i on vam deixar el cotxe estava molt a prop. La referència per arribar a aquest aparcament és el nucli de Mayrwinkl i un hotel, Villa Sonnwend. Una mica més endavant de la carretera (superrecta entre arbres) que porta a l'hotel hi ha una zona d'aparcament. Windischagarsen es troba molt a prop de la sortida 48 de l'A9.

Seguim la carretera per la que veníem veient la Villa al fons a la nostra esquerra. I arribats a les últimes cases girem a la dreta ja per una pista que s'enfila muntanya amunt. La primera part del camí passa per una zona d'explotació forestal. I cal vigilar i seguir el track per anar-nos col·locant a mitja alçada i amb vistes cap a la muntanya cap al sud.

Fins ara la pujada a estat forta, tenim el nostre objectiu al davant però amb una gran barranquera entremig. Així que haurem de rodejar tota aquella mena de circ per arribar-hi. I comencem a fer un franqueig molt llarg per un caminet estret, amb caiguda a la dreta molt gran i que no para de pujar i baixar. Travessem rierols, tarteres i boscos de pi i faig.

Arribem a l'altra extrem i trobem la neu. Aquí seguim cap a la dreta per rodejar per l'esquerra la muntanya que hem de pujar, el Kleinerberg de 1.287 mts. El caminet es converteix en una pista quan entrem en una altra zona d'explotació forestal. I com que al cim hi ha unes antenes, una pista gran –avui amb neu- arriba pràcticament fins a dalt de tot.

I al cim, com no, un banc per admirar el paisatge, impressionant. I és des d'aquí des d'on practiquen llençar-se en parapent. Mengem una mica i cap a baix.

Comença una baixada forta per la banda de la vall per un corriol fins a trobar una pista. Hi ha diverses dreceres per a fer la baixada més curta però més “delicada” per als meus genolls. Arribem a una carretera i enfilem cap a la dreta per un conjunt de cases que és on està l'estació superior de l'estació d'esquí del poble, Wurbauerkogel, a 858 mts però ara tancada per falta de neu.

Aquí a l'estació, agafem a la dreta un camí que fa baixada (ens falten encara més de 200 metres de desnivell). Ens perdem una mica entre diverses indicacions de l'estació i una mena de joc de pistes que tenen i finalment hem de baixar un tram de bosc camp a través fins a trobar el camí bo i arribar a on tenim el cotxe.

NOTA: el track que adjuntem surt de Villa Sonnwend i nosaltres vam aparcar a la carretera. No puja al cim del Kleinerberg i nosaltres si.